7-ties "Jump-Hour" met ontbrekende tandjes

Laatst heb ik diverse “jump hour” horloges gedaan voor @singlehoesjes
Met enorm veel dank aan @Mark020 heb ik er nu ook een in mijn bezit.
Zonder wijzers dus.!

Zondag en vandaag hard gewerkt.
Eerst uit elkaar gehaald en de eerste verrassing er ontbreken tandjes

Nee deze:

Op het urenrad zitten er maar vier en op het datumverzetrad ontbreken er vier, hoe kan dat??

Er in zit een Cupillard FE 233-69-A verbazend genoeg geen penanker zoals de meeste “jump hours”.
Best goede kwaliteit eigenlijk, dus direct maar weer in elkaar gezet.

Tot zover vrij standaard, overigens loopt het horloge inmiddels weer als een nieuwe!
Nu de onderdelen met ontbrekende tandjes:

Bovendien twee datumverzet vingertjes i.p.v. één.
Wat blijkt in plaats van een normale overbrenging grijpen de vier tandjes op het urenrad alleen aan op vijf tandjes van het datumverzetrad. Daarna gebeurt er heel lang niets ondertussen draait het uurwerk rustig 12 uren door.
Pas dan grijpen de vier tandjes de volgende serie van vijf en wordt de datum weer een keer verzet.
Wat een vreemde en nodeloos ingewikkelde oplossing en nog dubbel uitgevoerd ook want de ene dag doet het ene datumverzet palletje zijn werk, die heeft de volgende dag rust, dan is het tweelingonderdeel aan de beurt.

Nu de uren en minuten schijven er op en helaas…het is geen “jump hour” :slight_smile:

De uur en minuten schijven bewegen geleidelijk zonder dat het uur opeens verspringt.
Deze valt daarom in de categorie schijvenhorloge.
Ook leuk hoor en het ziet er spectaculair uit, kijk maar.

30 likes

Even, heel even dacht ik: “Hé een seconde aanduiding aan de rechterkant” :nerd_face:

2 likes

Toch nog steeds een heel leuk horloge !! En een mooi verhaal erbij :+1:

1 like

Mijn Lancia schijvenhorloge (ik lees net hierboven dat ik het geen jumphour mag noemen, seconden en minutenschijf lopen inderdaad continu) heeft dacht ik een puw 25 jewels uurwerkje, is ook een automaat.

Zijn dus niet altijd penankers die er inzitten.

Mooi gedaan en toffe reportage ook :+1:

1 like

De naam slaat op de uuraanduiding, of die verspringt. Minuten zijn dan meestal wel continu in beweging.

1 like

Ah, dan heb ik toch een jumphour!

1 like