6105-8110; 'n wereldhorloge

Sinds begin dit jaar heb ik een 6105 met een heel vreemd gevormde kast. Waarschijnlijk is de kast het slachtoffer geworden van een ultime mod-poging van iemand in Zuid-Oost Azië. Volgens kenners gebeurde dat nog wel eens. Zo startte mijn zoektocht naar een goede 6105-kast. In eerste instantie zonder succes. later miste ik op een haar na een veiling van een vroege 6105-kast op eBay. Maar in juni had ik geluk: een forummer van SCWF uit Texas bood me een 6106-8010 kast aan, met een verkeerde bodem… (dat schreef hij er bij). Kast gekocht en terug naar het Sales-forum van het SCWF voor een deksel. Met meer geluk: een medeforummer uit de Filipijnen had er nog eentje over!

Maar toen er op eBay twee 6105 uurwerken met twee wijzerplaten en twee kronen uit de VS (Virginia) voorbij kwamen… dacht ik niet meer aan overzetten van de hele handel, maar gewoon een nieuwe laten bouwen door Richard! En dat heeft hij gedaan! Met behulp van aftermarket wijzers en een plaat (uit naar ik aanneem weer de Filipijnen). En een glas van Yobokies uit Hongkong.

En voor deze foto met de ‘waffle strap’ die eigenlijk aan mijn 62MAS (uit Zweden) hoort. De waffle gaat er vanavond af en dan komt er een el cheapo gevlochten nylon band aan. Ik vind dat er aan dit soort tool-horloges een tool-band hoort.

Maar goed, het horloge is opgebouwd uit lossen onderdelen. Allemaal onderdelen uit de hele wereld. Vandaar de titel: 'n wereldhorloge. De gebruikte onderdelen (behalve bovengenoemde aftermarket spullen) zijn helemaal correct voor dat horloge: juiste uurwerk, kast, bezel enz. Toch zal ik 'm niet bestempelen als ‘origineel’, meer als ‘gered van de sloop’.

Menno

ps: als iemand nog onderdelen voor een 6105 zoekt: kijk dan even op het verkoopdeel van deze site!

Ooit kon je langs de etalage van een Seiko dealer lopen en dan zag jeg dit:

Gaaf hoor een horloge met een echt verhaal!
Dat geeft het klokje een eigen karakter.
Ik vind dit nog mooier dan een origineel horloge.

Gefeliciteerd met dit mooie horloge!

Gr. Mark

Hoe is de lumen dan deze after-market?

Die kast ziet er wel heel erg goed uit trouwens!

Nou, het is nog niet erg donker geweest rondom het horloge… Ben speciaal even voor je de gang opgelopen om het te checken. Ik zou zeggen dat het ongeveer gelijk is aan de lumen van de wijzerplaten die we al kennen: “niet super, net te doen. Voor verbetering vatbaar” zijn dingen die in me opkomen. Maar dat kan ook aan mijn ogen liggen. ik vind de lumen van veel horloges (ook nieuwe, dure) tegenvallend. Met als uitzondering de Sumo. Die doet het tenminste!

Menno

Gemod vind ik bij deze horloges niks maar gered vind ik prima! Prachtig resultaat en wat zijn ze toch mooi he? (tu)

Topper (tu)

Heel mooi.:~

Geweldig mooi (tu)

mvg, Frans

Mooi (tu) en veel draagplezier

Radjoe

Super!! en die band hoort er eigenlijhk op. Ik vind dit ook geen toolhorloge maar een echte duiker hoor. Deze wil ik nog steeds erg graag hebben maar dan helemaal nieuw.