300m duiker review: Legend Diver vs. PRS18A

Ik had hem origineel op DZVL gepost maar wil hem graag met jullie delen aangezien hier veel Precista liefhebbers zitten

Review 300m duikers: Precista PRS18A/Longines Legend Diver

Op het eerste gezicht lijken dit inderdaad 2 hele verschillende horloges.
Voor de prijs van een Longines Legend Diver heb je 5 PRS 18A’s
maar als je wat dieper kijkt zijn er toch genoeg overeenkomsten te vinden.

In deze review zal ik dieper ingaan op beide modellen om dan hopelijk tot een evenwichtig eindoordeel te komen.

Als eerste even de specs vergeleken van beide horloges. Ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk dimensies op te nemen. Mochten er nog zaken bijhoren dan hoor ik het graag,

[size=150]Korte geschiedenis:[/size]

Beide modellen zijn niet nieuw, maar reissues van oude modellen.
De Longines Legend Diver is gebaseerd op de Legend Diver uit de jaren 60. Qua afmetingen is de Legend Diver hetzelfde gebleven. Het enige wat gewijzigd is het uurwerk, de 300m waterdichtheid en het saffierglas en superluminova op de wijzerplaat. Een echte reissue dus!

Foto Monochrome

Ook de Precista PRS18A is een reissue van de oude Precista. Dit merk is door Eddie Platts van Timefactors overgenomen. Voor zover ik weet had Eddie niets van doen met de oude PRS18.
De oude PRS18 was alleen voorzien van een quartz uurwerk en had tritium indexen op de wijzerplaat en wijzers. Deze werd ook geleverd aan het Engelse leger en was voorzien van een NSN-nummer. De huidige PRS18A is met zowel een quartz als een automatisch uurwerk gemaakt. De quartz is nog steeds ‘standard-issue’ en draagt hierdoor ook een NSN-nummer (NSN = Nato Stock Nummer)

Foto Hyunsuk

[size=150]Kast:[/size]

Ondanks het feit dat beide horloges 300m waterdicht zijn, zijn de kasten van de horloges enorm verschillend, daarnaast zijn beide kasten ook niet standaard.
De PRS18A heeft een a-symmetrische kast en is compleet gestraald waardoor hij als een toolwatch overkomt.

De bodem is geschroefd en voorzien van de standaard inkepingen aan de rand om hem open te maken. De lugs zijn erg kort waardoor niet iedere band er eenvoudig tussenpast. De afstand tussen de rand van de kast en waar de band zit is maar een paar mm.
De kast van de PRS18A is voorzien van zogenaamde ‘lugholes’ wat het verwisselen van banden eenvoudig maakt. De gestraalde kast geeft een hele strakke look, enig nadeel is wel dat water niet onzichtbaar opdroogt. Je ziet dan lichte vlekjes die er overigens ook zo af te poetsen zijn.
Qua afmetingen is de PRS18A best een tonnetje op de pols. De afmetingen zijn niet heel flink maar in combinatie met de dikke kast is hij echt aanwezig op de pols.

De kroon van de Precista heeft de opdruk van een P. Qua formaat is de kroon wellicht net iets te klein. Het ontschroeven van de kroon is niet heel makkelijk doordat de kroonbeschermer wat in de weg zit.
Eenmaal opengeschroefd ligt de kroon daarentegen prettig in de hand en wind het horloge makkelijk op.
Het dichtschroeven gaat zonder veel moeite, alleen het laatste stukje is weer wat lastiger door de beschermer.
Qua afwerking is de kast van de PRS18A erg netjes. Behalve de binnenkant van de bandaanzet zitten geen scherpe hoeken aan ondanks zijn wat vierkant uiterlijk. Ook de gravering op de bodem is mooi diep en scherp. Niet dat oppervlakkige graveren wat veel merken nog doen. De kast straalt echt kwaliteit uit, alsof je er met een tank overheen kan rijden. Aan de andere kant is de afwerking redelijk simpel maar wel perfect uitgevoerd.

