321 of 861

Goedendag allen,

Door het regelmatig bezoeken van het forum (zo het een verslaving zijn?) ben ik geintereseerd geraakt in de Omega Speedmaster en met name in de vintage pre-moon versies.

Nu mijn vraag, mogelijk een domme vraag, maar ik kan het niet vinden in de historie of op internot.

Welke caliber is op de maan geweest aan de pols van Neil Armstrong? De een zegt de 321 en de ander de 861.

Alvast bedankt,

Vincent

ps. laten we er vanuit gaan dat ze daadwerkelijk op de Maan zijn geweest en dus de flauwe grapjes achterwege kunnen blijven :wink:

Er zijn er hier genoeg op het forum die deze vraag kunnen beantwoorden, probeer de zoekfunctie maar van het forum. Ook interessant is:http://home.xnet.com/~cmaddox/omega/tables/mr/speedy_history_cm.html

Groet,

Bojo

Omega has stated as fact that the first watch worn on the moon (as referenced previously) that the first moon mission was equipped with c.321 Speedmasters, ST145.012- 's.
We have two documented cases where a moonwalker (Sheppard) and one orbiter (Evens) wore c.321’s
We have no documentary evidence to prove that c.861’s were used on or near the moon, although we have reasons to suspect that some were used among other brands of watches. This is the rub for c.861’s… We can not document their use on or near the moon at all.
The Speedmaster was not the only watch worn on the moon (David Scott as referenced previously wore a Waltham on his last EVA.), nor the only watch worn in the vicinity of lunar orbit (Jack Swigert’s Rolex GMT-Master).

Tom, bedankt voor je reactie, is dit de verklaring van het bijna absurde prijsverschil tussen de 321 en de 861?

Ik heb erg veel moeite dit aan mijn vriendin uit te leggen, dat twee ogenschijnlijk gelijke horloges totaal verschillend zijn…