40(!) Sinn EZM2 (GSG9-editie) te koop in Duitsland

Bij Manufactum http://www.manufactum.de/Kategorie/-1656/.html Zijn 40 gebruikte exemplaren te koop van de zeldzame (!) Sinn EZM2 GSG9. Helaas niet online, alleen in de winkels.

Mmmm, Düsseldorf is iets meer dan een uur rijden vanaf hier…

Menno

als je er geen hebt is dit leuk nieuws … als je er al wel 1 hebt denk ik niet :smiley:

Inderdaad, wie organiseert even een tripje naar duitsland? :slight_smile:

Leuke horloges!

Dusseldorf is voor mij ook wel te doen, 45 minuten.:slight_smile:

Even voor de duidelijkheid (en de mogelijke liefhebbers!) Dit zijn horloges die door de Bundes Polizei gebruikt zijn en omgeruild zijn voor modernere Sinns.

Menno

thieuster Schreef:

Even voor de duidelijkheid (en de mogelijke
liefhebbers!) Dit zijn horloges die door de Bundes
Polizei gebruikt zijn en omgeruild zijn voor
modernere Sinns.

Menno

barf :+

Volgens mij een veel te dure grap.

taaiewillem Schreef:

Volgens mij een veel te dure grap.

Ik heb helemaal geen verstand van 2dehands prijzen voor zoiets, maar de reactie op fora als www.sinn-uhrenforum.de en www.tz-uk.com zijn overwegend positief, dus die lijken wel te gaan verkopen. Of ze dan de te duur zijn, tja, blijkbaar niet. Als Manufactum er mee blijft zitten, ja, dan wel :slight_smile:

Te duur? Ja het is veel geld. Geen twijfel over mogelijk. Maar… een volledige EZM-revisie kost ongeveer 200 euro, wellicht iets meer. Begin deze maand ging er eentje voor +/- 800 GBP van de hand op TZ-UK. En de uitvoering met de lichte bezel inleg is niet zo populair. Een donkere bezel inleg kun je kopen voor 150 euro…

En dan is er natuurlijk de -voor liefhebbers- belangrijke kwestie van de historie van het horloge. Wat je er ook van vindt, een ‘issued’ historie levert een hogere vraagprijs op!

Menno

Is die extra gravering (tov een gewone ezm2) standaard bij alle ezm2 gsg-9’s of enkel bij de issued versie ?
Ik ben het ermee eens dat de issued status (indien bewijsbaar bvb dmv die gravering) de waarde omhoog doet gaan, moest ik zelf nog geen gewone ezm2 hebben zou ik deze gsg9 versie zeker overwegen (voor deze prijs), de non issued ezm2 gsg-9 zegt mij niet zoveel…

wat ik een lastig punt blijf vinden bij deze horloges en voor mij een rede is er niet te lang over na te denken …

  • door de olie verkleuren de wijzers en wijzerplaat, bij elke beurt worden ze ook vervangen (of je moet heel duidelijk vermelden dat je dat niet wilt)
    hoe vaak kun je je olie + batterij laten wisselen voordat deze wijzerplaten op zijn?

een ander forum lid heeft nl een keer een ezm2 met H3 wijzerplaat voor een beurtje naar sinn gestuurd en kreeg hem zonder H3 plaat terug :wink:

De olie wordt gemiddeld 1x per 7 jaar verwisseld: als de batterij vervangen moet worden. De verkleurende wijzers is iets van de eerste serie. Sinn gebruikt nu andere olie. Overigens vragen de meeste mensen het zo te laten: de wijzers verkleuren nl erg mooi. Net oud tritium. Ik denk dat deze 40 stuks al vervangen wijzers hebben: gezien de leeftijd van het horloge is er vast al eens eerder onderhoud gepleegd. En gezien Sinns contract en de Duitse grondigheid is dat heus niet overgeslagen!

Op TZ-UK schreef iemand over de relatief hoge aanschafprijs: “…also remember now how much extra issued and decommed snowflakes go for, worth a punt maybe??”

Ik denk dat hij een punt heeft.

Menno

thieuster Schreef:

Even voor de duidelijkheid (en de mogelijke
liefhebbers!) Dit zijn horloges die door de Bundes
Polizei gebruikt zijn en omgeruild zijn voor
modernere Sinns.

Menno

Even voor de duidelijkheid: krijgen Duitse politieagenten een dienstklokje van Sinn van de baas? ::o

Thehaguedragon Schreef:

Even voor de duidelijkheid: krijgen Duitse
politieagenten een dienstklokje van Sinn van de
baas? ::o

Ja en nee. Ze moeten wel lid zijn van de Grenzschutzgruppe 9 (ca. 100 man)

Nein danke!

thieuster Schreef:

De olie wordt gemiddeld 1x per 7 jaar verwisseld:
als de batterij vervangen moet worden. De
verkleurende wijzers is iets van de eerste serie.
Sinn gebruikt nu andere olie. Overigens vragen de
meeste mensen het zo te laten: de wijzers
verkleuren nl erg mooi. Net oud tritium. Ik denk
dat deze 40 stuks al vervangen wijzers hebben:
gezien de leeftijd van het horloge is er vast al
eens eerder onderhoud gepleegd. En gezien Sinns
contract en de Duitse grondigheid is dat heus niet
overgeslagen!

Op TZ-UK schreef iemand over de relatief hoge
aanschafprijs: “…also remember now how much
extra issued and decommed snowflakes go for, worth
a punt maybe??”

Ik denk dat hij een punt heeft.

Menno

Hoi Menno,

bij de ezm2 kan het best de eerste serie zijn maar mijn UX van de periode daarna had het ook nog :wink: (alle twee de UX die ik heb gehad)
mijn 2 of 3 ezm2’s hadden ook verkleuring , maar die hadden het al toen ik ze kocht en ik vond het niet storend.
de UX had ik nieuw en verkleurde binnen een jaar en toen ik bij de sinn dealer kwam werd me gemeld dat dat niet hoorde en is terug gestuurd.

Is de er nu ook verschil tussen een gsg die echt gebruikt is bij de politie of de gewone gsg ?
van de UX serie heb ik ook een gsg gehad en die kwam gewoon uit de winkel ?

Sinds 2 jaar ofzo gebruiken ze teflonolie. Verkleurd dus niet meer.

De website van Manufactum is heel duidelijk:

Die EZM 2 ist quasi die Mutter einer bis heute immer wieder leicht veränderten Serie. Die von uns angebotenen Uhren waren zwischen 2001 und 2009 als Einsatzzeitmesser – daher die Bezeichnung EZM – bei den maritimen Einheiten der zur Bundespolizei gehörenden Grenzschutzgruppe 9 im Gebrauch – eine entsprechende Nummer ist rückseitig eingraviert. Beim dort vorgenommenen Wechsel auf eine aktuelle Ausführung hat Sinn die Uhren zurück genommen und jede einzelne in den hauseigenen Werkstätten einer gründlichen Revision unterzogen. Es handelt sich also um getragene Exemplare mit entsprechenden Gebrauchsspuren eines Modells, das so nicht mehr produziert wird.

waarbij het woord ‘entsprechende’ even voor problemen zorgde. Het betekent: overeenkomstig of bijbehorend. Dus ja, het zijn de echte.

Menno