502 forum

Tja, app afsluiten en opnieuw opstarten. gelukkig werkt het nog​:grin: beter dan IPTV :rofl::rofl: zolang de overheid deze site maar niet blokkeert anders heb ik geen hobby’s meer over :see_no_evil::stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Tegen beter weten in, toch maar weer eens de melding dat openen en snelheid van de site de laatste dagen diepdroevig is. Ook op ‘rustige’ momenten volop 502’s op zowel pc als iphone…

1 like

Ik vind het (vanuit een professionele achtergrond) erg merkwaardig hoe er verschil lijkt te zitten in ervaring van verschillende mensen. Ikzelf heb wel regelmatig langere laadtijden gezien, maar over het voorbije jaar samen geen 5 keer een effectieve foutmelding. Ik bezoek HF nochtans (veel te) regelmatig en op alle momenten van de dag, zowel via de eigen thuislijn als lokale mobiele data als internationale mobiele data.

Da’s vreemd aangezien de server geen aparte behandeling kan geven aan verschillende bezoekers zonder erg idiote voodoo (het kán, daar niet van, maar ik geloof nooit dat iemand zich daarmee bezighoudt bij de HF hoster). Vraag me af in hoeverre de lokale ISP van (sommige) bezoekers er voor iets tussen zit qua caching/proxying, al zou ook dat eigenlijk niet mogen. :thinking:

2 likes

Ik zit nu ook al enkele jaren vrij regelmatig op HF en heb deze errors nog nooit gehad… wel wat tragere laadtijden soms maar ook niet echt extreem veel

2 likes

Kijk ff naar de tijden linksboven…

Het wordt een lange avond…

1 like

Het heeft vanavond veel moeite te laden :ok_man:t3:

Dat valt mij ook op. Ik heb vanavond helemaal geen issues, andere dagen weer wel maar dan zie ik niemand klagen.

Een VPN zou wel een reden kunnen zijn.

Herkenbaar. :joy:

Af en toe de tijdelijke cache geheugen wissen in de aap opslagruimte helpt.! :+1:

Dat gaat te ver voor leken als jij en ik. :man_shrugging: Apslagruimte is nog de grootste breinbreker… …hoewel ik me ook zorgen maak over onze zo dicht gerelateerde mede-primaten.

Er zijn weinig sites zo traag als HF vandaag de dag, het is niet anders.

1 like

:roll_eyes: mompelt iets over een hommage server…:zipper_mouth_face::joy:

2 likes

Geen idee wat precies het probleem is maar wellicht een snellere server de oplossing? @Jur als we wat sponseren voor extra server kosten is dat een optie?

Verschrikkelijk allemaal…ik wist gisteren van ellende ook niet meer wat ik met m’n leven aan moest. Ben maar bij m’n vrouw op de bank gaan zitten met een zak chips en een fles wijn…

4 likes

Dit is al tot in den treure bediscussieerd maar het is niet anders.

Jur is beheerder en kan er niets aan doen. De eigenaar wil niet meer investeren in een performanter platform. De eigenaar wil ook geen betaalsysteem/sponsoring/etc etc toelaten omdat daar heel veel administratie bij komt kijken, plus een “afhankelijkheid” (wat als de inkomsten wegvallen, mensen die plots vinden dat ze inspraak moeten hebben want “ze betalen”, etc etc).

Het enige dat kan helpen is als de infrastructuur van de hoster zelf een lifecycle krijgt waardoor de HF server automatisch een extra duwtje mee krijgt. Maar dat is niet iets dat elk jaar gebeurt :slight_smile:

3 likes

Een wat ?

Droom rustig verder geen enkele (normale) hosting provide biedt nog ijzer (hele servers) aan.
Dit draait allemaal virtueel als Vdi oid. Daar krijg je gewoon wat je afneemt (cpu/mem/bandbreedte etc) gezien de energie prijs stijgingen worden die eerder duurder dan goedkoper en is er van een merkbare LCM geen sprake.

sluipschutters-sterk

2 likes

Mwa, er zijn er nog genoeg. Mijn eigen (bare metal) servers draaien bij Hetzner. Maar dat komt weer met zijn eigen set problemen die niet-techneuten met recht en reden willen vermijden :slight_smile: en goed, of Hetzner normaal te noemen is, daar valt wel over te discussiëren.

Zeker wel. Hardware wordt sneller, meer instructies mogelijk per tick, meer doorvoersnelheid van netwerk, meer iops op SAN/NAS, en dat tricklet door naar de VMs er bovenop. Uiteraard niet zo hard als op bare metal want dan gaan ze gewoon nog iets meer consolideren, maar ik zie bij klanten toch een merkbare verbetering bij elk rondje hardware upgraden om de 4-5 jaar.

Maar ja, ik zou hier ook niet te hard hopen.

Ik ben ondertussen toch heel erg nieuwsgierig wat het prijsverschil is in de hosting kosten van een forum al dit als je de snelheid krijgt die we nu hebben en dan in vergelijking de snelheid van het buurforum uhrforum waar alles quasi instant op je scherm staat zonder wacht tijden.
Experts hierin?

Kan wel oplopen - moeilijk in te schatten zonder metrics van wat HF vreet aan resources en details over hun contract/service met de hoster. Beiden gaan we niet krijgen. Moet nog altijd geen fortuin kosten, maar HF brengt afgezien van wat clicks op de reclame niks op natuurlijk. :slight_smile:

Precies dat!

3 likes

Een tip voor wie het nog niet wist. Gebruik de Discourse app. Ik gebruik deze nu (pas!) een paar maanden maar de ervaring is stukken beter dan HF in de browser. :+1:

1 like