Misschien maar half de juiste plek om dit bericht te starten, maar vooruit: ik ben me al een tijdje aan het oriënteren m.b.t. de aankoop van een Rolex Sub. Sinds de aanschaf van mijn Tudor Snowflake draag ik eigenlijk maar sporadisch iets anders.
Ik ben er inmiddels uit dat het een No Date moet worden. Ik denk dat ik de aanschaf van een goed exemplaar uit mijn geboortejaar (1967) nog even moet uitstellen en ik heb haast. X( Ik twijfel nu tussen een 14060M en een 5513. De 14060M is misschien een betere keus voor een eerste Sub, lees ik op diverse fora, maar ik vind de verkleuring van het Tritium van de 5513 zo mooi. Kunt u mij helpen, oh liefhebbers?
Ehm, zo uit het blote hoofd: men heeft het over makkelijker onderdelen vinden/laten vervangen en de kwetsbaarheid (van o.a. plexi) wanneer je hem vaak draagt.
Een mooie matte vintage 5513 vind ik persoonlijk ook heel wat mooier dan de veel nieuwere 14060. Maar ik heb ook mooie glossy vintage 5513 horloges gezien. B.v.
Je kunt ook voor een tritium 14060 kiezen. Heb je toch het gemak van saffier maar ook het warme van verkleurd trtium. De keuze hangt wat mij betreft ook er vanaf hoe je het ding gebruikt. Ik ben een plexi liefhebber maar voor dagdagelijks gebruik (ik werk in een productie omgeving) is m’n Deepsea geschikter. Maar wellicht zien anderen dit anders.
Ik vind vintage mooi om te zien en af en toe te dragen. Maar als daily beater zou ik zelf voor contemporary gaan. Vooral omdat ik zelf goeie lume belangrijk vind.
Maar tis maar wat je belangrijk vind. En of het polijsten van plexi je zou storen. Verder kan plexi kan krassen, maar krassen op de aluminium bezel is ook mogelijk. Voor flinke drukke klussen draag ik daarom liever m’n Monster met een stalen bezel.
Een mooie matte vintage 5513 vind ik persoonlijk
ook heel wat mooier dan de veel nieuwere 14060.
Maar ik heb ook mooie glossy vintage 5513 horloges
gezien. B.v.
is toch wat meer vergevingsgezind als het in aanraking komt met andere materialen die op plexi allerlei krassen en putjes kunnen verooorzaken. Maar…
smaken verschillen en doe vooral dat wat je gevoel je zegt in dit geval!
Groeten,
Heel erg bedankt voor jullie reacties. (tu) Dat wordt dus toch een tritium… Ik heb natuurlijk links en rechts al wat rondgekeken, maar hebben jullie misschien nog een suggestie voor een goede koopstek?
Een van de sponsoren van het rolexforum (bv SubGMT, Local Time, JK Watches, heb met alledrie zaken gedaan) kan je ongetwijfeld van dienst zijn bij het vinden van een mooie semi-vintage 14060. Succes!