Aanduiding Breiting Chronomat

Hey,

Ik heb de wens een Breitling Chronomat 39mm te kopen, ben mij nog aan het oriënteren.

Lijk er op dat ik voor een ouder model wil gaan in de kleur burgundy, groen of meer classic de donkerblauwe variant.

Nu kom ik verschillende type aanduidingen tegen. A13048 vs B13048, A13050, wel of geen crosswind.

Kan iemand mij hier iets over uitleggen, kan deze info niet makkelijk vinden. En mogelijk adviseren over welk type een goede keuze is qua kwaliteit, uurwerk en waardevastheid.

Nog andere tips bij aanschaf van een Breitling Chronomat zijn zeker welkom.

Alvast bedankt.

Maarten

Hier is te zien waar de referentie nummer voor staan
A13048 / A13050
Zelfde horloge
B13048
Zelfde horloge maar met gouden riders op de bezel
En de Crosswind is bijna 43mm
Groter model

1 like

Even beknopt: de letter is de aanduiding voor het materiaal van de kast.

A= staal
B= bicolor en bij oudere modellen zijn de delen verguld
D= staal met gouden lunette

Het gaat nog verder maar voor een Chronomat is dat niet interessant.

Volgende zijn 5 cijfers, eerste 2 zijn het caliber en bij een Chronomat van het tijdperk voor de B01 uurwerken is dss as t een 13

Dan zal er een 0 of 3 staan. 3 = chronometer uitvoering en vanaf ongeveer 2000 is dit toegepast. 0 = dus een standaard kwaliteit die eigenlijk ook niet slecht was.

Laatste 2 cijfers zijn de versie. De nummering met letter en 5 cijfers begon met 47 daarna 48 die vrijwel gelijk is aan de 47. Deze modellen hebben een wijzerplaat met losse tachyring.
De opvolger was 50 en 50.1

Succes met zoeken, er zijn er destijds veel van verkocht

6 likes

Ik was een tijdje heel erg close met de 39mm’s en dit adres met de specials heb ik onthouden: Limited Editions of the Breitling Chronomat

2 likes

Dank Andre, daar heb ik wat aan :grin::+1:

2 likes