3D geprint uurwerk

Beste leden
Ik vroeg me af of er horloge uurwerk worden gemaakt met de 3D printer. En zo niet is dit mogelijk ?!

1 like

Jazeker:

Neerlands trots, zie je wel eens voorbijkomen hier op het forum.

2 likes

En is het uurwerk dan ook echt van plastic ?

Weet ik niet. 3D printen gebeurd overigens niet enkel met plastic.

Uurwerken zelf nog niet, tenzij het opgeblazen schaalmodellen zijn. De nauwkeurigheid is er nog niet om onderdelen te produceren die je zou kunnen gebruiken zonder forse nabewerking.

2 likes

Op het moment dat de 3d printers de precisie hebben die nodig is voor horloges denk ik, dat het peperdure servicen in Zwitserland en de onverkrijgbaarheid van onderdelen tot het verleden gaan behoren.

Op dit moment lukt het zover mij bekend nog niet.

2 likes

Denk dat dat wel los loopt toch, of komt er na de quartz crisis straks ook de print crisis?

Maar zo’n 3D printer is zeker handig. Een vriend van me heeft er een en af en toe heb je wel iets nodig wat ie dan kan afdrukken.

1 like

Nou, dat valt wel mee hoor… https://www.utwente.nl/en/news/2018/10/128506/gold-micro-jewels-from-the-3d-printer

1 like

Ik denk dat het erg lastig is om de gewenste materiaaleigenschappen te krijgen bij zulk precies 3d print werk. Het gaat dan namelijk van koud beweroen naar warm bewerken (balansveer en veer uitgesloten die worden mogelijk koud gevormd)

1 like

Dat hoop ik.
De manier van uitzuigen en uitknijpen die de Zwitsers aan de dag leggen is bizar.
Van mij mogen ze een paar goede klappen krijgen.

Sowieso zijn de prijzen gigantisch kunstmatig opgehoogd.

3 likes

Zeer gaaf! Waarschijnlijk kost zo’n printer momenteel nog hetzelfde als een Rolex fabriek 8)

De markt bepaald, men vraagt er om en betaald er meer voor. Niet boos zijn op degene die de vraag voldoet.

Voor dezelfde rede dat mechnisch nu nogsteeds populairder is dan quartz onder verzamelaars, gaat dat ook zo zijn als 3d printen een ding wordt.

Makkelijk als ze end links kunnen printen

2 likes

Nou, we hebben het niet zozeer over marktwerking, maar over manipulaties (voorschrijven van serviceprijzen, veelal onderdelen gewoon niet uitleveren aan gediplomeerde horlogemakers enz.).

Ik kijk met plezier naar het moment dat onze Zwitserse vrienden nat gaan.

1 like