Als de PRS18A de echte toolwatch is dan is de Legend Diver bijna een dress-watch. Hij heeft een volledig gepolijste kast en is een stukje groter dan de PRS18A. Niet zozeer qua breedte maar vooral de lug to lug afstand is groot, 52,2mm. Ter vergelijking een 44mm Panerai Luminor zit rond de 53mm, een Planet Ocean van 42mm zit op de 48mm (wat dan wel weer kort is)

De kast van de Longines is speciaal in de zin dat hij is voorzien van twee kronen. De bovenste kroon wordt gebruikt voor het draaien van de lunette. De onderste kroon wordt gebruikt om het uurwerk op te winden en de wijzers te verdraaien.
De kronen liggen lekker in de hand en schroeven eenvoudig in en uit. Op de kronen zelf is een roostertje gegraveerd. Niet functioneel maar ziet er wel leuk uit.
De bodem van Longines is ook redelijk bijzonder. De diameter van het schroefdeksel is namelijk maar 34mm breed. Dat betekent dat er nog een flinke rand om de kast zit. Deze rand loopt overigens wel schuin omhoog. Bij het dragen ligt hij voor het gevoel hierdoor wat hoger om de pols. In werkelijkheid is dit puur optisch bedrog.
Ondanks het feit dat de kast volledig gepolijst is, zitten er toch veel details in.
Zo loopt tussen de lugs en de lunette een vlak randje en zijn de kronen mooi verzonken in de kast.
De bodem is voorzien van een duiker. Die is gepolijst en de ondergrond is gestraald, wat een mooi contrast geeft. Ook de gravering is mooi gedaan, hoewel een stuk minder diep dan bij de PRS18A.

Nadeeltje van de Longines is wel dat de gaatjes voor de band niet helemaal aan het einde van de aanzet zitten. Hierdoor steekt de bandaanzet bij iemand met kleine polsen nogal uit.
Ik snap overigens wel waarom Longines dit heeft gedaan. Door de lange lug-to-lug afstand zou je teveel ruimte creëren tussen kast en band wanneer je de aanzet helemaal op het einde zou zetten. Persoonlijk hadden de lugs voor mij wel 1/2mm korter mogen zijn zodat je hier geen last van hebt.

[size=150]Lunette:[/size]

De PRS 18 heeft een standaard duikersring met 120 clicks. Eenzijdig draaibaar. De inleg van de ring is van een soort kunststof. Tot nu toe redelijk krasbestendig, maar ik vraag me af hoe dit zich houdt in de toekomst. Ik weet overigens dat de inleg ook los verkrijgbaar is.
De ring heeft bijna geen zijwaartse speling. Een klik is ook echt een klik. Soms hoor je verhalen dat de ring nogal los zit vooral wanneer je er bovenop drukt. De mijne zit niet los maar is wel een halve mm te bewegen als je er bovenop drukt aan weerszijden.

De Legend Diver heeft een interne duikersring en is bedienbaar met de bovenste kroon. Het draaien van de ring is hoorbaar met hele lichte klikjes en kan twee kanten worden opgedraaid. Normaliter mogen duikersringen bij duikhorloges maar 1 kant opdraaien aangezien je dan nooit je duiktijd per ongeluk kan verlengen onder water.
In dit geval moet je de kroon voordat je gaat duiken dichtschroeven en bestaat er geen risico op per ongeluk draaien. Daarom is het geen probleem dat hij twee kanten opdraait.

Wat is nu een handiger systeem. Voor beide systemen valt wat te zeggen. Aan de ene kant is het mooi om een duikhorloge te hebben zonder die grote ring aan de bovenkant. Aan de andere kant beschermt die ring vaak de kast waardoor de Legend Diver wat kwetsbaarder is. Het grootste nadeel vind ik echter dat het verzetten van de duikersring. Bij de PRS18A hoef je het horloge niet af te doen en dit kan ook onder water plaatsvinden. Bij de Legend Diver moet je het horloge eigenlijk afdoen (is niet perse nodig maar om schade aan de as te voorkomen) en daardoor gebruik je hem minder als normaal. Overigens zijn bij de Longines de kronen wel groot genoeg om het in geval van nood aan de pols te doen.
Voor mij als desk-diver gebruik ik de lunette vaak bij het koken van een eitje of om te kijken hoe lang ik al aan een mailtje werk. De Longines is daarbij gewoon minder handig dan de PRS18A omdat je iedere keer de kroon moet uitdraaien.

[size=150]Wijzerplaat:[/size]

Ook wat betreft de wijzerplaten zijn beide modellen verschillend. De PRS18A heeft een matzwarte wijzerplaat. De indices zijn voorzien van superluminova. Het geheel geeft licht als een kernreactor, echt niet normaal. De wijzers zit wit omrand en ook voorzien van luminova. De wijzers zijn wel wat aan de dikke kant.
Ze raken de indexen echter precies goed. Beide foto’s zijn overigens geschoten met dezelfde sluitertijd.

