75 jaar bevrijding

Schitterende foto’s.

1 like

En kippenvel trekkend indrukwekkend. Een “must” eigenlijk

3 likes

Op de foto van de grafsteen die ik postte op de Canadian War Cemetery staat de naam “Looser”.

In het museumpje naast de begraafplaats hebben wij meer informatie over hem gevraagd. Zo was hij een paar weken voor zijn dood in Arnhem of zo opgepakt wegens openbare dronkenschap :smile: Het waren dus echt heel gewone jongens, in dit geval slechts 19 jaar geworden. Met dit soort info gaat een koude grafsteen met een gebeitelde naam echt leven.

3 likes

Man man man :disappointed_relieved:

3 likes

Doodgeschoten op 13 april 1945. Hij was dus een paar weken te vroeg op de verkeerde plaats.

1 like

Wie weet waar hij al doorheen was gegaan sinds D-Day. :thinking:

2 likes

Deze foto heb ik gemaakt op het Reichswald Forest War Cemetery. Daar liggen 7654 militairen van het Gemenebest die zijn gesneuveld in Duitsland. Hele vliegtuigbemanningen ook. Ik kwam vaak langs dat bordje als ik door Duitsland naar Limburg reed en op een gegeven moment besloot ik af te slaan, waarna ik na een minuut of 5 hier uitkwam. Het ligt in het Reichswald en er heerst een onbeschrijflijke rust. Ik ben er later nog een keer met de kinderen naartoe gereden om ze wat over de oorlog te leren.

5 likes

Die bij Omaha beach is ook al zo indrukwekkend. Als je die bezoekt na een x-aantal landingsstranden schieten tranen in den ogen.

Point du Hoc

Met z’n poffertjespan uiterlijk vanaf de bovenkant.

5 likes

Prachtig horloge.

1 like

@Motormuis @RDK @watchup @PLP
Bedankt voor jullie waardevolle en persoonlijke bijdrage aan mijn topic, ik waardeer dat zeer.

8 likes

@RO3L @Blauwbeer eveneens dank voor jullie mooie bijdrage.

5 likes

Daar ben ik een jaar of 22 geleden geweest, Ik herinner me dat het heel grauw weer was, wat paste bij de sfeer. Je had in die tijd nog geen digitale fototoestellen. Ik heb de foto’s gezocht maar ze zijn verdwenen, waarschijnlijk meegenomen door mijn ex.

3 likes

Dat is geheel wederzijds!

2 likes

Toen mijn opa aan moeders kant ( niet die van mijn foto’s ) ging dementeren verstopte hij zich vaak met een paraplu op een oorlogs kerkhof, als er dan mensen aankwamen stond hij al “schietend” op.
Dat was nogal pijnlijk voor de familie :grimacing:

4 likes

Je was daar een paar dagen vóór mij :wink:

5 likes

Kan ik mij voorstellen. Wij, zoon 1 (22) en zoon 3 (11), en ondergetekende moesten het doen met 25 “klein nulletje”. Desalniettemin , vibes vibes vibes.

Spijtig te horen, is daar geen mouw meer aan te passen? Ik heb niet heul veul meer als getoond. Maar op “het net” is toch nog wel wat meer te vinden ?
Hmmm :thinking: , uiteindelijk gaat het om de gevoelens die er opgedaan zijn. Daar wordt je een completer mens van, hoe debiel ik ook af en toe mag klinken/doen.

4 likes

Precies. Ik herinner me dat we bij Sword Beach waren, op een camping (jeugdzondes) en ook Sainte-mère-église hebben bezocht. Die foto’s zijn weg, ik ga ze ook niet terugvragen.

4 likes

Sainte- mère-église/ Utah beach, hebben we niet gehaald. Vanuit Honfleur net een tikkie te ver op een dag i.c.m. de andere stranden.
Normandië heeft wel m’n hart gestolen en zeker kom ik terug om dat deel, inc. Cherbourg , te zien.

5 likes

Heel mooi hologe en prachtige herinnering aan de ww en bevrijding!
:v:

3 likes

He, mijn woonplaats, Margraten!

Zoals elke Margratenaar adopteren wij ieder een graf van een soldaat en zorgen voor de bloemen bij de kruizen.

Eeuwig dankbaar!

6 likes