3D printer horloges

we hebben t geregeld al over 3d printers en horloges gehad. ik zag dit nieuwsberichtje en moest toen ergens aan denken. als ze dergelijke verfijnde custom dingen kunnen maken, dan zou t op den duur ook mogelijk zijn om relatief goedkoop custom horloges te maken. bijvoorbeeld met n 3d scanner die je pols inscant en vervolgens n horloge kast en band uitprint die perfect aansluit. natuurlijk realiseer ik me dat die schedel waarschijnlijk niet zo kant en klaar uit de printer gerold komt, maar ik kan me voorstellen dat je n kast kunt krijgen die de perfecte maat heeft voor je pols, of dat t bandje precies goed aansluit zonder dat n halve schakel of verstelgaatje net te veel of te weinig is. uiteraard met minimale vereisten dat t uurwerkje, springbars etc er nog in passen.

http://tweakers.net/nieuws/95048/umc-utrecht-vervangt-schedel-vrouw-met-prothese-uit-3d-printer.html

Zou mooi zijn als fabrikanten daarmee gingen werken. Dat je dus een model bestelt in de maat die je wilt. Ik laat nu veel Tissot modellen links liggen die ik heel mooi vind maar te klein voor mijn pols. Zou mooi zijn als ik dan kon zeggen “doe mij maar een Couturier x, in de diameter 44mm”.
Ik ben bang dat ik dat niet meer ga meemaken.

Ik ben ervan overtuigd dat 3D printen de toekomst heeft, en dat ik, nu 54 jaar, daar heel veel van ga meekrijgen. Men verwacht binnen een redelijke termijn menselijke organen te gaan printen b.v.

En horloges?, mooie op maat, maar ik vrees ook hele goed lijkende fakes.

De Printers die dit kunnen… die kosten nu nog een anderhalf godsvermogen… mogelijkheden zijn er wat dat betreft nu nog niet veel…

Als het gebruik gaat toenemen, zal dat ook zijn weerslag hebben in de prijs… de “consumenten printers” (CNC Kitspuiten) zijn al voor 1500,- of minder te koop… alleen die zijn traag, niet zuiver genoeg, en ze kunnen alleen plastics printen… in mijn ogen niet meer dan “spielerei”

Metaalprinters zijn er inmiddels wel die ook zwaarbelaste onderdelen mee kunnen maken… maar dan zit je nog steeds met de noodzaak van nabewerking… de oppervlakte kwaliteit is nog niet in de buurt van wat een verspanende machine haalt…

Momenteel is het een beetje een Hype, omdat men die apparaten in de pers een beetje “ophemelt”… ik heb ooit een discussie gehad met zo’n “printer evangelist”… die stond hoog van de toren te blazen met een model in zijn hand wat ik in 3 kwartier zou kunnen frezen… met een superieure oppervlaktekwaliteit… in Metaal… maar… ik had’t helemaal bij het verkeerde eind volgens die man… ik liet em maar in die waan… feit was wel… dat hij meer materiaal had moeten printen dan ik zou moeten wegnemen… “where’s your gain?” dat kost gewoon te veel tijd… en dingen die 2 jaar geleden nog onmogelijk waren om te frezen… die zijn nu wel mogelijk… de ontwikkeling van verspaningsmachines staat ook niet echt bepaald stil…

[video]http://www.youtube.com/watch?v=knuz38oT2kc[/video]

om maar even een voorbeeld te geven… momenteel , horlogefabrikanten zijn vrij conservatief wat dat betreft… wordt er hooguit 4assig geindexeerd gefreesd… nog niet 5 assig simultaan…

Wat dat betreft… de toekomst gaat het ons leren… mogelijk gaan ze in de toekomst beide technieken combineren… een kast 3D printen en dan 5 assig nabewerken…

WilSeiko Schreef:

Zou mooi zijn als fabrikanten daarmee gingen
werken. Dat je dus een model bestelt in de maat
die je wilt. Ik laat nu veel Tissot modellen links
liggen die ik heel mooi vind maar te klein voor
mijn pols. Zou mooi zijn als ik dan kon zeggen
"doe mij maar een Couturier x, in de diameter
44mm".
Ik ben bang dat ik dat niet meer ga meemaken.

voor sommige merken en lijnen zou t goed kunnen passen, maar bij andere ook niet. n geprinte swatch zou me leuk lijken. n geprinte omega minder :sunglasses:

tissot zit wat dat betreft beetje tussenin. net als fortis colors zou t leuk zijn als ze dr n lijn v maken. maar als andere lijnen als de couturier ook zo gemaakt zouden worden, weet ik niet of dat zo door de meesten gewaardeerd zou worden.

Arie Kabaalstra Schreef:

De Printers die dit kunnen… die kosten nu nog een
anderhalf godsvermogen… mogelijkheden zijn er wat
dat betreft nu nog niet veel…

Als het gebruik gaat toenemen, zal dat ook zijn
weerslag hebben in de prijs…

ik bedoel ook niet morgen, maar op den duur. (kleuren)printers kosten eerst ook n vermogen. en de consumentenprinters waren ook niet echt om over naar huis te schrijven. maar tegenwoordig krijg je de printer zowat er bij de cartridge bij. en foto’s kun je makkelijk nu thuis uitprinten.

lijkt me handig als je tzt bijvoorbeeld ff snel n kruiskopschroevendraaier print. om em na gebruik weer te recyclen/terug te smelten in de cartridge ofzo. of lekker je eigen telefooncover te printen en als er n barst in zit, in de recycler te dumpen en n nieuw hip design uit te laten rollen.

