3D horloges?

@blou @cellofaan @ SjoerdKurstjens

Heb ondertussen al gevonden dat een 3d-printer van bedrijfskwaliteit (om en bij de €3.000) haarscherp kan afwerken. Zoals de foto van kloetster.

De stukken die niet gemaakt kunnen worden inderdaad kopen (quartz movement, glas en band), maar daarbuiten zijn er geen limieten - en met de éénmalige aankoop hierin kan ik heel direct al heel wat horloges creëeren :slight_smile:

Bedankt voor de feedback, wordt iets héél leuk om te doen :wink:

1 like

Ik ben in de war, ga je knutselen of is dit een businessplan?

Het spijt me dat ik dit moet zeggen, maar dit is verre van een realistische kijk op zaken. Het horloge ziet er alleen zo goed uit omdat er erg veel tijd is gestoken in het handmatig afwerken na het printen. Als je in de holle lugs kijkt, zie je hoe het er uit ziet als het uit de printer rolt…

Een filament of extrusion printer gaat je echt geen haarscherp resultaat geven. Staar je ook niet dood op theoretische specificaties van de fabrikant. Die ga je niet halen. Je resolutie wordt altijd beperkt door de diameter van de nozzle. Bij simpele systemen komt dat niet onder de 100 micron. Voor hogere resoluties zou je naar stereolithografie machines moeten kijken. Maar dat beperk je ook weer verder in het materiaal dat je kunt gebruiken.

1 like

Helemaal eens. Michiel Holthinrichs, besteed nog heel veel tijd aan de nabewerking. Uitfrezen van de binnenkant voor wijzerplaat e.d. En vijlen en polijsten van de buitenkant. Resultaat is waanzinnig. Maar het is niet even printen en dan klaar.

Overweeg de Delftse giet methode eens?

Maar ben wel heel nieuwsgierig wat jij er mee kan bereiken!

1 like