Aanbeveling tool

Goedemorgen allen,

Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een Grand Seiko SBGA285 (foto’s volgen spoedig). Nu ben ik op zoek naar een goede tool om de stalen band te verstellen. Kan iemand mij een goede aanbeveling doen welke tool ik hiervoor het beste aan kan schaffen? Ik weet dat er diverse te koop zijn, maar is er een specifieke welke ik het beste kan gebruiken voor dit horloge?

Zelf vind ik de kleine vorkjes van bergeon prima werken, bijvoorbeeld de 1,0 of 1,2. Meestal is er maar weinig ruimte tussen de band en lugs, dan biedt dit uitkomst.

1 like

Bergeon 6767F

2 likes

Ik heb het niet zozeer nodig voor het verwisselen van de band. Meer voor het verstellen - in dit geval kleiner maken - van de band

Waar zijn deze voordelig en snel :slight_smile: te verkrijgen?

De Bergeon 6767F is om banden te verwisselen. Je hebt een andere tool nodig:

https://www.bol.com/nl/p/horloge-gereeedschap-818200380-horloge-band-inkorter-lengte-11-5-cm-blauw/9200000027099964/

1 like

De Bergeon heeft ook een punt om bandpennen eruit te drukken, maar met zo’n houder zal het inderdaad makkelijker gaan.

1 like

De banden van GS zijn geschroefd toch? De mijne tenminste wel.
Dan heb je voldoende aan een precisie schroevendraaier.

3 likes

GS heeft een band met schroefjes volgens mij. Ik zit in hetzelfde schuitje met een sbgx059 incoming.
Ben ook benieuwd welke schroevendraaier set geschikt is. :+1:

1 like

Een schroevendraaier met een ‘hollow ground tip’ is wat je wil.
Zie ook dit bericht:

3 likes

Heeft Bergeon er daar ook 1 van?

Dat blauwe tooltje van bol.com trekt al krom als je er naar kijkt.
Lag bij mij al na 10 minuten in de prullenbak

:joy:

3 likes

Daarvoor heb ik een kruidvat ding van een paar euro. De bergeon heeft ook een punt, maar iets wat de band vasthoudt is wel fijn in mijn optiek. Je draait de pennen er dan uit ipv dat je moet hameren.

1 like

Ja, zijn geschroefd