voor alle leuke reakties! (tu) hopelijk zorgen de foto’s voor een beetje inspiratie voor andere uurwerkmakers in spé…
een paar antwoorden en reakties op de diverse vragen:
@ Martin B: totaal geen idee wat het volgende projekt gaat worden, maar ik zal het zeker hier tonen! Een tourbillon was ik al eens aan begonnen, de “mule” (basis-drijfwerk) had ik al eens gemaakt op basis van een 6498…
@ Roelof: oef, moeilijk te zeggen hoelang je met zoiets bezig bent, dit was de eerste 3/4 platine die ik gemaakt heb, zeg maar een prototype om te kijken wat voor gereedschapjes er nodig zouden zijn, het kostte bijvoorbeeld nogal wat tijd om een linkse tap M1,1 te zoeken en (toen die niet te vinden was) uiteindelijk zelf te maken, ook is het zo dat ik niet echt continu achter elkaar aan zoiets werk (ik heb veel vintage projekten, ben gauw afgeleid en ga nogal snel met iets anders aan de gang…), maar om een idee te geven: het idee is ontstaan in januari 2011, en ruim een maand later was het lopende uurwerk gereed.
Daarna heeft het een tijd op de werkbank gelegen, tot ik het vorige week afgemaakt heb.
@ LeoZ: een horloge verkopen zal ik waarschijnlijk wel een keertje doen, dan misschien ook wel met een eigen merk en “made in Holland” op de wijzerplaat, maar de ambitie om echt een eigen merk “in de markt te zetten” die heb ik niet. Een serie dezelfde horloges maken boeit me eigenlijk niet zo.
Wat betreft gereedschappen: van de eerste uurwerkjes die gemaakt zijn staat een verslag in het archief: http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,89854
daarin zie je wat uitgebreider welke gereedschappen gebruikt zijn, voor deze 3/4 platine uitvoering zijn de meeste bewerkingen met een Proxxon MF70 freesbankje gemaakt ipv met de draaibank zoals de eerste uitvoeringen.
@ Precisieman: goed gezien Robbert, de kamer voor het kroonwiel was te groot (je ziet ook een gat waar de kamer voor het centrumrad de kamer voor het kroonwiel overlapt, foutje …), maar het is toch echt dezelfde platine: als je heel goed kijkt naar de foto’s van het komplete horloge, zie je dat er een ring in geperst is (afgesoldeerd en gevlakt) om de ruimte op te vullen, functioneel niet nodig, maar het staat toch wel mooier…
Groet,
Paul