ik heb op chrono24 een horloge gezien dat ik graag wil overnemen.
Contact opgenomen met de (privat) verkoper, die in Duitsland woont.
Extra foto’s ontvangen, prijs overeengekomen, datum afgesproken waarop ik het kan ophalen. Tot zover allemaal goed.
Nu wil de verkoper graag afspreken bij een tankstation (met restaurant) langs een snelweg nabij Osnabrück. (in een van zijn eerdere mails had hij al aangegeven in die regio te wonen).
Hoe staan jullie hiertegenover? In de tijd dat ik nog veel nikon-fotoapperatuur kocht/verkocht, was het altijd bij de verkoper thuis. Ging over grotere bedragen als nu.
Ter info, het gaat nu om een bedrag van ca. 700 euro.
Ik heb ook altijd een beetje ongemakkelijk gevoel om thuis af te spreken. Ik heb twee kleintjes hier rondlopen. Ik spreek daarom vaak af in een koffietentje in de buurt.
Maar dat ligt ook een beetje aan het contact. Als iemand gewoon beleefd is, en het gaat om een klein bedrag, dan kan het ook thuis.
Ik ben wat dat betreft liever voorzichtig.
Ik merk dat kopen en verkopen bij onze buren met meer voorzichtigheid benaderd wordt.
Het blijft puur zakelijk, ook in de communicatie.
Op zo’n tankstationdeal lijkt altijd wat tijdsdruk te drukken. Ik ben meestal niet helemaal relaxed, alhoewel het altijd goed gegaan is. Ik houd altijd een paar slagen om de arm bij een eerste ontmoeting. (weinig cash op zak, horloge in de auto, mannetje mee in de buurt etc.)
Overigens kies ik vaak voor een wegrestaurant, meestal om de afstand te delen. Wanneer ik vaker met iemand prettig gehandeld heb nodig ik hem/haar met plezier uit om thuis een en ander door te nemen.
Ik verzend altijd mijn horloges dus geen bezoek aan huis ook niet andersom dat ik het ga ophalen bij iemand thuis. En ook niet halverwege afspreken. Niet mee eens jammer dan gaat de verkoop of koop niet door. Zet het ook duidelijk in de advertentie.
Heb onlangs een horloge opgehaald, voor een vergelijkbaar bedrag. Ik was ook voorzichtig, daar het niet in de beste buurt van Amsterdam was, en ik de verkoper natuurlijk niet ken. Achteraf alles in orde en prima gozer. Lijkt me niet vreemd om op een openbare plek af te spreken, dan is het voor beide partijen gelijk.
Klopt maar die me kennen weten dat ik te vertrouwen ben en de horloges die ik verkoop als nieuw zijn. Anders om vertrouw ik de persoon ook waarvan ik koop.
Iedereen tot zover bedankt voor de input. Afspreken op een openbare plek is blijkbaar een prima optie. Als de koop doorgaat zal ik hier er mijn aanwinst showen
Wat schmeink zegt… en koop de koper. . Als je niet vertrouwd, opstappen! Neem desnoods iets mee om vals geld op te sporen ( pen, lamp…?). En noteer kenteken! Foto is zo genomen.
Vals geld is tegenwoordig ook oppassen inderdaad. Gebeurd helaas veel vaker de laatste tijd
Ook daarmee hangt t er wel vanaf wat voor persoon je mee te maken hebt, zeker als je dingen via facebook of marktplaats aanbied dan is het maar afwachten wat voor figuur interesse heeft in je horloge.
Kwestie van goed inschatten van te voren. Ik merk het vaak al wel aan de manier waarop gecommuniceerd en/of gehandeld word. Heb zelf liever een paar tientjes minder en wel een fijne/prettige transactie dan het volle bedrag maar dat ik achteraf mijn twijfels heb.
Om wat meer ontopic weer te gaan… Niks mis met openbare plek, maar liever een restaurant, café oid dan een tankstation…
Tankstation lijkt me ook zo… gehaast/onhandig. Liever een wegrestaurant of ergens waar je een drankje kunt nuttigen en aan een tafel kunt zitten. Sta je daar naast de Mentos en gevulde koek met een horlogeomdoos, horlogedoos, boekjes, papieren, en nog es het horloge in je klauwen die je niet moet laten vallen…
Ik nodig mensen trouwens vaak gewoon bij mij thuis uit. Heb daar niet zo problemen mee. Loopt vaak uit tot hele leuke enthousiaste gesprekken met mede liefhebbers en af en toe word er dan nog wel eens een kopje koffie gezet en gaat de ‘klant’ pas een tijdje later weg. Niet altijd natuurlijk, maar is bij mij nooit fout gegaan. Helaas moet je steeds meer op je hoede zijn…
Hmm, wat een voorzichtigheid allemaal. Haal regelmatig toch gewoon wat bij iemand thuis op of ze komen het ophalen. Als de communicatie goed verloopt en ik heb er geen slecht gevoel bij heb ik er geen moeite mee. Bij een telefoonnummer even telefonisch contact geeft ook altijd wel een goede indruk. Nooit problemen mee gehad. Misschien met bedragen van boven de 500 euro nog wel wat voorzichtiger zijn… Maar ook bijvoorbeeld 2e hands auto kopen en verkopen gewoon thuis gedaan…