De Longines is echter voorzien van een hoogglans wijzerplaat en ook de duikersring is hoogglans. De wijzers zijn staalkleurig en de urenwijzer heeft echt een unieke vorm, ik ben het behoudens de originele Legend Diver nog niet tegengekomen.
Persoonlijk vind ik de wijzers van de Longines net wat te kort. de urenwijzer heeft op zich wel de goede lengte, maar het is vooral de minutenwijzer en secondewijzer die ik wat te kort vind.
Misschien heeft dit ook wel te maken dat de lunette onder het glas ligt en hiermee een onderdeel vormt met de wijzerplaat. Echt storend is het overigens niet echt.
Qua lume is de Legend Diver nogal bijzonder. Ik heb nog nooit een horloge gezien met deze lume indeling. Ik moet er nog even aan wennen. Het is in ieder geval wel goed afleesbaar.

[size=150]Glas:[/size]

Beide horloges zijn vanzelfsprekend voorzien van saffierglas. In de PRS18A is het een vlak saffierglas en in de Legend Diver is het glas zeer licht gebold. Het glas van de PRS18A is ontspiegeld aan de onderzijde, voor mijn gevoel is het glas van de Longines niet ontspiegeld.
Door het vlakke ontspiegelde saffierglas is de PRS18A ook echt in ieder situatie perfect afleesbaar, zeker in combinatie met de witte wijzers. De Longines is door het gebolde glas en stalen wijzers iets minder goed afleesbaar dan de PRS18A. Het is wel zo dat ieder beetje licht reflecteert op de stalen wijzers waardoor deze altijd zichtbaar zijn. Het enige wat ik zou wijzigen is een vlak glas maar het licht gebolde glas is ook weer verwant aan het origineel.

[size=150]Band:[/size]

De PRS18A wordt standaard geleverd op een 20mm Nato band naar keuze. Ik was vergeten door te geven welke kleur ik wilde dus ik kreeg de standaard grijze Nato. Nu vind ik de Nato van Eddie wel heel erg licht voor een grijze kleur. Het is bijna zilver voor mijn gevoel. Zeker als ik het vergelijk met de Nato’s van The Strap Shop.
Kwalitatief is er niks aan te merken op de Nato. Erg netjes afgewerkt al moet ik wel zeggen dat de weving nogal grof is, en daarmee niet de soepelste.
De band op de foto is er ook eentje van The Strap Shop. Qua kleur vele malen mooier dan die van Timefactors.

De band van de Legend Diver is een soort van trieste band met een suede/leren binnenkant. Erg soepel maar wel wat aan de dunne kant. De maat is 22mm en dit past prima bij de kast van het horloge.
Door de dunheid van de band worden de lange lugs ook extra geaccentueerd. Op internet zijn legio foto’s te vinden met een dikkere band. Hierdoor lijken de lugs minder lang.
De sluiting is echt een kunstwerkje. Het voelt erg degelijk aan en heeft echt een prachtige vintage uitstraling. Op de sluiting zit dezelfde rooster als op de kronen. Het logo van Longines (overigens het oudste horlogelogo ter wereld) is in het midden afgebeeld.
Persoonlijk vind ik het echt een geniale gesp. Aan de binnenkant volgt de gesp de vorm van de pols. Aan de buitenkant loopt hij eerst recht alvorens met een hoek van 30 graden naar beneden waardoor hij extreem vlak op de pols ligt.
Echt een hele prettig sluiting om te dragen.

[size=150]Uurwerk:[/size]

Hier kan ik redelijk kort over zijn. Beide modellen zijn voorzien van een ETA 2824-2. Longines noemt hem echter caliber 633. In de PRS18A wordt de standard uitvoering gebruikt. Dit is niet de goedkoopste versie. Als extra ten opzicht van de economique uitvoering is deze voorzien van Etastable. Een proces waarbij het uiteinde van de balansveer wordt verhit waardoor hij 10%-15% zachter wordt. Dit heeft weer als voordeel dat de veer bij een extreme klap soepel blijft en niet permanent vervormt.

Op internet is weinig te vinden over het Longines caliber 633. Een fotootje in de Uhren Katalog laat echter een niet echt afgewerkt kaliber zien. Overigens verwacht ik dat er geen standard grade in zit maar dit is puur een vermoeden. Ik zal dit eens bij Longines navragen.

