Ik was al een beetje geobsedeerd geraakt door de Saxonia Annual Calendar (38.5mm x 9.8mm). En nu vind ik deze US boutique only variant…
Blijft me verbazen dat de rosé gouden voor rond de 30k te vinden is.
Ik was al een beetje geobsedeerd geraakt door de Saxonia Annual Calendar (38.5mm x 9.8mm). En nu vind ik deze US boutique only variant…
Blijft me verbazen dat de rosé gouden voor rond de 30k te vinden is.
Is echt heel mooi.
Wouw.
Deze? Welke referentie is dat dan?
330.039. Gaat helaas voor een dikke premium, want schaars. 30k extra voor een grijze dial
Daarom kun je in de meeste navi’s het vijfcijferige Postleitzahl invoeren
Ik ga ook grijze wijzerplaat uitbrengen
Best maar 1 of 2, moet schaars zijn.
Of gewoon de black dial limited noemen en die 3K duurder maken.
Mooiste horloge dat ik in tijden heb gezien. Alles klopt voor mij. Ik wil de prijs niet eens weten! Wss kan ik dit alleen betalen met een extra hypotheek.
“Urfgh” is wat ik dacht.
Wat een geweldig ding. Die datumvensters. Schitterend!
Ik was eens benieuwd naar jullie meningen over de laatste generatie Saxonia automatic uurwerken tov de rest van de collectie. Ik ben mij wat aan het oriënteren op een mogelijke eerste Lange terwijl ik nog een paar stukken te koop heb, maar mijn budget is sowieso relatief beperkt in Lange land.
De blauwe Lange 380.028 vind ik fantastisch mooi en dan lees je natuurlijk wat over de achtergrond, oa op Langepedia. De auteur daar is van mening dat die generatie omwille van besparingen ten tijde van de economische crisis van 2008 erop achteruit gegaan is ten opzichte van de sax-o-mat uurwerken met de off center rotor en de zero-reset functie. De gold plated rotor ipv full gold en de afwezigheid van chatons, zogezegd om de dikte te beperken, zouden niet passen binnen de mindset van Lange om altijd de grenzen te verleggen en tot het uiterste te gaan. Te gemakkelijk, te kostenbesparend en vooral, geen stap vooruit tov de vorige generatie.
Over de grootte van het uurwerk zegt hij het volgende:
The movement does not actually measure at 30.7 mm. A careful look reveals the caliber hence the gear train sits in the center portion, surrounded with the perlage finished movement ring to fill the caseback. Although this part is necessary for the rotor to roll over – it is very much excessive in comparison to Lange 1 Daymatic’s caliber L021.1 or Patek’s 324 . The fact that this part horribly fades against the German Silver main plate under natural light is another pet peeve of mine.
Bron: A. Lange & Söhne Saxonia - Langematik Guide - LANGEPEDIA - Learn, Buy & Sell A. Lange & Söhne
Het uurwerk van een Lange 1 en 1815 up down ter vergelijking, dit is basis Lange en Duitse horlogerie ten top:
Misschien is het allemaal wel niet zo belangrijk. Uiteindelijk vind ik de maat (zowel diameter als dikte), de kast en plaat van de automatic prachtig mooi, het feit dat het een automaat is ook een voordeel en het uurwerk zal niet minder goed presteren. De Lange 1 en 1815’s zijn ook gewoon een stuk duurder.
Deze opmerkingen gelden overigens ook over de alom bejubelde Moonphase variant, want die heeft dezelfde afwerking als de Automatic. Misschien is dit ook de reden dat die modellen discontinued zijn en de Saxonia Thin met zijn chatons niet…
Laat maar horen!
Ik roep al jaren dat de hele Saxonia automatic lijn, net dat beetje extra mist. Ik vind de automatische uurwerken ook erg luidruchtig.
Lange = handwinder.
Ja eigenlijk absurd. Prachtig horloge en volledig in balans.
Hier ook Lange ambities het komende jaar ivm een leeftijdsmijlpaal. Dus denk graag mee en laat me meenemen in jouw denkpatroon. Voor mij zijn de looks van de kast en plaat, plus de omvang en het draagcomfort primair. Tegelijkertijd koop je met een Lange niet zo maar een horloge en je verwacht dan iets extra’s en juist dat alles klopt.
Voor mij is de maanfase versie van de saxonia de favoriet op het moment. Die heeft zoals je zegt dezelfde afwerking (wist ik nog niet, dank je). Daar zie je op dit forum alleen maar blije eigenaren van. Dat vind ik veel waard.
Luidruchtig zijn ze allemaal, de automaten vd holy 4.
VC ook, PP idem.
Feit, je hoort dat je een horloge draagt.
Klopt inderdaad, ik herken het verhaal van je eerdere berichten hier. Je hebt zeker een punt, maar het is al snel 5 a 10k erbij voor een 1815 up down en nog meer voor een lange 1 met donkere wijzerplaat, dus dat speelt ook mee. Uiteindelijk kijk je het meest naar de voorkant en die is wel helemaal zoals het hoort naar Lange standaarden
Wat betreft de rotor: ik heb nog maar even kort de moonphase in mijn handen gehad en het was me toen niet opgevallen. Maar dat was niet even rustig in de zetel thuis natuurlijk.
Het is maar wat je belangrijk vindt denk ik, uiteindelijk is het uurwerk ook met de hand afgewerkt en handgegraveerd enz. Maar het gevoel moet goed zitten natuurlijk. Op dit moment zegt mijn emotie dat het wel ok is, maar even verder speuren naar bv een blauwe Lange 1 kan natuurlijk ook. Alleen kost die bijna het dubbele van een blauwe Saxonia en dat heb ik er nu ook voor over.
En zeg nu zelf, een straf zou het ook niet zijn, de 380.028
De 1815 was lang mijn favoriet en ik vind ‘m nog steeds prachtig. Extra trapje in de bezel, mooier uurwerk met een leuke gimmick, nl hij stopt met de secondenwijzer op 12u als hij leeg is. Alleen is de wijzerplaat zilver en geblauwde wijzers en dat heb ik al met mijn Nomos Tangente. Zwart heb ik ook al met mijn Speedmaster en Railmaster. Vandaar wil ik graag weer eens wat anders. Maar mooi is ie ook wel
ALS, PP, VC en ? Wie is 4?