5xNA: 18k rose, 18k geel, platina?!, "worldtime", "plastic.."

Sinds ik mijn Daytona binnen no-time heb verkocht ben ik eigenlijk wel helemaal uitgekeken op Rolex. Ik heb een aantal “usual suspect” modellen, en deze zelfs meerdere keren, gehad zoals de datejust, subs en uiteindelijk zelfs de daytona.

Maar helaas. Ik zie Rolex overal en te vaak dat de gross van de dragers het puur kocht vanwege “investering” en om stoer/succesvol te doen. Het plezier van een Rolex was bij mij gauw over en ik begon het te beschouwen als de Gucci van de horloges… Iedereen kent het, elke pettendrager heeft het…

Dus mijn nieuwe zoektocht gaat vooral nog over horloges die je bijna nooit ziet en alleen echte horlogeliefhebbers ze zullen herkennen/waarderen.

Mijn eerste aankoop was een Omega. Natuurlijk heb ik het verleden wel vaker een Omega gehad maar dit was de Speedmaster. Ik was aan het rondkijken op C24 en zag een hele mooie 18k rosé gouden vintage Omega uit de jaren 50 dat aanzienlijk scherp geprijsd was.
Na een korte onderhandeling met de particuliere verkoper heb ik hem voor een mooie prijs kunnen kopen.

Wat blijkt nou, ik wist niet eens wat ik gekocht had… Nadat ik (achteraf) wat onderzoek deed, bleek dit een hele zeldzame model te zijn. Naar mijn weten zijn de meeste Omega’s uit dit tijdperk en model voornamelijk stalen modellen van 34mm. De mijne is 36mm (jumbo) en om het nog mooier te maken, van 18k rosé goud! Ik ging kijken of er vergelijkbare modellen op C24 te koop waren en drie keer raden… Er was er geen 1 te koop in rose goud. Er stonden 2-3 geel gouden te koop in zeer slechte staat en die waren 2x zo duur als wat ik voor mijne had betaald!
Om het nog mooier te maken, de vorige eigenaar had er zelfs een Omega Sedna (18k rose goud) sluiting op gezet. Dus in principe was het een nog betere deal dan gedacht!

Mijn volgende aankoop, wat helaas ook een ander probleem met zich bracht was een prachtige Breguet!
Wie kent Breguet nou niet? Ze produceren zeer weinig horloges vergeleken met Rolex en het niveau van afwerking, daar kan Rolex echt niet tegenop met hun geautomatiseerde assemblagelijnen.
Het gaat hier om de Breguet Type XX (20) in 18k geel goud met manufacture (lemania) uurwerk.

Helaas was er wel 1 probleem met dit horloge. Ik wou de timing afstellen en voor het eerst ooit, brak er een hendeltje van de balance bridge. Normaal gesproken geen probleem aangezien ik zelf ook (hobby)horlogemaker ben en dit uurwerk “gewoon” een Lemania is. Maar na een zoektocht kwam ik erachter dat Lemania was overgenomen door Breguet en er 0 onderdelen op de markt beschikbaar waren voor dit type uurwerk… Drie keer raden… Hij moet terug naar Breguet…
Afin, 2 maanden later kreeg ik een offerte van Breguet. 1800 euro en 20 weken… Fijn… Zie ik me horloge pas ergens in December weer terug… Jippie…
Vandaar ook dat ik weinig foto’s ervan heb:

Als klapper op de vuurpijl…:

Zoektocht ging verder en ik was zoals gewoonlijk aan het kijken bij komende veilingen. Normaal gesproken kijk ik vooral naar Breguet, Vacheron, Lange, etc, etc, maar mijn oog viel op iets zeer ongewoons! Een uitermate zeldzame horloge met bizarre specificaties zonder dat er Patek of Vacheron op het wijzerplaat stond?!

• Platina kast, 38mm
  • 925 Sterling zilver wijzerplaat met 18k witgouden logo en guilloche dial
  • 18k witgouden kronen
  • 18k witgouden sluiting
  • Mechanisch uurwerk met alarm functie?! Dit ken ik alleen van de Breguet Reveil du Tsar!
  • Limited edition, 199 ooit gemaakt.
  • er is 0 andere van dit model op het internet te koop?! Nog zeldzamer dan de meeste patek modellen!

Het merk… Maurice Lacroix?!? WAT? What in the actual F?

Met dit soort specificaties verwacht men dat de biedingen van een veiling flink omhoog zullen gaan.

De dag van de veiling naderde en het geheel werd afgetrapt. Heel veel horloges waren verkocht en toen kwam de ML die ik wou. Nou je raad het niet, ik won de veiling tegen een bizar mooie prijs vanwege complicaties bij het veilinghuis!

Zoals sommige hier weten had ik ook een mooie stalen Sugess Tourbillon horloge. 1 van mijn maten was dermate onder de indruk van het horloge, terwijl hij alleen maar Rolex heeft… dat hij het van mij wou lenen. Geen probleem!

