800e Minder bekend: "1 MWF" uit Rusland

[center]
http://fmwf.ru/en-logo.html?html
[/center]
[hr]
Bovenstaand logo is de afkorting van “First Moscow Watch Factory”.
De site oogt een beetje gedateerd. Weinig opsmuk.
Naast de reguliere horlogemarkt bedient men ook het Russische militaire apparaat.
Maar of de getoonde horloges door militairen ‘in het veld’ worden gebruikt, dat durf ik te betwijfelen.
Daar gaat men meer voor tactical exemplaren i.p.v. gouden horloges in skeleton of open heart. Dat zijn dus meer ‘parade-horloges’.
Wat door de laatstgenoemde features te zien is, is best wel fraai uitgevoerd.
Niet mijn ding, maar er zijn ongetwijfeld liefhebbers voor.
In deze webshop
http://www.moscowwatch.com/index.php?categoryID=565&category_slug=1-mchz
zijn enkele andere modellen en prijzen te zien.

Fijne dag verder, prettige jaarwisseling en alvast de allerbeste wensen voor 2013.
Flip.

Lijkt dit er niet meer op? wel andere prijzen!

De link naar de website uit de originele draadje lijkt meer een Homage merk naar Hanhart, ze bieden zelf replica’s aan. Tenzij ik slecht geinformeerd ben en er ook goedkopere Hanhart’s hestaan met rus uurwerkjes.

800e?
Bedankt voor je inzet en toewijding zou ik zeggen Sparks!
(tu)

koningcaris Schreef:

Lijkt dit er niet meer op? wel andere prijzen!

De link naar de website uit de originele draadje
lijkt meer een Homage merk naar Hanhart, ze bieden
zelf replica’s aan. Tenzij ik slecht geinformeerd
ben en er ook goedkopere Hanhart’s hestaan met rus
uurwerkjes.

De Sovjets hebben na de Tweede Wereldoorlog als oorlogsbuit de Tutima fabriek uit Glashütte meegenomen met machines, onderdelen, ontwerpen en al.
In de jaren na de oorlog zijn er in Moskou door de ‘1 MWF’ met deze spullen chronografen gemaakt.
Daar zijn de huidige heruitgaven (of hommages) op gebaseerd, zie b.v. de site van Mark Gordon voor wat origineel spul:
http://www.ussrtime.com/
Even zoeken naar item 0199.

Onderstaande Engelse tekst vond ik nadat me opviel dat Poljot schaamteloos Hanhart wijzerplaten lijkt te gebruiken. Ik begreep, ook uit andere bronnen, dat zowel Hanhart- als Tutimaspullen door de Russen destijds uit Duitsland zijn meegenomen en dat men heeft geprobeerd in Rusland (o.a. in Kirova) de productie voort te zetten. Later en zeker na de Wende is de Duitse horlogeindustrie weer opgekrabbeld en zijn merken als Hanhart en Tutima weer nieuw leven ingeblazen.
Het merkwaardige is dat de Pojotfabriek nu meerdere chronografen uitbrengt, soms onder de eigen naam en soms met het Hanhart logo. Dat lijkt ongestraft te kunnen. Ik wil de discussie over replica’s geen nieuw leven inblazen, maar ben me hierdoor gaan realiseren dat veel zaken niet zwart-wit zijn en dat de historische context een belangrijke rol kan meespelen in de beoordeling.

Voor de duidelijkheid: de eerste 2 komen beide uit de Poljot fabriek en de derde is een echte Hanhart. En dat de tweede niet klopt (17 steens op de wijzerplaat en een 3133 uurwerk (23 steens) onder het achterdeksel, is voor bijna iedereen duidelijk.
Groet Roelof

Some history.

During the years preceding the war, the Fliegerchronograph (Pilot’s Chronograph) had a really great reputation. It was known for it’s accuracy and durability and consequently was a favorite among aviators of the 1930s.

The matt finished stainless steel case measured 40mm in width (not including the crown), 13mm in thickness, 52mm lug to lug, and had a 20mm band lug width. The crystal was made of mineral glass.

