En die sodiumchloride op hun fries doen terwijl ze potassium deficient zijn
Nope, heeft het niets mee te maken. Het is net zoiets als buckle, bracelet, dial, etc. (om nog maar te zwijgen over ‘deployment’).
Huh wat zeg je?
Bedoel je dat het geen Nederlands is?
Ob du Wurst magst
Hou maar op.
Hier is je antwoord. Misschien kun je nu weer rustig slapen of de volgende keer e.a.a zelf even uitzoeken.
Aldus chat:
‘Het woord “platinum” komt wel voor in het Nederlands, maar het is geen standaard-Nederlands woord volgens de officiële woordenlijst van de Nederlandse taal (het Groene Boekje). De correcte Nederlandse term is:
• “platina” – dat is de officiële benaming voor het chemische element (symbool Pt).
⸻
Waarom hoor je dan toch vaak “platinum
• Het komt uit het Engels en wordt vooral gebruikt in marketing en commerciële contexten.
• Denk aan: “platinum creditcard”, “platinum status”, “platinum album”.
• In zulke gevallen klinkt het exclusiever of internationaler, en dagebruiken bedrijven het bewust zo.
⸻
Taaladvies
• Voor formeel en correct Nederlands: gebruik “platina”.
• Voor commerciële of creatieve teksten (zoals advertenties, games, of luxemerken): mag je “platinum” gebruiken, want het wordt goed begrepen, ook al is het officieel Engels.’
Ik slaap prima, dank je. Ik hou het denk ik maar op platinium, dan heb ik alle honken bezet
Nu hebben we het over platinum gehad en platina.
Jij hebt het al topics lang over platinium. Waar komt dat dan vandaan?
Ingewikkeld hè. Moeilijke woorden gebruiken en fout schrijven
Prachtig horloge.
Jammer van die romeinse cijfers.
Het is mijn persoonlijke portmanteau
In ieder geval vet! Thanks voor de uitleg
Dat is waarschijnlijk een platina legering met palladium
En de, in mijn ogen, niet bijpassende band.
En 2 millimeter teveel.

Twee problemen, 1 oplossing:

Twee problemen, 1 oplossing:
Haha zo snel kan het soms gaan.
Dit is inderdaad de betere keuze.

En 2 millimeter teveel
Eens. Zelfs 1mm had al hét verschil gemaakt
Iets kleiner had gemogen.
Maar de diameter is hier wel beter in verhouding tot de dikte.
De indexen vind ik ook mooier en de power reserve indicator voegt extra evenwicht toe aan het ontwerp.
Ja ik zeg ook altijd dat de nieuwste de mooiste is qua design en verhouding, maar als ik moet kiezen toch voor de oude 39mm ga. Voor mijn pols vind ik die mooier staan dan de 41mm.
Als ik een Datograph zie dan denk ik wel eens: alles eruit en dit horloge voor de rest van mijn leven.