'50's Omega seamasters

Ja, maar er zit amper radium in, het verval is met een halfwaardetijd van ca. 1600 jaar bijzonder traag.

Het gaat echt helemaal nergens over.

Het is niet een kilo radium die je meezeult he.

1 like

Dank je voor de nuchtere blik, Bernard. Maar vooral ook de scheur in het glas, dat er stof uit kon en kan is een groot issue voor me…

1 like

Nieuw glaasje laten plaatsen door een horlogemaker. Kunnen gelijk de stofjes weggehaald worden en ziet hij er weer sjiek uit.

Het risico wat je gelopen hebt is zoals Bernard aangeeft heel klein. Er zitten geen dikgeverfde radium cijfers in, maar slechts kleine stippen. Ziet er ook niet verpulverd uit. In ons dagelijks leven geeft fijnstof en in een auto stappen meer risico’s. :sweat_smile:

4 likes

Dat is sowieso niet goed. Stof en vocht zijn de vijanden van je horloge.

Nieuw plexi is tientjeswerk.

Dank iedereen. Ik blijf benieuwd naar het stralingsniveau bij dergelijke horloges, als niemand een geigerteller heeft om te gebruiken, heeft iemand wellicht tips wel exemplaar eventueel aan te schaffen? Vind het wel een fijn idee om toch te kunnen checken. BVD

Ali express
https://nl.aliexpress.com/item/1005005980173758.html?src=google&src=google&albch=shopping&acnt=272-267-0231&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&gclsrc=aw.ds&albagn=888888&ds_e_adid=&ds_e_matchtype=&ds_e_device=m&ds_e_network=x&ds_e_product_group_id=&ds_e_product_id=nl1005005980173758&ds_e_product_merchant_id=107908670&ds_e_product_country=NL&ds_e_product_language=nl&ds_e_product_channel=online&ds_e_product_store_id=&ds_url_v=2&albcp=20701318733&albag=&isSmbAutoCall=false&needSmbHouyi=false&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwz42xBhB9EiwA48pT7zU9vUa7PgAgmEXzjRxZ4tgrSgCHZnRr2PnhyJJp2v6OyIU6UdDpBxoCCsYQAvD_BwE&aff_fcid=d0954cfbc7b844d09817de84c0c40a14-1713618528610-09949-UneMJZVf&aff_fsk=UneMJZVf&aff_platform=aaf&sk=UneMJZVf&aff_trace_key=d0954cfbc7b844d09817de84c0c40a14-1713618528610-09949-UneMJZVf&terminal_id=05c0833fc59043cc9132cd9fd82ad28c&afSmartRedirect=y&gatewayAdapt=glo2nld

Maar inderdaad niet al te veel over stressen en anders leg je het horloge niet op je nachtkastje als je gaat slapen dat scheelt alweer de helft

Een lijntje coke of een wietje is waarschijnlijk schadelijker. En daar heb je toch ook geen last van?

1 like

Sorry, maar ik zit er toch nog steeds een beetje mee; heb het horloge onlangs langs een geiger meter gelegd en hij sloeg toen niet uit; maar nu vraag ik me af of dat ook kan komen doordat het radon meteen ontsnapt uit de ‘crystal-crack’ en niet onder het crystal blijft?
Ik heb gisteren als laatste test het horloge 24 uur in een afgelosten zakje gedaan met een radon-meter en krijg toch een beetje buikpijn van van de meting…
( omgevings-radon is rond de 10 namelijk).
Hoe kan de radon meter dit meten maar de geiger teller niet uitslaan boven het kristal?

Doe het horloge weg of laat er een nieuw glaasje in zetten. Vintage is denk ik niet voor jou! :joy:

5 likes

Oh zeker, ik ben bij deze daar van genezen. Maar veel mensen (waaronder ik) staan er denk ik ook niet bij stil dat dat zelfs met jaren ‘50 horloges het nog zo’n risicovol is!

1 like

Als je geen horloge-kenner bent weet je het eigenlijk niet

Tsjaa. Researchen voor je t koopt

Maar je paniekt wel flink.

