zijn er mensen die een 6R15 uurwerk hebben en kunnen die mij vertellen of dit horloge ook opwindbaar is met de hand?
(ik weet dat het een automaat is maar soms draag je het een dagje niet en dan is het handig om even met de hand wat extra power te geven voor die dag)
Zo ja; hoeveel slagen geef je gemiddeld tot ie vol is (of het horloge leeg is of dat ie al enkele dagen is gedragen maakt even niet uit voor het gemak) En geeft het horloge een weerstand als die vol zit?
Zo nee; als je hem dan op probeert te winden, wat voel je dan. Dat je de kroon oneindig vele keren kan draaien zonder dat de kroon werstand bied?
De 6R15 zit oa in mijn Sumo en is idd met de hand opwindbaar. Hoeveel slagen nodig zijn om 'em volledig op te winden zou ik niet weten. Als het nodig om het horloge even op gang te helpen is meestal niet meer dan zo’n 10 à 15 slagen nodig. Ik heb nog nooit de “behoefte” gehad om tot de max te gaan.
zit er ook een automatische “stop” op. Zoals je dat ook bij handopwinders had vroeger, zodat je hem niet dol kan draaien.
Heb mijn horloge eerst even wakker geschud, zoals Rob aangaf, en daarna wilde ik het even met de hand opwinden (paar slagen), maar na 75 slagen blijft 'ie doordraaien. Het uurwerk doet het verder prima en de hack-functie werkt ook!
Is dit correct bij dit type uurwerk, de mogelijkheid de kroon oneinding op te draaien?
Een niet automaat geeft een weerstand, je komt dan aan het einde van de veer.
bij een opwindbare automaat kan ik me voorstellen dat er een overspannings beveiliging van de veer opzit.
dit zou kunnen betekenen dat je de kroon kan blijven draaien zonder dat de veer verder opspant omdat de kroon dan in "vrijloop"komt.
Dit gebeurt natuurlijk ook met de rotor van een automaat.
zou dit niet het geval zijn dan zou de rotor de veer blijven opspannen
Groeten
Marijn