Aandrijving tourbillon

Beste allemaal,
Misschien wisten jullie het al maar ik heb heel veel werk van het forum (tekst - foto’s, enz.) op papier geprint en in gebruik als studie materiaal. Ik heb ontzettend veel geleerd van o.m. (Meester)Freddy, Paul, Jvdc, Henrik en Marc-B1, plus de mensen die ik hier niet genoemd heb.(sorry, ik ken nog niet iedereen) Mijn vraag van vandaag is: Ik weet inmiddels hoe een tourbillon werkt. Ik weet ook waarom hij werkt. Het enige wat ik niet kan vinden is; hoe wordt hij aangedreven? Van welk wiel krijgt de tourbillon zijn ‘zetje’. Vaak is het een minuut ‘rondgang’ die hij maakt. Ik verneem graag.
Groeten, Ben (die …)

De aandrijving komt natuurlijk vanuit de opwindveer, dat is in elk mechanisch horloge de energiebron.

De tourbillon-kooi wordt meestal aangedreven door het 3e rad, ik heb wat ingetekend op de animatie van clockwatch.de:

Dus de op de as van de kooi zit een pignon/tandwieltje die wordt aangedreven door het 3e rad; het “4e rad” zit gefixeerd (concentrisch met de tourbillonkooi), dus vast, kan niet draaien; het ankerrad (in de kooi gemonteerd) grijpt in op dat gefixeerde 4e rad.

Gaan we nu de kooi draaien, dan zal via het vaste 4e rad het ankerrad aangedreven worden; als je nu de basisopbouw bekijkt zie je dat dat ankerrad (en hiermee dus de kooi) als een “planeetwieltje” om het 4e rad beweegt, in een klassieke tourbillon 1x rond in 1 minuut

Hopelijk heb je hier wat aan, trouwens nog maar heel even en jij kunt ons dit alles veel beter uitleggen als je op weg gaat met je kursus: alvast veel plezier toegewenst!

Groet,
Paul

leuke tip voor het youtube filmpje. ik heb maar meteen de andere filmpjes ook bekeken
en dan wordt het toch allemaal een stuk duidelijker

Paul, je hebt jezelf alweer overtroffen. Fantastische uitleg! Weet je wel heel zeker dat je geen horlogemaker bent? Jouw werkstukjes lijken heel veel op die van Meester Freddy. Jouw uitleg van diverse dingen (zie vorige uitleg over hét horloge) zijn als die van een klasse horlogemaker. Ontzettend bedankt. Ik ben blij dat je mij over horlogedingen wil vragen maar ik weet vooralsnog helemaal niets. Ik ben dankzij jullie in theorie behoorlijk ver, maar de praktijk is nog iets anders. Ik ben eigenlijk een beetje bang dat ik het niet meteen kan ‘oppakken’. In mijn oude vak begon ik als 14 jarige jongen. Ik ben nu iets ouder en grijzer en daarom ben ik bang dat het niet zo snel in de grijze massa verwerkt kan worden. Ik heb echter het volste vertrouwen in mijn leermeester. Ik breng jullie verslag van de eerste periode. Ik heb er enorm zin in. Mijn achterban (familie) vind het ook heel leuk voor me maar ik mag niet de hele dag over horloges leuteren. Ik mag ook vooral niet de hele tijd zeggen wat ik mooi vind en hoe fantastisch ik het forum vind. Misschien wordt het vanzelf wel iets minder ik ben echter bang dat ik helemaal verslaafd ben aan mechanische horloges en bovendien aan alles wat met klokken en tikken te maken heeft. Ik weet dat jullie deze passie ook hebben maar ik vraag me af of jullie het net zo erg hebben als ik.
Nogmaals dank voor de mooie uitleg. Ik zal Meester Freddy even apart benaderen want die heeft ook een hele mooie link naar mij gestuurd.
Groeten, Ben die…sorry, wordt vervelend.

Freddy, het is weer als vanouds. Fantastisch filmpje. Ontzettend bedankt! Ik heb, net als Bluebreeze, ook meteen alle filmpjes bekeken. Het is als het ware of je zelf in zo’n caliber meedoet. Of je een minuscuul klein object bent die met een camera alle onderdelen filmt. Nogmaals bedankt en ik kijk reikhalsend uit naar een volgend object van jou.
Groeten, Ben.

Leuk zeg !
Toch zit ik even met een issue (da’s managertaal voor “probleem” :slight_smile: )
In dit filmpje


vertellen ze hoe ze de waterdichtheid testen dmv een vacuummachine. De man verteld ook dat ze vroeger dit in een bak met water deden en dan aan de bubbeld konden zien waar het horloge lekt.
Beide methodes meten imho de bestandheid tegen onderdruk. En niet overdruk, zoals je onderwater hebt. Dat vindt ik raar. Er zijn allerlei afdichtingen te bedenken die maar in één richting functioneren. Meestal doordat een rubbertje tegen een randje wordt aangedrukt.
Stel, ik zou een heel erg waterdicht horloge willen maken. Dan zou ik de kast er onder overdruk op schroeven, zodat de hele kast zeg maar “vol met luchtdruk” zit, en dus het water buitenhoudt. Bij deze test zou mijn horloge met bepaalde types afdichtingen hopeloos falen.

Dan is die hele meetmethode toch eigenlijk flauwekul ?

Bas