Akkoord
On-topic, als ultieme one-piece kies ik voor 50% van deze Movado M90 voor 25k. Wie weet, met wat zoeken en particuliere aankoop, lukt het wel binnen die 25k. One can dream. Maar de laatste die ik zag is op eBay verkocht voor 46k.
Het is pas verlies als je verkoopt.
Beetje kromme redenering dit.
1: dit verhaal is alleen steekhoudend met een begin- en eindpunt. Dus als je die 25K aan horloges op een dag verkoopt om je geld er weer uit te halen. Wie doet dat van de mensen op HF?
2: het gros van de mensen hier en die überhaupt 25K aan horloges hebben zijn liefhebbers. Die kopen niet om te verkopen, die kopen om te hebben en te dragen. Sommigen verkopen regelmatig, maar dat is dan voornamelijk om geld vrij te maken voor een ander horloge.
3: Uiteindelijk zijn horloges ook gewoon verbruiksgoederen. Je doet er alleen lang over.
Goh, als ik morgen ineens dringend een paar duizend euro nodig heb verpats ik er rustig een of twee horloges voor hoor.
Fair enough. Maar als je een tegenvaller van een paar duizend euro niet kunt opvangen van je spaarrekening, dan kun je je ook afvragen of je wel 25K aan horloges uitgeven wel zo handig was
Wat is er mis met een Tag Heuer? Een mooie Autavia Heritage zou zomaar op mijn lijstje kunnen staan. Korting? Tuurlijk. Dat horloges altijd waarde moeten houden is niet voor iedereen een relevant criterium. In sommige bubbels kopen mensen gewoon een horloge omdat ze 't mooi vinden.
Oh enne “we zitten hier toch op een horlogeforum” (wat sommigen als argument aandragen) klopt. Er zijn op ons forum vintage verzamelaars die in een kringloper voor een paar euro een pareltje kopen, die ik zelf overigens niet als zodanig zou herkennen. Vervolgens uitgebreid verslag doen van allerlei geklus tijdens een herstel- en opknapbeurt en laten daarna het meestal ontzettend fraaie resultaat zien, omgeven met allerhande geschiedkundige informatie. Dat lijken mij eerlijk gezegd de grootste liefhebbers.
Plaatje voor de sfeer …
(Afbeelding geleend van Tag Heuer)
Ik voeg deze gewoon nog even toe aan mijn eerdere lijstje. Listprijstechnisch zit ik nu boven de €25k, maar ik krijg vast wel een beetje korting als ik ze allemaal tegelijk ga halen.
Over smaak valt niet te twisten… Niet iedereen hoeft ultra high-end luxe te hebben om helemaal gelukkig te zijn. Ik kan me goed voorstellen dat iemand gelukkiger is met de aanschaf van een obscuur horloge dat hij al heel lang zoekt maar dat niet te vinden is, dan met een luxe horloge omdat er nou eenmaal 25k moet worden uitgegeven.
Inderdaad. Horloges kopen met geld dat je niet kunt missen is gewoon een slecht idee. Ik doel meer op een scenario waarin er iets anders in de categorie “onnodig maar leuk” een hogere prioriteit zou krijgen.
Mag ik Seiko niet mooi vinden?
Helemaal niks. Draag het merk al een decenniumpje of 3 naar volle tevredenheid en met veel plezier!
So, ze zijn niet zo waardevast als, weet ik veel, een of andere Rolex. Who cares?!
Ik niet, in ieder geval. Ik ben horlogeliefhebber. Geen boekhouder. Horloges hoeven voor mij geen goed renderende belegging te zijn en eet er gelukkig geen boterham minder om!
Dit dus.
Zeker, en ik doe er alles aan om te voorkomen dat ik ze moet verkopen. Maar ik ben nog een jonge gozer en kan me goed voorstellen dat er een tijd komt dat de centen er harder uitvliegen dan momenteel het geval is. Dan is het wel lekker om die 25k in horloges te hebben zitten en niet in flink afschrijvende, benzineslurpende, wegenbelasting-en verzekering-kostende, onderhoudsgevoelige auto’s om maar iets te noemen. Of in elektronica die sowieso haast onverkoopbaar en na 2 jaar hopeloos outdated is.
Voor mij is het geen reden om iets wat ik mooi vind te laten liggen, nou heb ik ooit maar 1 horloge verkocht dus ben in de minderheid hier op HF.
Als ie de hele tijd moet zeveren over (rest)waardes, zul je wel centen nodig hebben…
Jawel hoor. Maar is er geen ander horloge / merk wat je mooier vindt?
Ja. Autocorrect maakte er iets van wat ik zelf ook niet begrijp.
Dat is een dooddoener die niet klopt. Over smaak valt juist heel veel te twisten. Echter zolang we maar geen consensus verwachten.
Juist de beargumentatie maakt het interessant.