300m DUIK Project

Ik had een Uhrkraft duikertje…

En een Zeno duikertje

Beide zijn min of meer dezelfde horloges, dezelfde kast, hetzelfde uurwerk.

En de uhrkraft was al eens aangepast naar dit:

Maar eigenlijk hoort een militair horloge geen stalen band te hebben dus ben ik aan het veranderen geslagen. Ik heb meteen ook nog de deksel ietwat afgedraaid om een strak geheel te krijgen.

Effe snel de band omzetten ging niet, want de gaatjes voor de springbars zitten bij de kasten op een andere plaats, dus moesten de uurwerken omgezet worden. Beide zijn hetzelfde.

Dat militaire horloge is niet meer zo heel veel veranderd, de band is vervangen voor een “Yaffle strap” en de spring bars van een Monster zijn passend gemaakt voor dit klokje. Het komplete datum gedeelte was al verwijderd.

De andere moest een duiker met stalen band worden…aangezien ik onlangs achter een Omega 600m “Ploprof” aan ben geweest ( NOG niet doorgegaan) ben ik op dat thema verder gegaan.

Ik zou dat wel effe doen, maar het ene na het andere probleem diende zich aan. Bij een horloge werkt niets “effe” . Bij “effe” gaat er altijd wel iets goed mis.

De wijzerplaat was 0,8 mm te groot. De wijzerplaat bevestiging zat op de verkeerde plaats, de secondenwijzer was te lang.

Nadat dat allemaal opgelost was, kwam het volgende: De datum kwam niet netjes achter het datumvenstertje te staan.
Normaal zit de kroon bij een ETA op 3 uur, zo ook de datum. Bij de Zeno en Uhrkraft zitten beide op 4 uur. Bij mijn project moest de datum op 3 uur komen terwijl de kroon op 4 bliijft.

Ik heb van alles geprobeerd maar het kwam niet goed. Ik stond op het punt om de handdoek in de ring te gooien…

Maar met hulp van 2 forumleden ( Paul K en Yaffle, hartelijk dank heren (tu) ) , is het toch nog goed gekomen.

Paul heeft me goede technische adviezen gegeven, Yaffle heeft me een quartz ETA sloop uurwerkje (datum op 3, kroon op 4) gestuurd en warempel…onder de wijzerplaat is alles hetzelfde als bij een automaat. Die datum ring kwam dus wel heeeeeeeel goed van pas.

Enfin, de foto’s

De kasten van deze horloges zijn klassiek. Je komt ze tegen van Uhrkraft en Zeno, maar ook van Doxa, (Tag) Heuer, Sinn, Blancpain (ja, ook die) en Bent(h)os. Wellich ook nog andere merken ?

Mooi gedaan ziet er zeer strak uit!!!

erg geslaagd , met de grote minutenwijzer (tu)

mooi ding.

joost

DAMN !!! Dat ziet er echt geweldig uit, helemaal top, mijn complimenten.

Ruud

Dus daar is mijn datumring gebeleven! Ik was hem al kwijt…(:smiley:
Wat een super horloge is dat geworden, echt top! En je weet hoe gek ik op die plogeur wijzers ben.
Perfect gedaan lucien, mijn complimenten. (tu) Deze gaat vast nooit meer weg?

Yaffle

Hallo Lucien,

In het algemeen vallen de resultaten van dat modden wat tegen. Maar dit vind ik echt helemaal klasse, een bijzondere, limited edition van 1 stuks.

Groet,

Johan

Absoluut GROTE klasse dit! Ik ben gek op dit soort horloges, dus mocht je er eens 1 over hebben :slight_smile:

In 1 woord : vakwerk !!!

Groet Peter