Aankoop advies

Beste Leden,

Weten jullie of ik onderstaand horloge, afkomstig uit de US met een japans uurwerk in nederland kan laten servicen?

Alvast bedankt voor jullie reacties

afbeelding|230x500

Ja hoor, dat kan.

1 like

Bedankt weet je toevallig ook of het een goede keuze is qua uurwerk?

Ik ben een dummie en op zoek naar mijn eerste automaat :slight_smile:

Ik durf absoluut niets te zeggen over de kwaliteit van een nietszeggende beschrijving als ‘Japanse automaat’.

Het principe van een automaat is echter in 99% van de gevallen een Zwitserse ankergang en door elke horlogemaker te servicen.

Voor betrouwbare merken en uurwerken biedt dit forum overigens bakken aan informatie. Dat zou ik eerder doen. Als je het horloge zo mooi vindt dat je hem om die reden wilt kopen dan is de prijs wellicht een gokje waard.

1 like

Ok bedankt :+1:t2:

Mits ze japans uurwerk branden gaat het vermoedelijk over de allombekende Seiko NH35 of variatie ervan. Goede movement die door de meeste horlogemakers te servicen is, als het echt foutloopt heb je voor 30-40 een nieuwe NH35 om erin te plaatsen.

Verder over het merk kan ik niet veel zeggen, je zoveelste genoemde microbrand die uniek uit de hoek wilt komen.

Ziet er best fraai uit, doet me wat denken aan wat AVI-8 doet, misschien ook eens naar hun aanbod kijken?

Ik ga je hierna nog de tip geven dat je horloge’s niet koopt met het idee ze te verkopen, bij microbrands zoals deze zeker niet. Je zal er een groot deel van zijn waarde moeten laten voor je hem verkocht krijgt (tenzij je geluk hebt en de microbrand ineens populair word zoals zelos, helios…) dus koop hem als je hem wilt en ga ervan uit dat je hem niet weg doen, of als je hem wegdoet dat niet voor heel veel zal zijn.

Maar als eerste automaat kan je veel slechter doen, welkom in de hobby

3 likes

En vergeet niet mee te rekenen dat je minstens 25 - 30% moet bijbetalen aan vervoers- en importkosten :slightly_smiling_face:

2 likes

Welkom!

Er lijkt een Miyota 821A in te zitten. Deze is evt. ook te vervangen door een 8215.
Vervangen van het uurwerk zal bijna altijd goedkoper zijn dan service.
Dat gezegd hebbende, houd je wel rekening met importkosten? Vanuit de US moet je rekenen op ~30% extra op de prijs. Voor dat geld zijn er misschien wel andere horloges te krijgen.

4 likes

Ik vind het eigenlijk dat je te snel ja zegt, als je niet eens weet wat voor uurwerk er in zit :wink: Zoals gezegd, deze Miyota laten onderhouden is economisch niet echt verantwoord.

Kan me niet zo snel een voorbeeld verzinnen van een reguliere Zwitserse ankergang die door een horlogemaker met de juiste competenties niet kan worden voorzien van de juiste aandacht.

Wat dacht je van een uurwerk waar 0 onderdelen van te verkrijgen zijn?

Zit zo te zien gewoon een standaard Miyota uurwerk in. Dat is een van de meest gebruikte uurwerken in de budget klasse. Zal geen probleem zijn deze te laten servicen.

Te weinig ervaring mee om te beweren dat er nieuwe uurwerken worden uitgeleverd waar geen onderdelen voor zijn te krijgen. Helemaal logisch lijkt dat mij niet maar wie weet.

Heren allereerst top voor al jullie reacties. Zijn er eventueel andere automaten die jullie aanraden? Het gaat mijn eerste automaat worden en in wil er maximaal €500 aan uitgeven. Fyi ik heb smalle polsen en wil niet groter gaan dan 42mm. Het moet een casual horloge zijn die ik altijd kan dragen maar die ook prima past bij een nette gelegenheid.

Seiko heeft vele prima horloges tot € 500. Ook mogelijk Oriënt. Kijk maar eens: https://www.seriouswatches.eu/collections/orient

1 like

Er zijn heel veel horloges die aan je eisen voldoen.
Kijk ook eens naar wat Tissot, Hamilton en Certina te bieden hebben.
Bv Tissot Le Locle, Tissot Heritage Visodate, Hamilton Khaki Field, Hamilton Jazzmaster Viewmatic, Certina Heritage DS 1, Certina Urban DS.
Ga eens naar chrono24, zet filters en scroll op je gemak door het aanbod.

1 like

Jack Mason? Nooit van gehoord, lijkt mij een microbrand met prima ‘in Azie’ gemaakte horloges. Voor 300-350 euro echter wel wat prijzig. Ik raad aan om verder te kijken! De bovengenoemde merken zijn allemaal prima! En als je toch voor microbrands gaat kijk dan eens naar Steinhart,
NTH, San Martin of Obris Morgan.

Heb je die voor <500 euro dan?

Misschien ook eens naar Laco kijken? De basic pilot watch lijn is binnen budget, en qua stijl zit je dan ook meteen in dezelfde richting.

1 like