Aangekomen bij een T-splitsing

…dus ik moet een keuze maken. :wink: Momenteel heb ik 6 horloge’s die ik als mijn collectie beschouw. Aankoopprijzen liggen onder de 500 euro p/stuk en dit vind ik voor mijzelf momenteel meer dan genoeg kwa budget voor 1 horloge.

Nu komt dus het volgende dillema, aan de ene kant wil ik mijn collectie een klein tikkeltje upgraden. Ik hoef geen verzameling Rolexen, Pateks of Breguets, maar ik wil wel iets waar ik van weet dat dat gewoon een waardevast object is. (het hoeft níet in waarde te stijgen, dus het is geen investering met de intentie om als pensioensvoorziening te dienen)

Aan de andere kant is er onder de 1.000 euro ook nog zoveel moois. En ik kan al zo 4 horloge’s bedenken die ik zou willen hebben.

De vraagstelling is dus eigenlijk als volgt:

1. zou jij liever 1 waardevol horloge hebben als kroon op de collectie? (een model als bijvoorbeeld een Sub No-date, JLC Reverso of een Omega Speedmaster)

2. of koop je liever voor het bedrag van 1 duurder horloge nog 4 horloge’s die je naast je overige verzameling houd?

1 dure waardevaste is natuurlijk nooit weg

ik heb er toen voor gekozen, omdat ik niet veel wissel qua dragen
als jij ze allemaal regelmatig draagt, wordt het weer anders

Wat Schmeink zegt is wel een goede. Als je al je horloges regelmatig draagt betekend dit mischien een hoe-meer-hoe-beter mentaliteit dus ga je voor meerdere klokjes voor hetzelfde geld. Als je vaak periodes achter elkaar (zoals ik dat doe) dezelfde klok draagt kun je heel goed een duurdere kopen. Eén mooie klok die wat hoger ligt qua budget is natuurlijk wel super.

Ik heb hetzelfde dilemma. Ik ben momenteel ook aan het sparen en er zijn een aantal horloges verkocht. De kist is dan ook wat leger geworden. Dat begint toch wel te kriebelen omdat ik het gewoon leuk vind om vaak een ander horloge te dragen. Misschien koop ik toch weer 3 andere ipv één met een bedrag van 3 nullen…

Heren, ik koop Seiko en High-End.

Seiko= Kwaliteit voor het geld. Mooi, aantrekkelijk.

High-End = Alles wat nieuw meer dan 3 cijfers heeft, zonder komma.

Ik heb erg veel plezier in het dragen van beide types.

Het plezier dat je hebt aan het dragen van een High-End horloge is anders.
Toch tekent het altijd een lach op mijn gezicht.

Zelfs als ik mijn 5’je aandoe.

Ik tracht me niet te laten verleiden door de ‘bargain’-watches.
Ze kosten al wat geld. Ze hebben zogezegd een super kwaliteit. Meestal laat er toch iets (of wat meer) de wensen over.

Ik ben er quasi zeker van dat men over 50 jaar nog spreekt over Rolex.
Steinhart daarentegen …
Hoewel velen zeggen dat Steinhart beter is.

Mijn mening, niets meer niets minder.

ps Wil je een goed horloge voor elke dag = Steinhart.
Wil je een goed horloge voor heel je leven = Seiko
Wil je een goed horloge voor van te genieten (ten allen tijde) = Rolex

:smiley:

Herkenbaar dilemma Jaap-Wim, zit zelf in een vergelijkbare situatie en ik neig sterk naar het kiezen voor één high-end in plaats van 3 a 4 “goedkope” horloges. Ik merk dat ik binnen een groep van 7 horloges er 4 daarvan vaak draag, een uitbreiding in het goedkopere segment levert denk ik heel weinig draagtijd op per horloge, dat is voor mij de reden om me minder op kwantiteit te richten.
Succes met je het maken van je keuzes!

Mijn beste,

Voorop gesteld dat ik vrijwel dagelijks van horloge wissel, en mijn horlogecollectie zich qua prijsklasse voornamelijk in het zogenaamde midden segment bevindt, sluit dit het kopen van een horloge uit het luxe segment niet uit.
Ondanks het feit dat ik de aankoop van een ‘prijziger’ horloge makkelijk kan veroorloven, leg ik toch regelmatig wat geld op zij voor een eventuele aankoop van een nieuw horloge.

Derhalve zou mijn keus eerder vallen op een aantal verschillende horloges in de ’lagere’ prijsklasse, dan een enkel horloge in de ’hogere’ prijsklasse.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Ben persoonlijk meer een drager dan een verzamelaar dus bij mij vertrekt per definitie elk horloge weer dat ik niet of nauwelijks draag. Merk dat de meeste horloges uit het lagere segment bij mij minder polstijd krijgen wat voor reden is om liever voor wat minder maar high-end horloges te kopen.

… bieden geen garantie voor de toekomst. Niemand kan voorspellen welke horloges in de toekomst hun waarde zullen behouden.

Koop wat je mooi vindt. Koop omdat je het zult dragen. Koop omdat je bewondering hebt voor de techniek. etc. etc. etc.

Ik vrees dat een horloge dat alleen waardevast is en verder niet aansprekend is in de la zal verdwijnen.

Bas

Bedankt allen voor de reacties tot zover.

Er is van verkoop van de huidige collectie geen sprake. Ik draag al mijn horloge’s regelmatig, de ene langer dan de ander, maar ik heb geen horloge waar ik aan twijfel. Ze zijn allemaal mooi en uniek in hun eigen soort. Dat vind ik prettig en wil hier dus niets aan veranderen.

Meerdere horloge’s zal dan denk ik ook weinig toevoegen zoals Tobias al aangaf. Je moet de weinige draaguren die sommige horloge’s nu al krijgen dan nog meer verdelen waardoor de kans groot wordt dat je inderdaad een kleine kern overhoud en toch weer gaat verkopen.

Mijn gevoel zegt nu dan ook vooral om iedere maand een bepaald bedrag apart te zetten voor 1 duurder horloge. Een horloge dat ik uiteraard alleen koop omdat ik het mooi vind, niet wat de trends zeggen of wat het eventueel in de toekomst op kan leveren. (dat het waardevast was/is is alleen maar mooi meegenomen maar is bij aankoop niet echt van invloed)

In mijn geval zal het gaan om een JLC Reverso. Een horloge dat ik een jaar of 2 ongeveer al eens gehad heb, met het geld sparen om dit horloge te kopen ben ik in elk geval wel een hele tijd zoet denk ik zo.

Reverso is mooi, die had je nooit moeten verkopen…

Inderdaad…:sunglasses:

Na de crisis verkoop ik al mijn horloges en dan is het mijn bedoeling om een vette Omega te kopen waar ik veel plezier zal hebben en verder helemaal geen horloges meer…:o

ik zou voor beide gaan.

Gewoon leuke horloges voor niet al teveel geld kopen en zo af en toe een dure. ( en vul zelf in wat duur is ).

Op dit moment ( en altijd trouwens ) ben ik voor beide gegaan. Ik koop leuke seiko’s, poljots enz. en daarnaast spaar ik af en toe voor duurder.

Ik hou van de afwisseling, dus ik ga voor meerdere. En later meerdere dure :stuck_out_tongue: