A watch from...scratch

Regelmatig koop ik loten oude werkjes voor een prikje…

Niemand schijnt nog geïnteresseerd te zijn in die oude veteraantjes… .

Meestal mankeren er onderdelen, maar dikwijls is het gewoonweg een kwestie van een goede reiniging… en het “leven” springt je toe…:slight_smile:

Idem voor kastjes die je op rommelmarkten of beurzen kan vinden voor enkele eurocenten…

Voor vele mensen is dit dus gewoonweg een pak oud roest:

Deze kwamen van de Rikketik (5 Euro voor 10 werkjes)…

Maar… zoals de iets meer technisch geïnteresseerden onder ons al lang weten…: je eigen horloge samenstellen met dergelijke oude onderdelen is niet zo heel moeilijk…mits wat geluk met passende afmetingen…

Een oude ETA 2391 (bouwjaar +/- 1955) paste qua hoogte wonderwel in een oud , serieus gehavend maar +/- restaureerbaar, Fossil quartz-kastje…

Dus gereinigd, afgeregeld, kastje opgeschuurd, “geringd”, bezel terug werkend gemaakt en ingebouwd …

Onlangs nam ik een leuke Seiko aftermarket-wijzerplaat over van een mede forumlid… En ook die paste (mits wat vijlen) in de kast…Dus het kriebelde, dit weekend…

Alles tot één geheel samengebouwd met plongeur-handjes:

En dan ziet ie er voor de beauty-contest foto zo uit:

Dit is dus iets héél anders dan “restaureren”… het is gewoonweg leuk “creëren” met dingen die normaliter in de vuilnisbak belanden… Kortom, een leuk tijdverdrijf, ontdaan van alle stress… en qua “limited edition” zit je altijd goed (:smiley: Ik kan het iedereen aanbevelen !

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

(tu) Sow, dat ziet er inderdaad erg leuk uit!!

knap hoor Chris, het resultaat mag er wezen, ziet er leuk uit met die oranje wijzer…:~

Mijn complimenten. Vind het resultaat zeer geslaagd.

Mijn beste,

Verum, Bonum, Pulchrum.

Met volle geneugte heb ik mij wederom mogen vergapen aan het ware horlogegevoel.
Het horlogegevoel van een aficionado ‘pur sang’, welke de tijd creëert.

Een schepping vol van overgave, voor het Ware, het Goede en het Schone!!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.:z:z:z

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Grappig zeg!! Ziet er ook leuk uit zo. :slight_smile:

Leuk gedaan, zou willen dat ik er de tijd voor had… weet dat het een kwestie van tijd maken is.

dat is nou de echte horloge hobbyist.

Dit is een bijzonder milieu vriendelijk horloge geworden :wink:

Grtz RoB

Een creatieve creatie! Helemaal (tu) dat je er weer zo iets leuks van kunt maken! :}

Gaaf!!!
Ziet er als nieuw uit man!
En zo begint die oude Eta aan een tweede jeugd.
Chapeau .

Was ik maar zo handig :frowning: Dit soort dingen moeten toch heel veel voldoening geven. Iets zien ontstaan onder je eigen handen is het mooiste wat er is.

Zo! Dat is fraai geworden! Maar er komt toch wel iets meer bij kijken dan je nu doet vermoeden Chris. De laatste keer dat ik iets in die richting probeerde was dit het resultaat:

Echt top kijk daar ben ik nu jaloers op, ik heb dat wel eens geprobeerd maar zag er nog beroerder uit dan die foto van Henrik:) wordt smile

lex

Leuk man… Ik zou willen dat ik dat ook kon. Echt cool!

Vind alleen de wijzerplaat niet passen (vooral de cijfers passen niet bij die op de bezel). Maar dat mag de pret niet drukken!

enne… LOL @ Henrik! :smiley:

Vet, zeer goed geslaagd vind ik!

ziet er erg goed uit en leuk dat deze klokjes een 2de leven krijgen als mod (tu)

moooooooooi hoor!!!
o ja die van jou mag er ook zijn hoor Henrik.B)-

Erg leuk!
Zou willen dat ik dit zelf kon (of iig er tijd in zou steken om zoiets te proberen).

Mooi Chris, ik heb diep respect voor deze activiteiten(tu)

Als een feniks uit de as verrezen ! (tu)
Prachtig resultaat, Chris !
Weer een pluspunt voor je ecologische voetafdruk ! :wink:

doet u mij er ook maar één.