Horloge nooit meer terug gezien haha. Hij raakt eraan gehecht en hij mocht hem hebben van me.
Ik had het geluk dat een andere maat van me zijn model Sugess Tourbillon “Worldtime” nooit droeg en het aan mij geven. Ik heb het bandje verwisseld en om heel eerlijk te zijn, dit horloge krijgt meer complimenten van mensen dan welke andere horloge van me ook… Ondanks dat het rose gold plated is en amper wat kost haha! It just looks like a million bucks!

Dus ja, in een relatief korte tijd heb ik mijn collectie vergroot met allemaal bizar mooie en vooral zeldzame modellen!

Oh ja… ik moest ook nog een horloge hebben dat ik kon dragen op dagen dat ik aan het klussen of dergelijke was. Daar ga je geen edelmetalen horloge voor op de pols doen natuurlijk.
Dus ja, tadaaaaaa:

Zo, dat was het weer voor even vanuit mijn kant. We zien wel wat voor moois de toekomst ons brengt.

105 likes

Prachtige collectie zo ! Echt prachtige keuzes.

2 likes

Errug mooi die horloges en ook het verhaal :wink:. Gefeliciteerd en geniet ervan

1 like

Je topic brengt een smile op mijn gezicht na het gelezen te hebben :slight_smile: Geniet van je nieuwe aanwinsten… wat extra foto’s van de Brequet zou mooi zijn :sunglasses: Wat vindt je zelf van de nieuwe type xx?

2 likes

Prachtig trio zeg :ok_hand: :ok_hand: :ok_hand:waarvan de Omega Genève het “stralende “middelpunt is naar mijn mening :grinning:Mooi dat je ontdekt hebt dat er nog zoveel moois is om te verzamelen !

2 likes

Leuke set bijzondere horloges zo :+1:
Grappig ook die Maurice Lacroix; hebben blijkbaar ergens een stapel AS5008 kalibers gevonden en daar een Limited Edition omheen gebouwd.

1 like

Zowel mijn model als de nieuwe type xx(x) modellen vindt ik mooi. Het enige nadeel is dat de nieuwe modellen vaker in 42mm voorkomen ipv de 38mm wat ik nu heb. Beide modellen doen het uitstekend!

Zodra ik me Breguet weer terug heb zal ik velen foto’s plaatsen :wink:

1 like

Ik begrijp niet waarom er zo’n haast is met het uitbreiden van een collectie eerlijk gezegd.
Maar er zitten een paar mooie exemplaren tussen. Geniet ervan.

1 like

De een moet eerst op een paard stappen richting Damascus, de ander ziet uit zichzelf al het licht :relieved: gefeliciteerd met deze ommezwaai en de mooie collectie!

1 like

Heerlijk verhaal om te lezen. Heel tof!

Geniet van de mooie NA’s, haha maar om nou te zeggen dat een Moonswatch handig is om mee te klussen :wink:

Vooral de Maurice vind ik echt een parel, wat een vondst!

1 like

Leuk verhaal en foto’s! veel draag plezier.

1 like

Hahaha goud :rofl:

Verder leuk verhaal en toffe NA’s. Geniet er van

2 likes

Haha top verhaal en mooie horloges! Gefeliciteerd!

1 like

Wat een leuk verhaal en fraaie collectie.

1 like

Prachtig verhaal ben wel een beetje jaloers😏
Prachtige collectie geniet er van in goede gezondheid :hugs::hugs::hugs::heart_eyes:

1 like

Mooie aanwinsten :ok_hand: De ML heeft wel iets weg van de Breguet Marine

Toen ik de titel zag dacht ik even dat het een topic van @fredpanarai1 moest zijn

3 likes

Je NA’s dekken een interessant spectrum af. Van goud tot plastic. Wat je noemt “een gevarieerde uitbreiding” van de verzameling. Prachtige Omega! En de fascinatie voor Breguet snap ik helemaal. Het gemis voor 20 weken lijkt me op z’n zachtst gezegd “een dingetje”. Was het maar december… In de tussentijd: geniet van het andere moois!

1 like

Gefeliciteerd met je 5 NA’s, jeetje man je koop wel heel veel horloges :wink:. Maar natuurlijk gefeliciteerd met je NA’s, wens je veel draagplezier. :ok_hand: :+1:. Leuk triootje zo naast elkaar :wink:.

Het had wellicht een titel van mij kunnen zijn doelend op het aantal natuurlijk, waar het niet dat ik ooit met plastic om de pols ga lopen. Maar ja, ieder zijn ding he. :wink:

2 likes

Ik heb mij DJ puur en alleen aangeschaft omdat ik hem mooi vind. Wat de beweegredenen voor anderen zijn is voor mij persoonlijk volledig irrelevant.

2 likes

gefeliciteerd met die mooie NA’s, trouwens. Geniet ervan en veel draagplezier gewenst!

1 like