8 dagen?

ik heb met enige gepaste vebazing zitten kijken naar de foto’s van het angelus horloge van andre,
maar nu komt er weer een vraag bovendrijven die ik al een tijdje wil stellen:

Wat is in godsnaam een 8 dagen uurwerk???

zie het op marktplaats nog wel eens voorbijkomen, meestal bij vrijmetselaars zakhorloges. heeft het daar iets mee te maken?
of is het zoiets simpels als 8 dagen gangreserve ofzo?

mark

Volgens mij heeft het inderdaad enkel te maken met de gangreserve die (vaak door meerdere veertonnen) tot 8 dagen oploopt. Zie bijvoorbeeld Eberhard huit jours

een 8 daags caliber heeft inderdaad een gangreserve van 8 dagen of zo’n 200 uur.
betekent in de praktijk dat je zo’n horloge éénmaal per week opwind.

Dit was ook de reden dat Panerai in 1950 besloot om Angelus 240 calibers in te bouwen in hun Luminor modellen.
Deze Panerais zijn uiterst gezocht bij Panaristi , de vintage exemplaren zitten allemaal in vaste collecties, daarom besloot Panerai een paar geleden om er nog eens 150 exemplaren van te bouwen en te verkopen als heritage.
hier zitten dus originele vintage calibers in uit de vijftiger jaren.
Ook die komen maar zelden te koop, maar er staat er nu één op eBay USA voor 1 miljoen USD :slight_smile:
dat moet een wereldrecord prijs zijn voor een re-edition !


Angelus caliber 240 - 8 Day , maar zonder alarm, duidelijk is te zien is dat er maar één veerton in zit.
de platine is verder ook niet verfraaid met cotes de geneve afwerking.

1 miljoen slaat echt nergens op. Meeste worden verkocht voor rond de 50000. Listprice was geloof ik 13k.

Nee , dat blijkt wel Tom. teller staat op bijna 10.000 kijkers maar niemand die 'm koopt :slight_smile:

prijs in 2003 was $ 18.000,- maar alleen te koop voor uitverkorene VIP’s en vooraf geselecteerde Panaristi.

André