5 bar voldoende?

Forum leden,

graag jullie mening over waterdichtheid.

Ik ga binnenkort opzoek naar een nieuwe aanwinst.
Nu vraag ik mij af of het vanuit oogpunt van duurzaamheid beter is om voor een horloge te kiezen met een waterdichtheid van min. 10 bar dan een horloge met een waterdichtheid van 5 bar.

Ik ben niet van plan om er mee te gaan zwemmen! Ik heb al een duiker.
Maar ik kan mij voorstellen dat een waterdichtheid van 10 bar een betere bescherming biedt tegen allerlei onheil (vuil, stof, zweetvocht) van buitenaf.
Ben benieuwd naar jullie mening.

Marco

Als je er niet mee gaat zwemmen, is 5 bar OK.

5 bar is meer dan OK,
een zwitsers horloge is standaard 3 bar (30 meter).
groet, frank.

Hallo Marco,

Als je er niet mee gaat zwemmen is 5 atm. meer dan genoeg.
Als je het horloge helemaal droog weet te houden, volstaat 3 atm. al.

Groeten,

Ron.

Marco,

Op dit forum staat een artikel op waterdichtheid http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,1774. Lees even en kijk of het voor jouw situatie van toepassing is:)

Ligt ook aan het soort horloge.

Zeker met chrono’s waarvan je de knoppen nogal eens gebruikt zou ik eerder voor 10 dan voor 5 bar (of minder) gaan.

De afdichting zal waarschijnlijk beter zijn bij een horloge dat 10 bar waterdicht is, dan bij een horloge dat minder bar zou moeten kunnen hebben.

Daarnaast wil ik opmerken, dat er horloges zijn met een lagere rating dan ze aankunnen, dit omdat het testen tot grotere ratings meer kost dan het achterwege laten van die rating.

Ik heb gehoord dat met name Suunto horloges als 3 of 5 bar WD verkoopt, terwijl ermee in de praktijk gezwommen kan worden en ze een test tot 10 bar doorstaan.

Maar goed, dit zijn wat overpeinzingen.

Hoe hoger de waterdichtheid, hoe minder kans op stof, water enz. in het horloge, het zal er ook ernstig vanaf hangen hoe je met het horloge omgaat: zit je continue in zeer fijn stof te werken? Worden je horloges vaak vochtig?

Mijn 2cts.

Als er op een horloge staat aangegeven dat deze tot 50 meter waterdicht is betekend dit in de praktijk niet dat het horloge alles tot 50 meter diepte aankan.

douchen bijvoorbeeld zorgt voor een snelle opwarming van het horloge en kan de waterdichtheid aanzienlijk verkleinen. Hetzelfde geld wanneer je met een horloge wat min of meer jouw lichaamstempratuur heeft overgenomen ineens in koud water springt.

er staat op dit forum een heel goed en leerzaam topic over waterdichtheid…zeker even lezen!

http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,1774

Gepost door: genesis (IP gelogd)
Datum: 13 juli 2008, 15:40

Hmm een Seiko duiker van Robbie409 zit qua prijs vaak niet veel hoger dan € 100 en toch durf ik daar met vol vertrouwen rustig mee te snorkelen en te duiken. Heb er 4, te weten Monster, SKX007, Samurai stainless steel + Titanium. Ik ga duiken in Thailand en ga daar mijn dagelijkse Monster voor gebruiken ik heb geen enkele twijfel dat die het goed zal doorstaan ondanks dat die nog nooit is geserviced sinds ik hem heb 3 a 4 jaar.

Door het bovenstaande van Herik ga ik mijn Rolex Sub daar niet meer aan blootstellen en helemaal niet wat ik vroeger wel eens deed, aan houden in de sauna.(nou niet meteen veroordelen d’as meer dan 10 jaar geleden was nog jong en onbezonnen)

Genesis