Wat dat betreft… de toekomst gaat het ons
leren… mogelijk gaan ze in de toekomst beide
technieken combineren… een kast 3D printen en dan
5 assig nabewerken…

betreft techniek, vind ik t niet erg als ze dergelijke innovaties en vernieuwingen gebruiken. kan dat alleen maar waarderen. maar zodra het helemaal machinaal zou gaan, verliest t voor mij n deel vd charme.

Gezien de huidige ontwikkeling van dergelijke techniek in het algemeen zou het me niets verbazen als we op deze wijze op korte termijn “zelf” redelijk goedkoop kunnen ontwerpen.

Enige tijd terug vond ik dit draadje, waarbij een 3D print de oplossing was http://www.pmwf.com/Phorum/read.php?30,351234,351234

Je ziet hierin dat het nog allemaal tamelijk grof is, maar als je ziet wat de mogelijkheden zijn en daarnaast ziet wat momenteel een 3D printer kost bij Conrad…

… kan iemand zich nog herrinneren dat je € 1000 voor een Digitale Video Disc speler kocht? :smiley: Die koop je nu ook voor een paar tientjes bij de Kruidvat :wink:

Arie Kabaalstra Schreef:

de ontwikkeling van

verspaningsmachines staat ook niet echt bepaald
stil…

http://www.youtube.com/watch?v=knuz38oT2kc

Gaaf filmpje btw, zie em nu thuis pas.

Die Conrad Printers, daar kun je dergelijk werk gevoeglijk mee vergeten… dat zijn “CNC Kitspuiten”, je kunt er wel nuttige dingen mee maken… licht belaste kunststof gebruiksvoorwerpen… tot haakjes om je jas aan op te hangen… zelfs flesseopeners, zij het met een metalen inzetstukje… maar… dat zijn in wezen allemaal zaken die met andere ( gangbare ) methoden net zo goed of zelfs beter gemaakt kunnen worden…

die Ring die gebruikt werd in dat draadje van die Orient mod, is poeder geprint… een methode veruit superieur aan Filament printers… maar zoals je kunt zien… not even close to good enough… met een “gewone” CNC frees, maak je in luttele uren ( ik denk ongeveer dezelfde tijd die het kost om zo’n ring te printen ) een stalen stempel, waarmee je na het harden zo’n 3600 bezels per uur kan stanzen…

Ik verwacht echter in de toekomst nog grote dingen van die “poeder printers”, op het gebied van poeder, en Laseroptieken, en de dynamiek van de Galvo’s die gebruikt worden is mogelijk nog winst te halen…

even voor de mensen die niet bekend zijn met de principes van 3D printen… er zijn grofweg 3 typen… PDM, SLS en STL…
PDM, Physical Deposition Machining, is een “CNC Kitspuit”, een extruder verhit een kunststof draad, en perst het vloeibare( dikvloeibaar ) plastic door een spuitmondje, sterk punt van deze techniek, je kunt lege, holle ruimten printen… scheelt gewicht…en materiaal.
Het onderdeel wordt in laagjes opgebouwd, door het “schrijven met dikke inkt” van elke laag…

SLS, Selective Laser Sintering, begint met een bak, met daarin een laagje kunststof poeder… dit poeder wordt met een laser gesinterd ( aan elkaar gebakken ) is één laag geprint, dan zakt de bodem van de bak een stukje, en er wordt een nieuwe laag poeder overheen gerold… die wordt vervolgens aan de vorige laag vastgebakken door de laser…
Voordeel van dit systeem… je kunt er ook metalen onderdelen mee printen… steunconstructies zijn niet nodig… want het poeder ondersteunt alles tijdens het printen… je kunt na het printen het kant en klare product zo uit de “Grabbelton” pakken…

STL tenslotte is Stereo Lithografie… in een bak kunsthars wordt met een laser laagje voor laagje het onderdeel “belicht” door de laser hardt de hars uit, de bodem zakt een stukje, klaar voor de volgende laag… klaar?.. stop eruit onderdeel pakken… overtollige hars afspoelen… en klaar…

voordeel?.. vergelijkbaar met SLS… geen hulpconstructies nodig… het product is meteen hard… resolutie is wat grover dan met SLS, maar de kunsthars producten zijn wel redelijk sterk…

Ik heb in een pompenfabriek gewerkt, waar men met STL gemaakte pompwaaiers zo in een prototype pomp monteerde om te testen… dat maakte het ontwikkelen van een pomp stukken goedkoper en flexibeler… tevens was men in staat om van met STL geprinte delen een gietvorm te maken om Aluminium in te gieten, en zo metalen waaiers te maken die nog sterker waren… en dus echt langdurig op vol vermogen konden worden getest…

Nu zou dat proces gewoon met metalen delen uit het SLS proces gaan… maar dat bestond nog niet toen… 14 jaar geleden…

de techniek van verspaningsmachines staat ook nog niet echt stil gelukkig… en de nauwkeurigheid van verspaande onderdelen je ziet het aan die helm… is zo goed dat je met verschillende bewerkingsstrategiën zelfs logo’s kan aanbrengen in het materiaal… je voelt ze niet, maar ziet ze wel…

Je kunt overigens als particulier al onderdelen laten printen… Shapeways biedt een service waarbij je een getekend onderdeel kan uploaden, een paar dagen later krijg je het geprinte onderdeel in de bus… voordeel?.. zij hebben WEL die Peperdure SLS machines staan…