[size=150]Comfort:[/size]

Qua draagcomfort ligt de Longines lekker op de pols. Hij is 10 gram lichter en een flink aantal millimeters groter. Hierdoor is het gewicht wat minder gecentreerd als bij de PRS18A.
De PRS18A is wat minder comfortabel doordat hij iets meer topzwaar is maar draagt nog steeds heel prettig. Bij beide modellen heb je geen last van scherpe hoeken of andere zaken die in de weg zitten.
Qua dikte komt het redelijk overeen. De Precista is een halve mm dunner maar door de beperkte diameter oogt ie dikker.
Daarnaast is de halve mm extra bij de Legend Diver ook vooral veroorzaakt door het licht gebolde glas.

[size=150]Verpakking:[/size]

De verpakking van de Longines is echt een hutkoffer. Een ontzettend grote doos met een mooi stalen plaatje. Daaronder is een boek bijgevoegd met daarin een stukje over de Legend serie.
Er loopt een mooie leren rand over de doos en daarmee wordt de doos ook dichtgehouden.

Foto is even gejat van Uhren Miquel

De PRS18A wordt minder bombatisch geleverd maar daarentegen een stuk praktischer.
Hij wordt namelijk geleverd in een soort reisetui met ruimte voor 1 horloge. Etuitje is mooi dicht te ritsen en te gebruiken voor andere horloges. De Legend Diver past er namelijk perfect in.
Wat ik jammer vind is dat er maar 1horloge in het etuitje past, had liever ruimte voor twee gezien zodat je ook nog een ander horloge kunt meenemen. Gelukkig zijn deze op de Rikketik voor 8 euro te krijgen.

Foto geleend van WUS

[size=150]Prijs:[/size]

De Longines kost in de winkel 1440 euro. Nu is de no-date versie bijna niet te krijgen. Deze is ook maar kort in productie geweest en daarna vervangen door een versie met datum. Misschien praktischer maar veel minder puur.
De PRS18 is op dit moment uitverkocht. Of er nog nieuwe gemaakt worden is de vraag, maar dat zal dit jaar in ieder geval niet gebeuren.
De PRS18A kostte incl. verzenden ongeveer 285 euro. Er is ook nog een PRS18Q met Ronda quartz uurwerk verkrijgbaar voor ongeveer 200 euro. Ook deze is uitverkocht.

[size=150]Eindoordeel:[/size]

Als eerste wil ik gezegd dat beide modellen veel waar bieden voor het geld. Nu lijkt dat wellicht enigszins krom doordat er echt een flink prijsverschil zit tussen beide modellen en ze in de basis nogal wat overeenkomsten hebben.
Ik zal dit proberen enigszins uit te leggen.
Vergis je bij de Longines niet dat ongeveer de helft naar de juwelier gaat. Eddie heeft geen juweliers en doet alles via zijn website. Eddie heeft ook geen dure ambassadeurs die betaald moeten worden.
Ik wil niet zover gaan door te zeggen dat de Longines te duur is voor wat hij biedt. Ik zou eerder zeggen dat de PRS18A te goedkoop is.
Als hij 500 euro zou kosten dan zou hij nog een extreem goede prijskwaliteit verhouding hebben.
Wat maakt de kostprijs van de Longines dan een stuk hoger. Ten eerste is de interne duikring niet het meeste simpele deel wat je aan een kast kan toevoegen. Daarnaast is gebold saffierglas echt vele malen duurder dan vlak glas en zeker in de grote diameter van 38mm. Ook het bandje met perfecte sluiting is duurder dan een nato.
Beide horloges zijn echter extreem goed afgewerkt en stralen degelijkheid en kwaliteit uit.

Is er een winnaar aan te wijzen. Met de prijs in mijn achterhoofd is het erg moeilijk. Laat ik het zo zeggen dat de Legend Diver echt een topklok is die je zeker eens moet proberen en waar je heel veel plezier van gaat hebben. Qua uitstraling en kwaliteit staat hij toch wel een stapje boven de PRS18A maar daar is de prijs ook naar.
De PRS18A kun je echter gewoon blind bestellen. Als de stijl je aanspreekt durf ik mijn handen in het vuur te steken dat hij gaat bevallen. De kwaliteit en bouwkwaliteit zijn voor dit geld ongeevenaard.

Als ik dan toch een winnaar moet kiezen dan ga ik voor de Longines. Niet dat de PRS18A minder is, sterker nog, ik denk dat de prijs/kwaliteit verhouding beter is. Echter is de Longines zowel op leer te dragen onder een pak terwijl de PRS 18A echt een toolwatch is die mijns inziens ook alleen maar cool is met een nato.
De Longines kun je dus perfect gebruiken als een dagelijks horloge, terwijl de PRS18 meer voor de stoere weekenden is.