Hanhart (a German company) along with Tutima and a few others made these chrono’s for the Luftwaffe during WWII. At the end of WWII the Soviets took Tutima’s plant machinery & parts stocks back to Moscow & continued to produce Tutima chronos, using Tutima parts, including Tutima chrono movts. Some time later the name ‘Poljot’ came about and they named the watch ‘Buran’.In the early 1980s, Poljot purchased the production machines from ETA for the Valjoux calibre 7734 drive. Poljot refined the movement and renamed it calibre 3133. The ‘Buran’ now uses this movement.

The stated wind-up reserve is 43 hours with stopwatch turned off, and 37 hours with stopwatch turned on. The 3133 has 23 ruby jewels, a balance period of 0.333 seconds, and 21,600 BPH (Valjoux 7734: 18,000 BPH). The claimed mean daily rate (variance) is -10 to +20 seconds per day. By all accounts this appears to be an excellent movement. The only critisism that I can find concerns some earlier versions that had a tendency to jump the second hand a little when the chrono was started. Mine shows no tendency to do this.

The watch you see here is Poljot’s limited edition run of the Fliegerchronograph with Hanhart markings. Interestingly, Hanhart has done the same but, as you might imagine, the Hanhart version is significantly more expensive. Quite how Poljot has been able to do this without being sued by Hanhart is puzzling. I can only imagine that the legal wranglings needed to resolve a case like this, given the history, would be very expensive. Poljot released this as a limited edition run of 500 (if you can believe that) and so Hanhart may have decided that it just wasn’t worth the effort.

The original Hanhart Fliegerchronograph is highly collectible even though most surviving watches look really beat up. The original nickel plating tends to wear allowing the brass base metal case to show thru.

Mwa, ben er niet kapot van…

Roelof Schreef:

maar ben me
hierdoor gaan realiseren dat veel zaken niet
zwart-wit zijn en dat de historische context een
belangrijke rol kan meespelen in de beoordeling.

Bedankt voor 't delen.
Ik had ook zo een momentje toen ik las over de geschiedenis van Seagull en de Chinese “Venus 175” klokjes.

Bedankt voor de lessen, dit vindt ik echt leuk om te lezen.

De “echte” Hanhart vindt ik echt geweldig. Ik durfde de 1MWF niet te kopen omdat ik het te veel “replica” vindt en ik daar eigenlijk helemaal niet naar toe wil. Nu ik de geschiedenis weet is het hystorisch prima verantwoord is en ga het zeker nog overwegen. Die met Hanhart op de plaat zal het niet worden, dan ga ik voor het echte werk.

Pff ik hab vrijgezel moeten blijven en bij mijn ouders blijven wonen dan had ik iedere maand wel een dikke klatser kunnen kopen.

Na de discussie hierover een aantal weken geleden een MWF horloge gekocht in Rusland. Vandaag kwam het pakje en geheel tegen mijn verwachting in geen BTW, invoerrechten en behandelingskosten. Ook geen lastige vragen of dit misschien een replica is. Het zal wel door het mooie weer komen dat alles soepeler lijkt te gaan.
Nu naar het horloge zelf. Goed afgewerkt, dichte achterkant met nummer (voor wat het waard is, want ik geloof niet zo in een beperkte oplage van deze horloges). Je kunt ze ook met zichtbodem krijgen en de Poljot 3133 is best een fraai handwinduurwerk om te zien. Gezien de eerder beschreven historische context toch voor een stalen bodem gekozen.
De bekende Flieger band met niet, maar die heb ik door een donkerbruine Rios vervangen. Over nauwkeurigheid kan ik nog niets zeggen.
Groet Roelof

Als je deze hebt aangeschaft n.a.v. mijn topic en de reacties daarop, dan doet mij dat deugd.:slight_smile:

Jaaa gefeliciteerd Flip :)-D
En heb je er tot nu toe al eentje aangeschaft van je 800 minder bekend’s? :slight_smile:

Ik heb een hoop moois, maar ook een hoop troep en van belachelijk duur tot spotgoedkoop voorbij zien komen.
Echter zelf nog niets aangeschaft.
Weinig koopdrift, want ik ben tevreden met wat ik nu heb.
Misschien nog eens een quartz “Mondaine” Sports Night Vision of een Seiko kinetic met auto relay.

Groetjes, Flip.

Leuke aanwinst, ga je er nog een draadje aan wagen met een review?

Ah oke, Seiko altijd goed :slight_smile: