6 Daagse studiereis Dresden en Glashutte. Kwijlen und dweilen met de liter

Met " Het Uurwerkgezelschap" een reis gemaakt naar de Duitse haute horlogerie.

Geen Lange&Son of Glashutte Original, er zijn nog enige andere merken waar velen hier op het forum nog nooit van gehoord hebben.

Onze eerste stop was een bezoek aan Kassel waar we het Astronomisch-Physikalisches Kabinet + Planetarium hebben bezocht en enige tijdmeters van Jost Burgi (1562-1632) hebben gezien, astrolabia, klokken met calendarium en tijdsvereffeningen en globes. Burgi werd in 1579 astronoom, horloge en instrumentenmaker aan het hof van William IV, zelf gepassioneerd wetenschapper. Later zal hij in dienst treden van de keizer van Praag, Rudolf II.
Spijtig genoeg geen foto’s mogen nemen.

Wat interessanter is voor dit forum zijn de volgende bezoeken.

Glashutte Union/Nomos, een manufactuur uit 1927 met een collectie betaalbare horloges. Ganse productie en assemblage-ateliers bezocht.

Natuurlijk het Uhrenmuseum van Glashutte ook bezocht.
Al de merken van Glashutte hebben er ook enige collectiestukken staan.

Het volgende bezoek in Glashutte waren de ateliers van Moritz Grossmann-Uhren.
Deze is samen met Ferdinand Adolph Langeen Julius Assmann, de oprichters van de horloge industrie in Glashutte.

Moritz Grossmann is terug opgestart in 2009 met prachtige horloges. Hebben zel feen turbillion ontworpen.
Voor meer info verwijs ik U naar hun website.

Op 500m heb je de ene fabriek op de andere. Het mekka van de duitse horlogeindustrie.

Voor mij de climax was het bezoek aan de ateliers van Lang & Heyne, horlogemaker te Dresden.
Deze manufactuur werd in 2001 opgericht door Mirko Heyne en Marko Lang (vandaag alleen Marko Lang) en bouwt polshorloges in de traditie van lang vervlogen tijden. Deze kleinschalige manufactuur bouwt slechts 50 horloges per jaar, met 13 werknemers, maar met een bijzonder hoge afwerkingsgraad en een uitzonderlijk oog voor detail.

Ook een bezoek aan de winkel van Lang & Heyne was geplant . Daar gingen de etalages open en waren we als kinderen in een speelgoedwinkel, kwijlen met de liter.
Zelfs prototypen passeerden onze handen.

Protype nr 1 met een verjaardag kalender in voor 9 namen , de uren van geboorte verschijnen door het automatisch draaien van de wijzers , een nooit gezien complicatie.

Ook werden er enige andere merken verkocht waaronder Lechmann horloges.
Sinn heeft mij ook met enige modellen verbaast.

En nog een uniek stuk

Natuurlijk hadden onze leden ook wat moois bij.

Een topreis met tophorloges en topvrienden, wat wil je nog meer.

Ik hoop dat jullie ook genoten hebt,

Freddy

70 likes

mjum inderdaad kwijlen man, wow, weet zeker dat je het naar je zin gehad hebt… :slight_smile:

Mooi verslag! Dank :slight_smile:

Wow, ge-wel-dig!! Wat een mooi verslag, bedankt voor het delen! Enkele modellen doen me aan CvdK denken.

Grt. Marco

1 like

Wow…echt prachtig, en lijkt mij zeer boeiend en leuk zo’n reisje en rondleidingen aldaar… :thumbsup:

Alsof ik erbij geweest ben. :+1:
Mooi verslag.

Geweldig verslag en foto s bedankt voor het delen :thumbsup:

Mooi verslag en fantastische reis!

Prachtig! Leuk verhaal om te lezen!

Fantastisch mooi, echt genieten, ik ben jaloers op je; da’s pas vakmanschap, Lang & Heyne vond ik altijd al geweldig, maar de andere merken in jouw reportage hebben mij erg verrast!
Bedankt voor het delen, ik ga gauw je fotootjes nog eens uitgebreid bekijken…
Groet,
Paul

Een reisje waar menigeen jaloers van zou worden. Zo zie je maar dat er naast de 'grote ’ merken merken bestaan die in de schaduw leven maar zeker meer dan de moeiet waard zijn. prachtige uurwerken dat je toont freddy. Thx voor het delen en weet zeker dat je er weer vurig over zal vertellen volgende keer dat ik bij je passer! Hoop dat jij er ook van genoten hebt!!!

Dat zijn de reisjes die je nooit gaat vergeten. Veel moois gezien volgens de foto’s!

Mooi en interessant verslag, bedankt.

Inderdaad kwijlen… :smile:
Bedankt!

Mooie foto reportage! :thumbsup:

Prachtig , prachtig… :astonished:
Dankjewel voor het delen van deze reportage!

Leuk reportage. Bedankt voor het delen!

:+1:

Mooi verslag en veel foto’s. Altijd leuk om te lezen.

Mooi verslag en het zijn inderdaad niet alleen de Zwitsers die mooie dingen kunnen maken.

Bedankt voor de mooie foto’s en verslag. Werkelijk de moeite.