3D horloges?

Hoi,

Ik ben van plan een 3d-printer aan te schaffen, en daarmee de verschillende onderdelen van een horloge te printen om zo een eigen horloge te maken.

Hoe ik een mechanisch in horloge in elkaar moet zetten heb ik geen idee van, dus ga ik dit deel vervangen door een quartz-batterij.

2 vraagjes hierover, een hulp-vraag en een mening:

Heeft iemand een idee van waar ik een set van een quartzbatterij kan kopen? Dus niet enkel het batterijtje, maar de set van batterij + quartzkristal + spoel + windingen…

Als tweede, denken jullie dat dat 3d-geprinte horloges ooit iets gaan worden?

1 like

Zou je niet beter een compleet quartz uurwerkje kopen? En de rest zelf printen.

1 like

Zowel de wijzerplaat, als het omhulsel en de wijzers zou ik zelf willen maken en printen.

Bedoel je dan gewoonweg een quartz-horloge kopen, en het binnenwerk er uit halen?

1 like

Kijk eens op aliexpress, zoek je een kant en klaar quartz uurwerkje. Ik haal alles voor mijn projecten daar vandaan.

1 like

nee, een los uurwerk. zonder de rest. zijn zo te bestellen.

waarom zien wij daar niks van terug hier? compleet met tekst en foto’s :wink:

1 like

Het is niet horloge gerelateerd haha! Dus vandaar :stuck_out_tongue:

Groothandel 3 stks RONDA 505 Horloge Quartz Uurwerk 3 Handen Datum
https://s.click.aliexpress.com/e/bQ2ie0zK

3 uurwerkjes incl datum voor 20 dollar

Super!

@kaydw & @SjoerdKurstjens enorm bedankt! Een heuse zoektocht eindigt hier :joy:

Bedank ons maar met mooie foto’s en verslagen van je project! Succes er mee!

2 likes

dat maakte ik niet uit je antwoord op… :face_with_monocle: :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nee dat is waar! Ik zal binnenkort eens wat in off topic plaatsen…

Ik ben momenteel alleen druk bezig met de likes en geld discussie. Gelukkig heb ik 2 weken vakantie :sweat_smile:

Voor wat betreft het tweede deel van je vraag, nee, ik denk het niet…

1 like

Als je zelf een niet al te dure printer wil aanschaffen, ben je beperkt tot een redelijk klein aantal materialen, zeker als de printer gebaseerd is op filament. De vraag is of je je daardoor wilt laten beperken. Alternatief kun je ook gebruik maken van een externe partij als shapeways. Meer variatie in materiaal mogelijk en vaak een beter resultaat, zeker als je net begint met 3D printen.

Eigenlijk zou je eerst een ontwerp moeten maken en daar de juiste fabricagemethode bij zoeken.

Je kan misschien ook iets doen met titanium en draaibanken enzo?:no_mouth:

1 like

Wat horloge liefhebbers over het algemeen aan horloges waarderen is get ontzettend hoge oog voor detail en afwerking. Dat gaat met een instap 3d printer op basis van filament zeker niet lukken, maar als een soort fashion ding kan het wel werken, net als die houten horloges.

Leuk project! Ik heb zelf een simpele 3d printer, en daar een horlogekast en wijzerplaat mee geprint.
Voor wijzers is de precisie van een thuisprinter te laag, iig de mijne, dus die heb ik los gekocht. Ook het glaasje en het uurwerk kwamen van eBay.

Qua afwerking is het wel een stuk minder dan een ‘echt’ horloge, dat kan shapeways een stuk beter.

Als ik hem nog ergens kan terugvinden zal ik een foto posten, heb je een beetje een idee wat iig haalbaar is.

Misschien kun je hier je licht opsteken.

Interessant leesvoer

Hoogstwaarschijnlijk ga je gemakkelijk een mooier resultaat krijgen met een meer traditionele methode. Ik zou dus goede bedenken wat je beweegredenen zijn om een 3d printer te gebruiken.