5 stuks, 25K, wat kies je?

Ah, eentje uit de Citizen Scotch Brite collectie. Gave plaat!:+1:

Beetje kort door de bocht. Het gaat niet om zeveren over restwaardes. Het gaat erom dat je een stuk makkelijker 25k uitgeeft als je weet dat je die niet volledig voor altijd kwijt bent.

Jij hebt ook aardig gerouleerd in jouw collectie door de jaren heen. Als je op elke aankoop de helft had verloren bij verkoop, had je dan dezelfde keuzes gemaakt? Had je dan de ‘horloge-reis’ en collectie kunnen (en willen) bekostigen die je nu hebt?

Voor mij is het antwoord daarop: nee. Dus restwaarde heeft effect op de mate en manier waarop ik de hobby kan beleven. In mijn geval zonder me daardoor te beperken tot een paar saaie moderne mainstream-merken die bekendstaan als restwaarde-vriendelijk.

2 likes

Leuk topic! Hier mijn lijstje compleet open deuren. Want wat moet je anders als dit het budget is voor je all-time collectie en het er per se 5 moeten zijn, right?

Chrono - Omega Speedie Pro ±€5K
Diver - Rolex Submariner Date 116610 ±€11K
Flieger - IWC Mark XVIII ±€3,5K
Dress - Cartier Tank Solo Large (Geelgoud Quartz) ±€5,5K
Beater - Random G-Shock ±€100

Volgensmij hoef je dan nooit meer wat anders, kun je bij elke gelegenheid uit de voeten en kun je ook nog lekker afwisselen :grin:

(plaatjes niet nodig :wink: )

3 likes

Een spaarpotje is altijd lekker, en verstandig. Zouden meer jonge mensen moeten doen. Maar of die andere opties nou het vergelijkingsmateriaal zijn? Dat zijn vooral uitgaven. Alternatieven zouden dingen zijn als aandelen, kunst, goud, etc.

Ik heb heel veel gerouleerd. En het is een dure liefhebberij gebleken. Ik heb me nog nooit iets aangetrokken van eventuele restwaardes geloof ik. Als ik iets mooi vind/vind, dan wilde ik het graag. Niet verstandig, maar het ging me om het horloge, niet om de investering of zekerheid er voldoende weer voor terug te krijgen.
Ik bezit ook geen horloges meer die ook maar enigszins waardevast zijn vrees ik. Maar ja, het zijn wel de horloges die ik graag zie.

6 likes
  1. Zenith chronomaster sport Le - 12,3K

2. Oris OG big crown pointer date met crescent moon - 1,2K

3. Nomos GH - Club sport neomatic date black - 3.3K

4. Tudor “Rootbeer” - 6.2K

5. Mido Belluna heures et minutes decentrees - 1.4k (discontinued)

4 likes

Dat….:point_up_2:t2:
Ik koop een horloge omdat ik dat nuttig vind. ( en nee, ik haal mijn mobiel niet elke 10 seconden uit mijn broekzak om te zien of ik niets gemist heb of om te zien hoe laat het is, daar heb ik een horloge voor. )
Maar vooral ook omdat ik het mooi vind. En een leuk verhaal erbij maakt het soms ook net meer af… Maar in mijn geval bepaald de economie niet welk horloge ik koop.

2 likes

Dat is juist het hele punt. Horloges zijn dus geen netto netto uitgaven.
Desondanks, ben ik het niet met je eens. Horloges zijn voor mij beter te vergelijken met auto’s of elektronica omdat het een hobby is. De dingen die jij noemt zijn beleggingen die je koopt om rendement op te maken. Dat is heel iets anders. Maar misschien geldt voor jou belegging > hobby als het aankomt op horloges.

1 like

Dat waardeer ik wel en maakt ook dat jij een van de interessantere collecties van het forum hebt.

1 like

Nope. Ik denk dat we het best wel eens zijn maar een beetje langs elkaar heen praten. Je geeft aan dat je horloges ook een spaarpotje zijn, mocht je het nodig hebben. Een auto (oldtimer heb je het over denk ik) kan dat in principe zijn, maar is in de praktijk meestal een money pit. Dus meer een geld kostende hobby (zoals horloges). De voorbeelden die ik noemde zijn dingen waar je horloges mee moet vergelijken als je het als spaarpotje ziet. Dan is de conclusie dat horloges een minder effectief en meer risicodragend spaarpotje zijn. Maar wel leuker, omdat je er ondertussen plezier van kunt hebben.

