36000 Bph horloges (foto's graag :) )

Ik dacht, laat ik al mijn “sneltikkers” eens op een rijtje zetten :slight_smile: Lange tijd toch onbereikbaar voor mij, maar met het toenemen van mijn knutselvaardigheden en wat mazzel heb ik toch het één en ander op de kop kunnen tikken.

De laatste aanwinst, mijn Favre Leuba “Sea Raider”

Zodiac astrographic SST.

De “topper” en deze is bij Hub Hanneman geweest, de Longines Ultra chron.

Handopwinder! De Seiko “Lord Marvel”.

En mijn andere Zodiac Astrographic :slight_smile:

Ik heb ook nog een aantal horloges die met 28.800 Bph ook “high beat” genoemd worden, maar bovenstaande vind ik toch wat meer bijzonder :slight_smile: Ik hoop binnenkort nog een goudkleurige Zodiac binnen te krijgen, en ergens ligt ook nog een Mido commander te wachten op een veertje.

Laat die van jullie eens zien? :slight_smile:

1 like

Ik kan deze tonen.

met vriendelijke groet,

Erg mooi! Die kende ik nog niet.

Ebel 1911 chrono met Zenith El Primero. De latere chrono’s - waarbij “Automatic” rechtop geschreven is - zijn bij Lemania gemaakt.

Hallo verzamelaars,

Hoe herken je zo’n horloge? Staat dat ergens op het horloge, of is
het gewoon weten?

gr

kwestie van luisteren naar het aantal tikken. Met wat ervaring haal je de verschillen er wel uit, ik althans wel. Onderscheid tussne normaal tikgetal en sneltikker kan je wel horen met wat ervaring. Bijft voor mij ook een van de meest betrouwbare manieren om te controleren of een horloge goed loopt voordat je het koopt. Tegen het oor en goed luisteren. Kost je wat tijd om het te leren, maar je kan er veel uit opmaken. Rechttikkendheid, zuievrheid van echappement, eventuele problemen met balanslagers(schrapend geluid), etc.

Dot kan je uiteraard ook uitzoeken met een aftregelapparaat om het exacte tikgetal te bepalen. verder kan je met behulp van het caliber het tikgetal achterhalen.

Heb zelf een Certina DS met Certina cal. 919-1 liggen welke ik nu aan het restaureren bed. Balans heeft een frequentie van 28,800 BPH. foto volgt na reparatie.

koen Schreef:

Tegen het oor en goed
luisteren. Kost je wat tijd om het te leren, maar
je kan er veel uit opmaken. Rechttikkendheid,
zuievrheid van echappement, eventuele problemen
met balanslagers(schrapend geluid), etc.

Als men dit beheerst mag je van een buitengewone gave spreken , mn bij een sneltikker waar ik maar ook ongetwijfeld mijn leermeester met meer als 40 jaar ervaring in uurwerken en regeltechnieken jaloers op zijn :}

Ik doe het toch liever met een afregelmachine , dan kan ik namelijk ook nog zien of ie recht tikt , vind IK toch veiliger … :wink:

Bovendien ben ik zo flexibel niet meer .
Zie me al een uurwerk controleren cq afregelen in 6 posities tegen het oor houdende (:smiley:

haha, tsja inderdaad, afgeregelen naar COSC wordt lastiger op deze methode… :slight_smile:

Voor afregel na revisie lijkt een argegelapparaat het duidelijk beter, en die 6 posities ook haha.

Maar vooral voordat ik overga tot koop van een horloge controleer ik op deze manier een aantal punten. Zeker bij zakhorloges, maar eigenlijk bij alle horloges kan je horen of het horloge redelijk rechttikkend is en of het redelijk zuiver tikt. Dus geen geschraap, ‘gepling’ etc…

Op de rikketik e.d. heb ik vaan zat horlgoe tegen mijn oor gehad die hoorbaar niet recht tikten, dus dan weet je dat er geklooid is. Ik heb het ook niet afstellen van de beat error met een marge van 0,1 :wink: