6139-8010 - NSB en G?

Ik kreeg vandaag een lot binnen met niet echt noemenswaardige inhoud. Niets echt leuks, maar ook geen miskoop. Beetje saai. Wat wel aardig was, was dat er een Seiko 6139-8010 bij zat maar die lijkt in erg slechte staat. Ik denk overigens (je moet leren door de schade heen te kijken :D) dat ie met een nieuw glaasje en nieuwe plaat er weer wonderwel uitziet. Maar dat terzijde.

Het is zo’n 6139-8010 met half zwarte kast, de onderkant is gewoon blank staal. Nu zag ik op de onderkant een afwijkende inscriptie, namalijk: NSB Back ST. STEEL 6139 - 8010 WATERRESIST G. Het gaat me hier dus om het NSB (nee, niet die partij, daarvoor is het horloge te jong) en de G. Ik neem aan dat één van beide voor de zwarte kast staat maar waar is de andere voor? Weet iemand dat?

In het horloge zit een 6139B uurwerk, waarvan ik las dat het zeldzaam zou zijn. Dat geloof ik niet maar wie weet kan daar misschien nog iemand z’n licht op laten schijnen?

Oh ja, het horloge van de voorkant :smiley:

Zoals ik al zei, een nieuw glaasje en een nieuwe wijzerplaat en gaaaan!

En je hebt er de band ook nog bij.

Goede vangst!

Nieuwe wijzerplaat wordt een probleempje… die zijn er niet.

De band is van plastic/rubber, is dat de originele? ::o
En weet jij iets over de betekenis van dan NSB en G Rob?
Bummer van de plaat, zijn die er ook niet aftermarket? Misschien dat een andere plaat past.

Volgens mij staat de G voor de gebruikte wijzerplaat. Er is ook een type met c namelijk. Voor zover ik kan zien is c de zwart met blauwe wijzerplaat. Dit is een aanname na het bekijken van fotos van verschillende 8010’s.

NSB staat volgens mij voor pvd kast.

Henrik hier nog wat meer fotos van de 8010:
http://www.csce.uark.edu/~jgauch/photos/dir1/chrono/6139-8010/index.html

ik heb er net eentje verkocht, daar zat ook een 6139B in, niet zeldzaam of zo, hoeveel jewels, dat wel, normaal 17, maar er zijn er ook met 21 die zijn zeldzamer.
er hoort een stalen matzwarte band aan, er zijn wel foto van te vinden.
In de USA is dit model meer gevraagd dan in Europa lijkt het wel, ik heb er net eentje op e bay gevolgd, die bracht 171 euro op…

Ik vraag me af of je aanname klopt want mijn plaat is geel en de zwarte op de website met foto’s die je hierboven post heeft ook een G. De witte plaat heeft daar idd een C… Interessant… maar zullen we er ooit achterkomen? :smiley:

Die jij hebt verkocht had ook 21 jewels (tenminste, dat staat op de foto van het uurwerk).
De band is denk ik niet meer te krijgen, de plaat ook niet meer volgens Robbie en ik kan 'm ook niet vinden op ebay… dus ik denk dat ik deze dan maar “for parts” moet gaan verkopen. Laten liggen in een la is ook weer zo zonde.

Een mechnisch horloge is best wel kwetsbaar. Maar als je dan dit horloge ziet, dat blijkbaar een flinke klap heeft gehad (glas stuk), op een of andere manier is ook de wijzerplaat is vergaan (ik denk niet door vocht want het uurwerk ziet er super uit), de minutenwijzer hangt los en omdat de tijd moeilijk te verzetten is en de drukkers blijven hangen is het uurwerk waarschijnlijk ook erg vuil… maar het loopt maar door! Ook de datum snel-verzet (zowel alleen de datum als dag/datum) werkt! Is toch bizar?

Ik kan je niet zeggen of een 6139B zeldzaam is, maar ik kan je wel vertellen dat het er in 17 en 21 steens is geweest. Tikgetal 21.600 en het is verder vrijwel gelijk is aan de 6138B, maar het mist het 12 uurs register en handopwinding. Introductiejaar was 1970.

Ik hoop het wel maar ik ben er bang voor… :smiley:

Is inderdaad best wel bizar. Kun je wel de kwaliteit van het uurwerk aan zien.

Henrik Schreef:

Een mechnisch horloge is best wel kwetsbaar. Maar
als je dan dit horloge ziet, dat blijkbaar een
flinke klap heeft gehad (glas stuk), op een of
andere manier is ook de wijzerplaat is vergaan (ik
denk niet door vocht want het uurwerk ziet er
super uit), de minutenwijzer hangt los en omdat de
tijd moeilijk te verzetten is en de drukkers
blijven hangen is het uurwerk waarschijnlijk ook
erg vuil… maar het loopt maar door! Ook de datum
snel-verzet (zowel alleen de datum als dag/datum)
werkt! Is toch bizar?

ik heb ook wel eens lopende Seiko wrakken binnen gekregen, maar het blijft inderdaad wonderlijk.

ik ben benieuwd naar toestand van de wijzerplaat. misschien kan Richard 'm nog een beetje oppiefen…

Opes, plastic! :frowning:

Is zeker niet origineel.
Moet staal zijn, zat ik ff te suffen!

Hoezo bizar???

Het is een Seiko jôh!

Ben wel benieuwd wat er tevoorschijn komt als je hem uit de kast haalt. Ik heb nog wel NOS platen die erin passen, ook een GROENE :slight_smile:

(wel even je toetsenbord met een lapje afdoen Henrik ;))

Die groene is wel gaaf! Zou er bijna een horloge voor gaan kopen om deze in te bouwen.

Hmmmmmm… groen…

Die neem ik graag van je over! De plaat in mijn N.A. is echt “beyond repair”.