3133 Poljot & 31659 Shturmanskie in Russische ruimtevaart


Tussen September 1976 en April 1992, waren de Sovjet-Unie geproduceerde Poljot 3133 en de Shturmanskie 31659 de meest gedragen horloges door cosmonauten in het Salyut-6 & -7 en Mir ruimtestation tijdperk.
Historisch belangrijke chronografen waarover men bijna niks leest op hedendaagse horloge journalistiek.
Fraaie & stoere Russische horloges, momenteel nog te vinden voor de prijs van een Omega NATO strap !!! :sunglasses:

16 likes

Mooie set! :+1:

Heb u nog niet gezien in het onvolprezen,

“Show hier zowel je CCCP, Sovjet Union als, РОССИЯ, Russia horloge deel II” topic?
:grin:

2 likes

https://www.netgrafik.ch/russian_space_watches.htm

Voor geïnteresseerden is hier ook een interessante website. Deze verzamelaar heeft ook een prachtig gefotografeerde collectie.

1 like

Vertel me waar en ik koop ze allemaal :grin:

2 likes

Wat een geklets, er is best wat over gepubliceerd,
alleen is het niet zo uitgemolken op marketinggebied zoals bij de Omega Speedmaster en in mindere mate de Bulova moonwatch.

Er is bovendien een aardige schare buitengewoon vriendelijke liefhebbers van Sovjet horloges op F10 van WUS en hier onder voornoemd topic van @Omega_73

https://wornandwound.com/watches-space-yuri-gagarin/
https://wornandwound.com/watches-in-space-alexey-leonov/

2 likes

Zoiets?

2 likes

Zoiets zou ik zeker ook graag in mijn verzameling hebben! Vallen die nog ergens nieuw (of al wat verouderd) te kopen of moet dit sowieso via de tweedehandsmarkt?

Linkse is een heruitgave, nieuw gekocht. Poljot24. Een betrouwbare leverantier. Mooie webwinkel. Niet de voordeligste, maar goede garantie.

De 2 Sthurmanskies zijn orgineel uit de tachtiger / begin90 er jaren. De middelste een militaire uitvoering met rvs kast en seconden stop. 2e kwartaal 1988. Gevonden op EBay. De rechtse chrome kast, civiele uitvoering, gekocht via dit forum.
De een aantal haal ik van EBay. En zoals @BG1 al aangaf, voor een mooie en orginele betaal je echt wel wat. Het aanbod wordt ook langszaam dunner.

31659 uurwerk, 2e kwartaal 1988. Zie stempel op balans brug.

6 likes

92’er, met de dikke chroomlaag kast, die laag is of degelijk of neigt naar bladderen.
Dat laatste is bij deze het geval.

Maar dan nog is eur. 119,- een drol.

Bij een goede Sivjet Sturmanskie (pre 1992) moet Je denken aan Tussen de 300-400 euro

3 likes

Nog even ter oriëntatie. Toevallig net weer aan de orde in voornoemd Russisch topic. Orginele Okeah. Zeer gezocht! Prijzen van 850 tot 900 euro. Zie ook commentaar van een zeer gerespecteerde kenner daar.

Die heb ik gisteren gekocht :sunglasses:

Toen ik de advertentie zag heb ik meteen gereageerd .
De prijs is erg laag , ik hoop dat alles goed gaat , ik krijg vandaag t/t nummer …

1 like

Nice, proficiat!
Ik zat eigenlijk te twijfelen of ik ook een berichtje moest sturen.
Ben benieuwd hoe die bevalt

Ik was de eerste kijker zag ik , meteen gereageerd . Ik geloofde me ogen niet , dacht er wel meteen aan ,dat het misschien te mooi is om waar te zijn ……

Ja daar was ik ook bang voor.
En kan snel gaan op uhrforum. Gister voor 2 horloges een bericht gestuurd en voor beide was er al iemand voor me

Kun je nooit fout mee gaan voor dat geld!

Ik heb het tracking nummer gehad , het word verstuurt met DHL , hij vond het een leuk gebaar dat ik 10 euro extra gaf voor het versturen . :slightly_smiling_face:

1 like

Behalve de OKEAH versie, zijn de 3133 nog te vinden aan Euro 200.00, da’s toch “ongeveer de prijs” voor een Omega strap bij een AD dacht ik ? :face_with_raised_eyebrow:

Leuk om dit vast te stellen, echter beide wornanwound weblinks geven weinig details over de horloges…
Beide Voskhod II cosmonauten Alexei Leonov en Pavel Belyayev droegen hun Strela 3017 chronograph onder het Berkut ruimtepak en de horloges zijn pas echt zichtbaar in de TV-beelden van de Search & Rescue op 20 maart 1965.


Even de eBay veiling website bekeken en sommige Omega straps hebben een vraagprijs van Euro 300 en meer (bijvoorbeeld 21 mm Spectre versie)… komt aardig in de buurt van de laagste prijzen voor een Sovjet-Russische chronograaf…
Overigens, tussen Juli 1975 & April 1981 was er geen enkele Amerikaanse ruimtevlucht, terwijl de Russen in diezelfde periode 21 missies volbrachten, waaronder de “Interkosmos” reeks… Horloge-wijs een zeer interessante periode waarin de zwarte en grijze Poljot 3133 hun opwachting maakten… en maar liefst door een 30-tal cosmonauten op 20 Soyuz ruimtevaart missies werden gedragen.
:wink: