5-6 seconden per dag

Watchbuddies, :slight_smile:

Misschien (weer) een domme vraag, maar:
Ik ben geïnteresseerd in een horloge met een nauwkeurigheid van 5-6 seconden per dag. Als (supergemotiveerde ;)) beginner vroeg ik me af: hoe dikwijls corrigeren jullie je horloge(s) opdat ze terug correct lopen? En hoe (de)motiverend werkt dit voor jullie?
Bedankt voor jullie reacties! (tu)

Koop een quartz, deze wijken nauwelijks af, in ieder geval ruimschoots minder dan een seconde per dag.

Bij de automaten kan je een chronometer kopen, deze loopt maximaal tussen de -4 en +6 per dag. Ook niet chronometers kunnen uiteraard aan deze specs voldoen maar bij een chronometer heb je die garantie.

Hallo,

Zelf draag ik vooral mijn niet Quartz horloges (opwinder en automaat).
Ik zit nog op de middelbare school dus “de bel” is mijn tijd die ik veelal aanhoud.
Als mijn horloge meer dan 1 minuut achterloopt op de bel heb ik vaak de neiging om te corrigeren (eens in 1,5/2week vaak). Indien mijn horloges voor lopen, houd ik het lekker zo.

:slight_smile:

En hoe vaak zet jij je horloge juist? Ben gewoon eens benieuwd.
Is dat dan toch een gekke vraag?
Een quartz heb ik voldoende. Mijn oudste dateert trouwens van rond 1979, het eerste quartzmodel van Tissot blijkbaar.

Mijn horloges lopen allemaal binnen de 15 sec. in de plus per dag. Mocht dit meer worden, dan ga ik met het betreffende exemplaar naar de horlogemaker. In principe draag ik iedere dag een ander horloge, en moet ik dus ook iedere dag een horloge “starten” en synchroniseren met een quartzhorloge. Ik heb geen enkel probleem met dit ritueel, ik vind het altijd weer bijzonder om te doen.

Ik corrigeer mijn handopwinders en automaten zodra ze meer dan 1 minuut afwijken.
Vooral de Seiko 5 en Vostok automaten/handopwinders lopen goed op tijd, hoef ik maar eens per week aan te passen.
En dat vind ik helemaal geen vervelende klus, integendeel.

Overigens heb ik op een kastje altijd zo’n 5-6 automaten/handopwinders klaar voor gebruik waar ik dus 's morgens uit kan kiezen.
Deze wissel ik regelmatig af met die opgeborgen liggen.
Daarnaast heb ik altijd wel een stuk of 3 quartz horloges voor gebruik klaar liggen.

Het is altijd leuk als je even een momentje met je horloges bezig kunt zijn:)

Mijn automaat is prima te sturen tot de juiste tijd , soms langer dragen in de dag , en elke dag checken , tsja ieder zn hobby/tic.
Een goede horlogemaker/juwelier kan een automaat ( Eta uurwerk in mijn geval ) prima reguleren tot toch zeker wel 5-6 seconde afwijking lijkt me , de mijne liep bij aanschaf 18 seconde in de plus , en na reguleren tussen -2 en +2 B)-

Timekeeper Schreef:

Watchbuddies, :slight_smile:

Misschien (weer) een domme vraag, maar:
Ik ben geïnteresseerd in een horloge met een
nauwkeurigheid van 5-6 seconden per dag.

Bij mechanisch zou je idd met een Chronometer (of beter) die garantie krijgen.

Als
(supergemotiveerde ;)) beginner vroeg ik me af:
hoe dikwijls corrigeren jullie je horloge(s) opdat
ze terug correct lopen?

Zo lang ze niet meer dan 5 minuten per maand voorlopen vind ik het acceptabel. Liever max 3 min te snel. Maar 1 seconde te langzaam en ik ga er wat aan doen.

En hoe (de)motiverend
werkt dit voor jullie?
Bedankt voor jullie reacties! (tu)

Ik vind het wel een uitdaging om em goed lopend te krijgen. Demotiverend wordt het alleen als me dat na een paar maanden nog niet is gelukt.

Timekeeper Schreef:

Watchbuddies, :slight_smile:

Misschien (weer) een domme vraag, maar:
Ik ben geïnteresseerd in een horloge met een
nauwkeurigheid van 5-6 seconden per dag. Als
(supergemotiveerde ;)) beginner vroeg ik me af:
hoe dikwijls corrigeren jullie je horloge(s) opdat
ze terug correct lopen? En hoe (de)motiverend
werkt dit voor jullie?
Bedankt voor jullie reacties! (tu)

Als hij 5 a 6 seconde in de plus loopt lekker kopen als je het horloge wilt hebben.

En als mijn horloges een acceptabele afwijking naar boven hebben maak ik er geen probleem van.

Tenzij het een chronometer betreft die buiten zijn waardes gaat lopen zonder aanwijsbare redenen.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Tja, met mechanische horloges zul je toch een afwijking blijven houden, maar dat heeft eigenlijk ook wel zijn charme. Ik heb geen meetapparatuur maar merk in de praktijk dat ik het storend vind als een horloge meer dan 20/30 sec per dag afwijkt. Ik zet mijn mechanische horloges meestal bij als de afwijking meer dan een minuut of 2 á 3 wordt. Maar door regelmatig wisselen komt het meestal niet zover :slight_smile:

Groeten,

Stefan

Ik droeg vroeger ook vele automaten en ben een beetje Geobsedeerd geraakt door altijd de juiste tijd te willen weten en te kijken hoeveel afwijking ik had. Iedere keer op internet de juiste tijd checken e.d. Ik werd er een beetje gek van en ben daarom ook helemaal verslaafd aan quartz met zendergestuurd uurwerk. Heerlijk gewoon…

afkicken dus :stuck_out_tongue:

dreski Schreef:

Ik droeg vroeger ook vele automaten en ben een
beetje Geobsedeerd geraakt door altijd de juiste
tijd te willen weten en te kijken hoeveel
afwijking ik had. Iedere keer op internet de
juiste tijd checken e.d.

Héél herkenbaar! Ik sta nu ook in dubio: automaten eruit of Internet eruit.
Iemand suggesties? (:smiley:

Mmmm… Mijn PO8500 loopt ong tussen -1 en +1 sec per dag…
Zet hem nooit bij want loopt perfect.
Grotere afwijking vind ik irritant.

tag heuer wk prof 200, na drie maanden nog steeds op de seconde juist

Ik check mijn horloge op atoom klok (nummer 8 C.E.T )
Zoek maar eens op 'GMT '
Kan niet missen!
groet,
drex

Aha… een quartzje :wink: