Aangenaam: Seamaster 300 vraag over powerreserve

Ben hier al een tijd flink aan het lezen geweest:

Erg lang getwijfeld een Speedmaster Moonwatch te halen, maar elke keer hield iets me tegen. In 2016 geloof ik, op het punt gestaan, kostte toen €4.800,- voor plexi versie. Krijg je nu niks meer voor, had ik het maar gedaan :rofl:

Toen via een vriend een neppe (ja vloeken in de kerk) Omega Seamaster 300 gekocht om te kijken of ik het wat vond. Ik heb een Frederique Constant Classic Moonphase Manufacture, nog steeds erg dol op, maar te klassiek in veel gevallen en daarom niet echt veelzijdig. Achteraf liever Speedmaster genomen.

Ik greep zodoende toch vaak naar de nepperd. Dit 7 jaar gedragen😅 had nog niet de overtuiging of het al dan de Speedmaster of Seamaster moest zijn.

Laatst weer veel passen en doen, tot ik via watches24.com voor een goede prijs van €2.995,- een in zeer goede staat zijnde Seamaster 300 kon bemachtigen. Op één of andere manier meteen overtuigd en al zo lang fan van en gewend aan geraakt. Speedmaster had toch iets “saais” over zich.

De Speedmaster komt er zeker nog, maar besloten dit niet meer nieuw te doen. De Seamaster die ik nu heb, is als nieuw. Het op website getoonde krasje op de bezel was zelfs in het echt minder zichtbaar. Komt uit 2017 en gelukkig de versie zonder de golfjes, strak zwart. Prachtig vind ik ‘m!

Wel rest mij nog een vraag: kan het zijn na 7 jaar dat de powerreserve van 48 uur, minder is geworden? Onder andere omdat de vorige eigenaar deze wellicht vaker op een winder heeft gehouden waardoor de veer te strak gespannen zou zijn? Dat is althans het antwoord wat ik van betreffende partij als evt reden krijg. Ja zo’n 36 uur lijkt ie stil te vallen, ondanks dat ik ‘m eens 25 x heb opgewonden en volledige dag gedragen en toen gecheckt.

Een ander antwoord is “ They are 2 possibliitis one is the winding spring was skipped - than is the powerreserve shorter than 30 hours.” ik weet niet precies wat hij hiermee bedoelt, maar kenners die weten of dit klopt en zo ja, wat dit dan inhoudt?

En vooral nog (mocht ik dat noodzakelijk achten): hoe krijg je dat opgelost?

Service bij omega. of Omega certified horlogemaker. Niet goedkoop, maar dan is ie weer als nieuw.

Veer te strak lijkt me lariekoek.

heeft onderhoud nodig