50th birthday horloge project

Een paar maanden terug is één van mijn tantes 50 jaar geworden. Ik heb haar toen beloofd dat ze nog een cadeau van me tegoed had. Ik wilde namelijk een horloge voor haar maken, maar ik kwam pas erg laat op het idee en aangezien ik niet voorzien ben van een dikke portemonnee moest ik ook nog eerst aan de benodigde onderdelen zien te komen.

Op de afgelopen rikketik heb ik een kast gekocht die me wel bij haar leek passen en natuurlijk heb ik ook meteen een bandje erbij gekocht. In de kast zat een kunststof glas met een lelijke hoge opstaande rand. Dat heb ik dus vervangen voor een mooi lichtgebold mineraalglas.

Toen ben ik eigenlijk pas begonnen met het ontwerpen/bedenken van de wijzerplaat. Ik ken haar smaak heel goed, dus ik heb geprobeerd het horloge helemaal naar haar smaak te maken. Als uurwerk heb ik een France Ebauches handopwind uurwerk gekozen uit alle oude uurwerkjes die ik heb liggen.
Na wat geprobeerd te hebben met ontwerpjes, kwam ik tot de conclusie dat een helemaal zwarte wijzerplaat toch het beste bij haar stijl past. Daarop wilde ik dan witte wijzers en een rode secondewijzer met een groot rond stuk in het midden.

Ik ben begonnen met het uitzagen en afvijlen van de wijzerplaat uit een stuk messing. Daarna heb ik de wijzerplaat drie keer opnieuw gespoten, want de eerste twee keer was er een klein stofje op de verf gekomen.
Vervolgens heb ik twee wijzers van een oud sloop horloge afgehaald die opzich wel de goede vorm hadden voor mijn ontwerp, maar nog niet paste en ook nog niet helemaal aan mijn eisen voldeden. De uitstekende achterkantjes heb ik afgeknipt en rond afgevijld. De wijzers liepen in het midden een beetje puntig toe, dus die heb ik ook opgeschuurd en afgevijld totdat ze mooi plat waren. De secondewijzer heb ik gemaakt van een zakhorloge wijzer, omdat die een mooi groot rond middelpunt heeft. Vervolgens de wijzers passend gemaakt en een klein beetje bij moeten buigen, want door het nieuwe glas wat ik op de kast had gezet was er nog maar heel weinig ruimte over voor de wijzers. Daarna heb ik alle wijzers in de juist kleur gespoten.

Het uurwerk wilde ik graag voorzien van een persoonlijk tintje, dus heb ik mijn vader (die werkt als edelsmid) gevraagd of hij een van de kloven kon graveren op zijn werk. Vervolgens heb ik het datum mechanisme dat op het uurwerk zat eraf gehaald en de puntjes daarvan afgevijld, zodat het uurwerk niet te hoog in de kast lag, want met het mechanisme erop lag het uurwerk te hoog in de kast t.o.v. de opwindas. Daarna heb ik het horloge een servicebeurtje gegeven en het afgeregeld op 5 posities.

Omdat ik ook de achterkant speciaal wilde maken, heb ik de stalen schroefdeksel vervangen door een laag kunststof glaasje, zodat je het uurwerk goed kan zien. Omdat haar lievelingskleur rood is, heb ik de kastring ook rood gespoten en samen met de gravure op het uurwerk geeft dit wel een leuk aanzicht.

Op het laatste moment kwam ik ook nog met het idee om er een boekje bij te maken met een leuk verhaaltje erbij om het wat “specialer” te laten lijken (:D. Het ontwerpen daarvan was niet zo’n probleem, maar het bundelen tot een boekje bleek iets lastiger dan verwacht, maar het is uiteindelijk toch gelukt. Vervolgens alles in een doosje gedaan dat mijn vader voor mij mee had genomen van zijn werk en dit is het resultaat:














G]

Ik heb het horloge afgelopen weekend aan haar gegeven en ze was er gelukkig heel blij mee.
Het leek me wel interessant om dit met jullie te delen :)-D

gaaf man, dat je dat zo compleet hebt gegeven

wereldcadeau (tu)
die tante is vast heel bijzonder

Geweldig !!! (tu)
Dat is nu eens een heel bijzonder geschenk !
Prachtig gewoon, en met dat boekwerkje erbij is het helemaal top !
Respect ! (tu)

Jij voor mij ook 1 maken ?? :wink:

Erg leuk gedaan. Hoewel “leuk” te simpel benoemd is.

Ik weet ondanks je verhaal nu nog niet precies wat je allemaal gevogelt hebt , maar dit is niet een gevalletje van: doen we “even”.

Uniek kado !

Geweldig! Wat moet hier een tijd inzitten. Erg orgineel!

:} LESS IS MORE ! :}

Design by Mick Mooren.

Het boekje maakt het geschenk helemaal “af”. (tu)

Je mag fier zijn met je ideeën, je creativiteit én de verwezelijking. :~ :~ :~

Geweldig gedaan!

Zeer mooi en origineel resultaat.

En zoals eerder genoemd het boekwerk erbij is helemaal top!

Vriendelijke groeten.

(met bewondering voor je idee en vakmanschap)

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Wow! Wat geweldig man, echt gaaf. Ik wou dat ik het kon! Super!

Horloge is trouwens ook zeer geslaagd!

Geweldig dit, echt SUPER!!!

Ontzettend origineel, creatief en knap! :slight_smile:

Kan ik mijn verjaardag gewoon via de Pb doorgeven? :wink:

Echt schitterend dat je de belofte aan je tante hebt kunnen verwezenlijken! Ze zal hier zeker ontzettend blij mee zijn wat een prachtig en origineel cadeau!:~

Echt prachtig, ik hoop dat je tante ook beseft hoeveel werk/tijd dit heeft gekost

Waanzinnig fraai project met een mega- resultaat.
Bedankt voor het dlen.

groets,
rombo

Eén van de allerleukste posts op dit forum tot nu toe! Wat een geweldig mooie klus.
Ik denk dat je je maar heel snel moet opwerpen als mede-lid van de commissie die ieder jaar een Limited Edition uitzoekt. Je ‘design’-gevoel zal zeker gewaardeerd worden!

Menno

Geweldig project en wat een eind resultaat in een woord GEWELDIG!!!

HELD!

Prachtig project en dito resultaat. (tu)

indrukwekkend!

Hier was ik even stil van. Niet alleen is het horloge heel mooi (less is more), het feit dat je het zelf hebt gemaakt voor iemand die je lief is maakt het nog mooier.

Ik weet niet hoeveel tijd je hierin gestoken hebt en wat de kosten zijn, maar is het geen idee om door jou een Forum Limited Edition te laten maken.

Ik hoop dat ik later ook zo’n neefje heb…
Super !

Prachtig :slight_smile: