6498 Unitas met 3/4 platine

Ter leering ende (hopelijk) vermaeck: een paar plaatjes van het laatste projekt, een Unitas 6498 uurwerk met een 3/4 platine.

Van het idee naar de eerste schetsen:

Eerste tekeningen in CAD om een beetje de basisvorm van de nieuw te maken platine te bepalen.

naar de eerste stappen in metaal:

Onderzijde van de nieuwe platine, gemaakt uit 2mm messing, spanningsvrij gegloeid en gevlakt; alle kamers zijn uitgefreesd.

voorkant van de platine, kamers voor het kroonwiel, tonrad en pal zijn uitgefreesd, alles gemonteerd, zodat de ingrijping van het transmissierad kan worden getest.

naar de eerste stappen om de platine in model te brengen:

we gaan voor de klassieke 3/4 platine vorm; vorm wordt wederom kompleet uitgefreesd.

naar een kompleet uurwerk:

de platine is verder naar zijn definitieve vorm gebracht, de lagersteentjes zijn gezet en alles afgemonteerd; het uurwerk komt voor de eerste keer tot leven.

naar een kompleet horloge:

Uurwerk voorzien van perlage, balanskloof-vorm nog wat aangepast; het uurwerk geplaatst in een kast met wijzerplaat van Duitse makelij (Kemmner)

En een plaatje van het nieuwe horloge samen met een eerder projekt, een gemodificeerde Unitas 6497 met een klassiek 2-bruggen uiterlijk.

Groet,
Paul

Dit dwing respect af. Bijzonder knap gedaan en heel mooi. Chapeau
Foto’s zijn ook super.
Gr,
L.R.

Prachtig ! (tu)(tu)

Met dit soort posts komt dit forum tot leven…

Deze kennis en kunde is dus één van de échte meerwaarden van onze hobby…!!

Mijn bewondering !

Met vriendelijke groeten,

Chris.

Dit is werkelijk een knap stukje werk,vergt ook veel precisie.
Ik neem mijn hoed af voor je.
GR harb

Prachtig werk Paul, heel bewonderenswaardig (tu)

Ik word al gelijk nieuwsgierig naar de volgende stap. Staat er nog wat op het verlangelijst, chatons, onder platines, een eigen tourbillon? :wink:

Bedankt voor dit mooie verhaal,

Martin

Zulke posts zijn helemaal niet
goed voor mij: ze maken keihard
duidelijk hoe onhandig ik ben
en hoe briljant anderen.
Serieus: ik vind dit geweldig. Klasse!

Wat ontzettend fraai, complimenten. Hoe lang ben je nu met zoiets bezig?
Groet Roelof

mooi en knap!

Van dit verhaal met bijbehorende foto’s word ik sprakeloos!

Loepzuiver gefotografeerd en dan de vakmanschap om deze uurwerken zelf te maken, ben benieuwd met welke machines (b.v. draaibank en freesbank) 1 en ander gemaakt is.

Dit is echt iets om trots op te zijn!

Ik hoop t.z.t. hier meer van te lezen c.q. zien.

Vraagje: is het project bedoelt voor uzelf of om t.zt. er horloges mee te verkopen, met een eigen merk?

Mooi werk Paul. Toch wel erg gemakkelijk als je al die materialen en gereedschappen ter beschikking hebt. Ben benieuwd naar je volgende project.

Ik ze geen ding : Wauw!

Prachtig gemaakt Paul. (tu)
Daar moeten aardig wat weken tijd in zitten.

geweldig werk (tu)

::o
Sprakeloos!
:}
Hier kan ik alleen van dromen.

spraakeloos, ongeloofelijk knap (tu)
ga zo door, zit al te wachten op 'n vervolg.

Om stil van te worden !
Ik ga voor de tiende keer je plaatjes bekijken … PRACHTIG …:}

Het moet toch wel fantastisch zijn om zoiets te kunnen, geweldig.

Beste Paul,

Complimenten; een fraai staaltje werk, zeker wanneer je bedenkt dat alle maten exact moeten kloppen! Volgens mij heeft het vervaardigen van deze driekwartplatine(s) langer geduurd dan de opeenvolgende plaatjes suggereren, want de uitdraaiing voor het kroonrad is in de ruwe plaat duidelijk groter uitgevallen dan die in het afgewerkte exemplaar.

Met vriendelijke groeten,
Robbert

grootmokum Schreef:

Zulke posts zijn helemaal niet
goed voor mij: ze maken keihard
duidelijk hoe onhandig ik ben
en hoe briljant anderen.
Serieus: ik vind dit geweldig. Klasse!

Je haalt me de woorden uit de mond.

Dus dat maak je zelf?

Diep respect!