5 minuten normaal, of een service beurtje

Het valt me op dat mn Oris divers date sinds een tijdje voor gaat lopen vijf minuten wel te verstaan.
Nu weet ik dat een speling van ong -2 of +2 minuten per dag redelijk normaal is voor een mechanische klok.
Alleen vijf minuten vind ik wel wat aan de ruime kant.
Hij heeft nog nooit een service beurt gehad en is in mijn bezit sedert 2009.
Verwachting is dus een beurt te geven. Of is er wat anders aan de hand?

nog even een plaatje :grin:

2 likes

Speling is toch eerder in seconden per dag pak em beet 5 10 per dag, COSC is nog strikter…bij 1-2 minuten zou ik hem laten nakijken…

1 like

En bij 5 minuten helemaal…

1 like

hmm, ben ik niet zo blij mee…

Na 7 jaar is het vrij normaal dat er een service/reparatie aan zit te komen toch? Zit een eta of sellita in, dus is waarschijnlijk niet zo duur. Tenzij er meer aan de hand is als ouderdom. Suc6 ermee :thumbsup:.

Ps. Mooi klokje trouwens.

1 like

-2 of +2 minuten is absoluut niet normaal. Een paar seconden is normaal.

Dankjewel, had al zo’n vermoeden inderdaad.

Niet toevallig in de buurt van een magneet gehad? Kan hij ook te snel door gaan lopen; even (laten) demagnetiseren en klaar.
Als het niet helpt is hij waarschijnlijk toch aan een servicebeurt toe. :sunglasses:

1 like

5 minuten per maand zou nog wel erg veel zijn, laat staan per dag. Is het in 1 keer gebeurd of heel geleidelijk? Misschien dat demagnetiseren helpt?

Mwoah, n cosc zou zelfs 3 min per maand mogen voor lopen. N basic eta wellicht meer.

Voor Mij persoonlijk geldt voor mn daily wear niet achterlopen en max 5 min voor per maand.

1 like

Per maand is prima, dat is 8 seconden per dag…maar 2 min per dag klopt niet.

Is er nog een verschil als hij, bijvoorbeeld, 5 mknuten per dag achter loopt? Kan hij dan ook gemagnetiseerd zijn? Je moet wel erg achteratallig onderhoud hebben om hem zo veel te laten voor- of achterlopen, vooral met zo een jong horloge.(denk ik).

Klopt, iets te warm hier voor hoofdrekenen :wink:

1 like

Dat is IMHO voor geen enkel mechanisch horloge normaal. Ik heb een paar lijken met ongelagerde penankers. Die lopen zelfs binnen de +2/-2 minuten per dag. Hoop dat het kostenvriendelijke gaat worden opgelost!

Het horloge zou gemagnetiseerd kunnen zijn. Het zou óók kunnen zijn dat hij door een schok ontregeld is. Beide problemen zijn gemakkelijk op te lossen (ofwel demagnetiseren, ofwel bijregelen). Echter, het is na 7 jaar wel tijd voor een beurtje, dus dat zou ik zeker laten doen.

Breng/stuur zelf naar een horlogemaker, en niet via een juwelier, die rekenen (soms veel!) geld voor doorsturen.

Over gemagnetiseerd zijn in het algemeen: Als de veer gemagnetiseerd is gaan de windingen kleven (trekken elkaar aan), hij wordt virtueel korter, krijgt een hogere eigenfrequentie en gaat dus sneller lopen, niet langzamer.

Neem gauw n cool biertje om af te koelen. Op doktersadvies :wink:

2 likes

ETA of Sellita gaan eerder langzamer lopen na verloop van jaren.
En deze uurwerken kunnen op enkele seconden nauwkeurig per dag zijn.

Hier is wat meer aan de hand.
iig naar laten kijken door een horlogemaker.

Grt.

dank allen! iemand nog tips voor een goed horloge maker dan?:grin:

Ik weet niet of Hub Hanneman nog in business is
maar je zou hem kunnen PBen.

Grt.

1 like

in de buurt van Apeldoorn zou mooi zijn…