36mm vintage suggesties en onderhoudskosten?

Beste leden,

Omdat mijn minor in Amerika door Covid-19 helaas is afgeblazen, hou ik aardig wat geld in mijn zak. Ook kan ik nu extra werken, dus verdien ik weer wat meer. Ook doen mijn beleggingen aardig hun werk.
Nu wil ik, over ongeveer een maand als mijn schooljaar ook klaar is, wellicht een tweede horloge halen.
Ik heb nu een Omega Geneve, een kleine dresser. Ik heb nou eenmaal kleine polsjes voor een nog al lange gozer.
Om deze reden ga ik niet boven de 36mm. Ook lijkt het me nu wel eens gaaf om voor een metalen band te gaan, omdat mijn omega op een lederen band zit
Zelf heb ik een vintage 16234 op het oog. Kleur wijzerplaat durf ik niet te zeggen, die wil ik nog om zien. Ik vind de jubilee bracelet en de flueted bezel super mooi. Stel ik zou deze halen, bij een erkend juwelier in, voor een vintage, knappe conditie, hoeveel zou dan ongeveer onderhoudskosten zijn in de opvolgende jaren?
Ook sta ik open voor suggesties voor horloges van jullie! Ik ben persoonlijk niet z’n van van hele drukke dials of tù potserig ogende horloges. Budget zal rond de 5K zijn.

Let me know!

16234, als in rolex? Dan kan je beter op het rolex subforum posten

Wellicht, sta ook open voor andere suggesties en merken.

Voor dat budget moet je zeker een mooie DJ kunnen vinden, als het geen 16234 is heb je voor dat bedrag een superstrakke 16014 en nog wat geld over.

Het leuke is dat er nog wel andere wijzerplaten voor te vinden zijn, dus als je nu een zilveren plaat vindt maar na een tijdje denkt: ‘Tijd voor een blauwe of een zwarte plaat’, dan heb je voor een paar honderd piek een andere plaat en ineens een totaal anders ogend horloge.

2 likes

Vele merken hebben horloges in de “business casual” stijl. Voor 5k kan je ook prima niet vintage kopen bij vele merken.

Ik zou gewoon flink langs wat ouderwetse winkels lopen ipv op het interwebs te blijven hangen.

Ben persoonlijk ook wat klaar met de topics van mensen die niks kunnen bedenken, ondanks een budget van X duizend Euro.

Ik zou je dus adviseren het lekker te sparen voor een nieuwe trip of totdat je een “grail” (voor jou) ontdekt. In ieder geval veel plezier met de hobby gewenst.

Qua onderhoud: een automaat onderhouden bij een vakhandel kost al gauw 200 euro voor een beurt, meer voor de bekende merken die het allemaal in-house trekken

Tudor submariner midsize 75090 of 75190 voor saffier, tudor date day in mooie mint conditie ook heel fijn! Beiden hebben ETA uurwerk er in en zijn dus zo goed als overal te laten onderhouden.

1 like

75090 heeft ook saffier :sunglasses:

1 like

Officieel dacht ik niet dat die geleverd werd met saffier maar later bij een service is omgewisseld, net als dat de bezel op de 75090 niet zou moeten klikken.

1 like

Ik heb er nog nooit een met plexi gezien. Die van mij is 100% origineel en heeft saffier. Technisch is het ook niet mogelijk om een plexiglas zomaar om te wisselen naar saffier.

Interessant, was in de veronderstelling dat dat het voornaamste verschil was. Hoe dan ook blijven het in goede conditie echt pareltjes!

Het enige verschil dat ik weet is de bezel die niet klikt, bij de 75190 klikt hij wel. Verder zou ik het niet weten. Die van mij heb ik sinds 2011 en ik volg de exemplaren die te koop komen regelmatig, zie geen verschillen alleen de prijs die gestaag aan het stijgen is :confounded:

Ja de prijs is wel een dingetje zie dat die van mij ook langzaam opkrabbelt in prijs. Maar draagt vind ik wel echt heel mooi met 36mm heb gewoon geen behoefte voor een 79090

1 like

Vintage Grand Seiko 
 Ook erg mooi.
Of wat eenvoudiger KS

6 likes

Ik heb ook nog een GMT Master II, draagt ook prima, kan hem net hebben met mijn smalle polsen. Maar ik heb ook geen behoefte om naar een full size te gaan.

1 like

Kun je hem niet op later moment doen? Mijn uitwisseling naar Canada staat ook op losse schroeven, maar als het goed is kan hij wel uitgesteld worden!

Volgens mij gaat mijn uitwisseling officieel nog door, maar 2/3 van de lessen zijn sowieso al online. Plus altijd het risico van ‘de tweede golf’ en allerlei andere financiĂ«le verplichtingen, om die redenen heb ik het zelf geannuleerd.
Kost aardig wat geld die uitwisseling en wilde graag de ‘full experience’ voor dat geld.
Eventueel kan ik het ook met een halfjaar uitstellen, maar dan zit ik weer met een jaar studievertraging, ook niet ideaal.

Ik hoop voor je dat jouw uitwisseling gewoon normaal door kan gaan!!

Ik begrijp het


Waar ik nog aan denk is om die periode gewoon die lessen online te volgen, en tegelijkertijd te reizen
 als het relatief verantwoord is. Dagelijkse besmettingen nemen zeker niet af wereldwijd


1 like

Ben zelf bang dat veel gesloten is en niet toegankelijk

Ik hou het geld daarom in mijn zak en ga daarom heen als ik 21 ben, en als corona over is.
Dan met een mooi horloge een hele mooie reis door Amerika maken! :ok_hand:

1 like

De USA is grandioos om doorheen te reizen weet ik uit ervaring. Koop een oude auto aldaar en neem een tentje mee

36 mm is wel een maatje wat iets minder keus toelaat dan 38 mm. Heb je proefondervindelijk bepaald dat 38 mm echt te groot is?

Breitling heeft namelijk wat nieuwe ontwerpen die in de range 35 - 41 vallen.

Verder zou ik adviseren om die horloges die net 40 41 zijn ook gewoon te passen. Bij dit budget hoort er wel een (half)uurtje in de boutique met koffie/thee wat horloges passen bij. Maar misschien ben ik wat te optimistisch.