A. Lange & Söhne önly

Ik weet wat de gulden snede is en waarvoor ze gebruikt wordt, maar waarop is de rechthoek die erover hangt gebaseerd?
Die heeft er volgens mij weinig mee te zien.
En dat is waar het horloge mee uitlijnt.

1 like

Nee het is niet perse beter maar de gulden snede komt overal in terug. In de verhoudingen van ons lichaam de natuur (bloemen, planten). En ook in de architectuur van de bossche school en tevens ook in auto ontwerpen. En word vaak als een prettige en werkende verhouding gezien.

Dat mag u vragen maar het heeft niets te maken met de gulden snede, wel met financien :tongue:

1 like

Vroeg me vooral af wat Hubertje voor ontwerper was.

Zeker. Nieuw zijn ze zo prijzig en het tweedehandsaanbod in Europa is niet veel en niet in de buurt. Eens zien wanneer ik toe ben aan een geelgouden dresser. Met de blauwe wijzers is hij wel af

1 like

Ik zie dit ook niet hoor. Die tekening kun je overal overheen leggen. Er zijn altijd wel een paar punten die corresponderen

Dat gaat al(s) de goede kant op!

1 like

10 likes

Zo schattig om te lezen hoe bepaalde forumleden allerlei conclusies trekken, prachtig!

Het ontwerp van de Lange 1 is één van de beste en meest iconische horlogeontwerpen ooit, het hoeft je smaak niet te zijn maar het is en blijft een dijk van een ontwerp. En ja, de Lange ontwerpers hebben zich laten inspireren door de gulden snede/rule of thirds (niet alleen bij de Lange 1 overigens).

Voor de geïnteresseerde, er zijn talloze artikelen over geschreven die de moeite waard zijn.

7 likes

Heel mooi doordacht ontwerp.

1 like

Voor discussie vatbaar en onderhevig aan persoonlijke smaak, maar voor mijn smaak akkoord.

Dat geloof ik.

Maar wat bewijst de random rechthoek over de gulden snede nu?

1 like

Die tekening is niet gemaakt door de ontwerpers van Lange om te beginnen en die rechthoek is niet random, maar heeft (ongeveer) de grootte van a op b. Het toont gewoon aan dat er nog meer zaken passen binnen die verhoudingen dan alleen gulden snede erover. En dat is ook de waarom de Lange 1 heel rustig aanvoelt, de verhoudingen zitten gewoon perfect in elkaar.

In plaats van hier 4 keer hetzelfde na elkaar te roepen, had je er gewoon ook even rustig kunnen naar kijken :wink:

Prachtige foto’s! Je ziet ze minder omdat ze relatief duur zijn denk ik, nieuw en gebruikt. Dan zijn de Saxonia’s een stuk interessanter op de tweedehandsmarkt.

Dit dus :slight_smile:

2 likes

Volgens mij heeft die blauwe rechthoek inderdaad niks te maken met die gulden snede. Ik zie het in elk geval niet in die tekening. Laat volgens mij alleen zien dat de großdatum en de KS zijn uitgelijnd met zowel elkaar als de boven en onderzijde van de tijdsaanduiding (wat ik overigens wel erg mooi vind).

1 like

kan mooier zijn of rustiger maar bij deze wijzerplaat kom ik met de beste wil van de wereld niet bij een ontwerp dat de Gulden Snede volgt.
Met wat fantasie hooguit geïnspireerd op en ook dan is het niet meer dan een rommeltje, qua Gulden Snede.
Volgens mij is eerst de lay out gemaakt door middel van gewone geometrische verdelingen van de cirkel, zie de driehoek en de rechthoek en is de door deze verdeling niet meer te handhaven Gulden Snede er later toch maar weer bijgehaald want het staat reuze interessant om er aan te refereren.

Beter hadden ze de Snede niet genoemd en de nadruk gelegd op de gebalanceerde indeling zoals bij de afbeelding hieronder.

7 likes

1 like

:blush::point_up:t2:

De Lange 1 is hèt horloge dat mijn liefde voor horloges heeft aangewakkerd. Jaren geleden zag ik een advertentie van ALS in een magazine tijdens een vlucht van Stuttgart naar Amsterdam. destijds geen idee dat horloges zo kostbaar konden zijn. Ik geloof 15.000,- gulden. Had ik hem toen maar gekocht. :grin: Het is en blijft het horloge dat ik nog heel graag eens in mijn bezit zou willen hebben. Prachtig uitgebalanceerd en schitterend uitgevoerd. Zelfs de achterzijde van de kast is prachtig. Wat me tegenhoud is uiteraard de prijs en de vraag of ik een dergelijk duur horloge durf te dragen. Niet uit angst voor diefstal, maar wel voor beschadiging. Voor iedereen die een Lange heeft, prachtig. Geniet ervan.

5 likes

Je snapt dat je nu weer dezelfde fout maakt als destijds toch hè?

5 likes

Grappig hoe mensen zo weg kunnen zijn van het ontwerp van de Lange 1. Ik krijg zelf complete errors van de hoeveelheid asymmetrie. Een datum op de 3 of 9 uur kan ik met moeite handlen, maar dit gaat me echt te ver om zelf te dragen. Waardeer het horloge verder wel.

2 likes

Het blijft toch de grail in de verzameling.

31 likes