Dat noem ik nou nog eens een review zeer interessant en prettig om te lezen bedank voor het delen en de foto’ vind ik trouwens helemaal niet verkeert (tu)

gr Pieter

Geweldige review van twee geweldige horloges, dank hiervoor! Recent vooral erg onder de indruk van de Precista, jammer dat dit inzicht iets te laat kwam daar ze vooralsnog niet meer geleverd worden.

Mooi stuk Tom! Je Precista heb ik al eens gezien. En die viel me al heel erg mee ‘in real life’. De Longines staat wel op mijn lijstje (niet zo hoog, eerst andere doelen!)

Menno

ik geniet erg van dit soort reviews. Bedankt.

Een waardevol en leerzaam review met mooie foto’s. (tu)

Radjoe

Bedankt voor de review, ik wou alleen dat de PRS-18 buzz die hier op het forum is een paar maanden vroeger was gekomen: voor de PRS18 was uitverkocht, nu kan ik niet gewoon een nieuwe bestellen bij Eddie…jammer…
Groeten
Broes

Mooi gedaan Tom, thanks!

Gr Ron

Goed verhaal Tom!

Mooie bijdrage Tom, je hebt hier duidelijk veel tijd aan besteed. Ik vind de keuze van de twee horloges niet voor de hand liggend, wat de vergelijking alleen maar interessanter om te lezen maakt. Ik kan je conclusie ook onderschrijven, al doet de LLD het om mijn pols niet goed ( vnl. de al genoemde lange lug-afstand) en ik vind die band echt but.

Bedankt voor je input, chapeau! (tu)

leuke review (tu)

Goed verhaal Tom, Dank hiervoor.

Groeten,

Martin

Duidelijk en goed verhaal, Tom. (tu) Zo lees ik het graag!

Mooie bijdrage (tu), wordt zeker gewaardeerd.

De foto’s zijn overigens goed geslaagd :~

Ja Tom, wat een prachtig en interessant review over deze twee verschillende
merken horloges. (tu)
En wat een prachtige foto’s bij de tekst om het geheel te verduidelijken.
Heel leerzaam en ik heb er in ieder geval van genoten.:#
Er is wel een “nadeel”.:S
En dat is, dat je zeker denk ik het Precista virus bij enkele forumleden hebt
aangewakkerd.:wink:
Want je weet, die schare word steeds groter :~en nu er diverse modellen zijn uitverkocht en vooropig niet meer worden bijgemaakt,
worden ze denk ik ook exclusiever.

Klasse Tom! (tu) (tu) (tu)
Bedankt voor het delen.

Groet,
Werner

Tom Koerts Schreef:

Ondanks het feit dat de kast volledig gepolijst
is, zitten er toch veel details in.
Zo loopt tussen de lugs en de lunette een vlak
randje en zijn de kronen mooi verzonken in de
kast.

Nadeeltje van de Longines is wel dat de gaatjes
voor de band niet helemaal aan het einde van de
aanzet zitten. Hierdoor steekt de bandaanzet bij
iemand met kleine polsen nogal uit.
Ik snap overigens wel waarom Longines dit heeft
gedaan. Door de lange lug-to-lug afstand zou je
teveel ruimte creëren tussen kast en band wanneer
je de aanzet helemaal op het einde zou zetten.
Persoonlijk hadden de lugs voor mij wel 1/2mm
korter mogen zijn zodat je hier geen last van
hebt.

De wijzers
zijn wel wat aan de dikke kant.
Ze raken de indexen echter precies goed.

Persoonlijk vind ik het echt een geniale gesp. Aan
de binnenkant volgt de gesp de vorm van de pols.
Aan de buitenkant loopt hij eerst recht alvorens
met een hoek van 30 graden naar beneden waardoor
hij extreem vlak op de pols ligt.
Echt een hele prettig sluiting om te dragen.

Leuk dat je zo gedetailleerd te werk bent gegaan. Zo kan ik ook “uren” naar een horloge blijven turen.

Het is wel zo dat ieder beetje licht
reflecteert op de stalen wijzers waardoor deze
altijd zichtbaar zijn.

Dat vind ik ook zo prettig aan gepolijste wijzers

De Longines kun je dus perfect gebruiken als een
dagelijks horloge, terwijl de PRS18 meer voor de
stoere weekenden is.

Zo bekijk ook de omega seamaster en het seiko monster.

Heb genoten van je review! Thx! :~