Volgens mij heeft @Bernard heel duidelijk aangegeven dat het risico nagenoeg nul is. So…

image

1 like

Zet je geigerteller eerst eens om naar Sievert. Die geeft de biologische belasting aan per tijdseenheid. Dan nog eens meten en kijken wat het resultaat is. Wil je veel info: @fdpg1963 , kassa 5 ajb!

2 likes

Goedemorgen,

Eens even dit topic rustig doorlopen…

Dragen is helemaal geen probleem, dat nachtkastje ook niet echt als de afstand tot jou meer dan grofweg 0,5 meter is. Het dosistempo neemt kwadratisch af met de afstand.

Nee dan loopt het niet best met je af in de toekomst, je hoeft er niet veel van binnen te krijgen voor een flinke inwendige besmetting.

Nogal ja, in een oud huis zit het ook trouwens maar die zijn al goed geventileerd omdat ze niet propvol met isolatie zooi gestopt zijn. Daarom is ventileren erg belangrijk bij goed geïsoleerde huizen.

@jp1981 Maak je over het ontsnappende radon gas niet druk maar stop het horloge nou niet in een plastic zak want dan hoopt het zich daar juist op.

De meter die ik nu zie geeft een waarde in Becquerel per kubieke meter, dat wil zeggen dat er in een kub lucht 136 instabiele kernen vervallen zijn. Maar dat zegt helemaal niets want je weet helemaal niet welk isotoop je gemeten hebt.

De GM teller die @Jero1 Jeroen aangeeft is prima. Bekijk het heel praktisch: gebruik zo’n teller om te constateren of er radiumverf in je horloge zit en bepaal grofweg hoeveel. Alles wat ruim boven het achtergrond dosistempo van ca. 0,1 micro Sievert per uur uitkomt is een indicatie van radiumverf. Zolang dat niet tientallen uSv/uur zijn gewoon dragen. Bij een barst in het glas het horloge laten herstellen door een horlogemaker die weet wat hij doet. Nooit zelf aan horloges met radiumverf gaan sleutelen. Geen zorgen maken over het kleine beetje radongas.

En nu de horloges gewoon dragen en weer rustig slapen!

Veel achtergrond informatie vind je in dit topic Radium ☢ (veiligheid, detectie enz.)

5 likes

Update AliExpress GM teller link: deze is prima en voor het geld hoef je het niet te laten…

Bedankt voor je bericht, @fdpg1963. Ik heb zo’n meter gekocht maar die (net als deze) meet geen apha, maar beta en gamma. Kan het zijn dat door een gat in het glas deze niet uitslaat terwijl er wel radium in zit? Want ik las ook dat hij als indicator de straling van het radon gas onder het glas meet en dat dat wellicht er door het glas meteen uitloopt.
Tweede vraag zou zijn; meet zo’n meter dus even sterk als er geen glas op zit met daarin opgehoopt radon-gas?
Je merkt, juist dat ik hier weinig van weet en er opeens mee in aanraking kom maakt dat ik er over in zit. Dus alvast dank voor de hulp.

1 like

Graag gedaan.

Klopt, alfa komt zelfs niet door papier laat staan plastic. Beta wordt, afhankelijk van de energie, geheel of gedeeltelijk afgeschermd door plastic. Gamma straling komt overal doorheen en dat meet je.
Radium-226 Decay Chain
Vooral Bi-214 en Pb-214 hebben goed meetbare gamma’s.

Als het radongas (Rn-222) kan ontsnappen zul je de dochters inderdaad veel minder meten.

Duidelijk. Dus pas als er een nieuw, goed afsluitend glas op zit is de meting pas betrouwbaar? Nu slaat ie nagenoeg niet uit, maar het glas heeft dus ook een opening…

1 like

Klopt helemaal. Overigens moet je je van de nauwkeurigheid van dosistempo meters ook niet teveel voorstellen. Het is een aardige indicatie, meer niet.