1 like

Het niet niet gekker worden, we zijn het niet alleen roerend eens, ik had het ook nog eens kunnen zeggen, en tegelijkertijd had ik het nooit beter kunnen zeggen. Klomp. Gebroken. :rofl::rofl::rofl:

Jij hebt zelfs in niet-courante Parmigiani Fleurier gedaan! En in Nomos voordat Nomos courant was. Chapeau, als ik eerlijk moet zijn. Ook voor brain farts als de Cricket. Altijd mooi om langs te zien komen.

3 likes

Lastig, te veel mooie combinaties. Maar daar gaan we (paar foto’s gejat van anderen hier)

Daily/chrono: Seiko slq009 titanium 2.5k

Diver/gmt:
Seiko spb381 1.5k

Dress:
IWC Portugieser custom made 11k

Flieger:
IWC mark xx 6k

Field:
Sinn 856 Utc 2k

En dan nog 2k overgehouden voor bandjes, onderhoud en andere onzin

5 likes

Momenteel komt het volgende vijftal in mij op, maar mogen kan het weer anders zijn :sweat_smile:

Rolex OP 36mm (circa €8500)

Heuer Carrera 1153 (circa €4500)

TAG Heuer Carrera Skipper (€6750)

Breitling Avenger Automatic 42mm (€4400)

Squale 1545 HFLE (€725)

5 likes

morgen*

:thinking:

Een hobby is wat mij betreft wel een netto netto uitgave.

Ik denk dat we er hetzelfde over denken.
Theoretisch gezien zie ik het ook als een netto uitgave omdat ik niet een horloge koop met het idee het weer te verkopen.

Tegelijkertijd kan ik het beter aan mezelf verkopen/verantwoorden vanwege de restwaarde die het toch heeft en de relatief lage cost of ownership (t.o.v. bijv auto’s, electronica, etc)

Ik durf daardoor makkelijker een horloge van 10k te kopen dan een hobby-auto van 10k

Nou, ik ga vandaag voor deze mix van modern en vintage :smiley:.

13 likes

Ik koop er maar 1 voor dat geld. Dat is deze. Bam uitgespeeld! Lekker handmatig opwinden voor fe rest van mijn leven. G-shock voor de vakantie.

4 likes

Potverdikkie… Ik kom geld te kort :sweat_smile:

5 likes

Kijk dit zijn de betere vragen. Onmogelijke keuzes met al dat moois. Maar goed als het moet zijn er in mijn boekje twee opties:

Optie 1. Ik buig de gestelde regels een tikkeltje (dat doe ik graag) en ga met de pet rond bij ieder waar er hier op (magische wijze?!) geld overblijft om voorts een A. Lange & Söhne Datograph (405.031) op te halen in Japan voor €57.455 + 5k tickets, hotel, Geisha’s etc.
Lieve help, wat heeft een man dan nog te wensen?

Optie 2. →

1. Rolex Explorer (226570) - €10.050,- (list)

1. Grand Seiko Elegance GMT (SBGM221G) - €3250,- (ongepolijst tweedehandsje)

1. King Seiko (SPB287J1) - €1400,- (nieuw in actie)

1. Longines Avigation Big Eye (L2.816.4.53.2) - 1925,- (occasie)

1. Rolex Datejust 36mm (126234) - 8375,- (gesmeerd met de tranen van Rolex eigenaren die de prijzen tegen die tijd écht hebben zien kelderen :sob:)

= precies 25000 ekkermannen.

Eventueel zou de laatste overigens nog kunnen wijken voor een Breitling Premier B01 chronograph (AB0145171C1P2) en ik mis nog een Zenith Chronomaster Tricolor en een Iwc Yacht Club “Orlebar Brown” en een Tudor Bb burgundy en een Piaget Altiplano en een Patek Complications Chronograph en een… en een…. Ach, U snapt het punt.

7 likes