Mijn eerste berichtje hier. Leuk dat ik dit forum gevonden heb.
Ik wil zelf graag hobbygewijs aan de slag om zakhorloges te herstellen. Ik heb reeds enkele zakhorloges aangekocht die ik zelf mooi vond, maar vaak nog wat liefde kunnen gebruiken. Wanneer mijn kids iets ouder zijn wil ik graag de opleiding volgen om uiteindelijk mechanische zakhorloges te herstellen.
In tussentijd hou ik mijn ogen open of ik geen leuke en nuttige spullen tegen kom. Zo heb ik het geluk gehad van een lot materiaal te kunnen kopen van een ex-horlogemaker.
Mijn concrete vraag nu; ik heb de kans om voor 100 euro (excl verzending) een lot wijzers te kunnen aankopen. Gezien ik ondertussen een aantal zakhorloges zonder wijzers heb interesseert dit lot mij. De vraag is of het de prijs waard is gezien ik nog niet genoeg thuis ben in de aankoop van wijzers. Kunnen jullie me eventueel zeggen of dit een goede deal is?
De wijzers hebben afmeting tussen 3,8mm en 5cm.
Alvast bedankt!
Ps; als het een goede deal blijkt te zijn zal ik wat foto’s posten wanneer ze gesorteerd zijn (heb ik met dat lot van de horlogemaker ook gedaan en die foto’s post ik nog wel eens)!
Pas wel op dat jouw ‘gesorteerde’ foto’s niet overkomen als een poging tot verkoop. Dat wordt nl. niet heel erg op prijs gesteld als je verder niet meedoet op HF.
Als uiteindelijk verkoop dus je doel is, bespaar je vooral de moeite en wijk uit naar marktplaats/ebay/etc. totdat je hier vertrouwensniveau 2 of meer hebt … dan ben je wel een jaar actief meedoen verder. Heb je wel alvast een jaar lol in het vooruitzicht.
PS Ik heb je topic even verplaatst naar “vragen over …”
Bedankt voor de info. Ik ben zelf mijn weg nog wat aan het zoeken hoe ik wijzers aan zakhorloges kan matchen. Vandaar was mijn vraag of dit de moeite was aan te kopen.
Even wat anders, komend weekend is de Rikketik (klik).
Dat is the place to be als je op zoek bent naar wijzertjes en anderszins ‘klein spullenboel’ voor horloge-/klokherstelwerkzaamheden. De moeite waard als je zondag niks te doen hebt! Met héél veel (on)gesorteerde bakkies en horlogegedoe, echt heel veel.
Zal vast wel van pas komen al die wijzers, denk ook voor gewone horloges.
En wat is €100 nu vandaag de dag nog waard?
Gewoon doen hoef jij nooit meer op zoek naar…
Persoonlijk denk ik dat je in je leven, niet door deze wijzers heen komt.
Hoeveel zakhorloges zonder wijzers wil je gaan herstellen? Zijn ze uberhaubt nog goed, zo bij elkaar in een bak? Ik zie in een korte blik verbogen, beschadigde en verroeste wijzers.
Daarnaast vraag ik me af, gezien de vuiligheid in de bakjes, of er mogelijk nog wijzers met radium tussen zitten, wat als stof door de bakjes is gaan rammelen.
Persoonlijk zou ik op basis van het zakhorloge die je wilt herstellen, per reparatie een paar mooie wijzers zoeken.
Owja, bestel even een eta 6479 clone om te beginnen. Dan heb je een lopende en kun je goed alles leren zonder dat je te gefrustreerd raakt. Hier zijn perfecte tutorials voor te vinden
Die paar doosjes met een allegaartje aan wijzers zou ik waarderen op een tientje of 2. Voor 100€ kun je vaak wel een flinke doos met allerhande materiaal kopen.
Kun je gevoegelijk vergeten. Als je een oud zakhorloge wilt herstellen heb je gegarandeerd een maat te pakken die nergens te koop is. je moet dan inderdaad gaan snuffelen in een bak met 100 wijzertjes en hopen dat er één bij zit die bruikbaar is. Ik spreek uit ervaring.
Dus ik zou graag een hoop van zulke bakjes met wijzers hebben om horloges te kunnen herstellen. Dat gezegd hebbende vind ik 100 Euro wel vrij veel. Er zijn niet zoveel mensen naar op zoek.
Dat vind ik wel een goed punt; dergelijke oude bakjes zijn wel een risico op vervuiling met radium. Dus even de geigerteller erbij en bij twijfel de hele zwik uitspoelen en wijzers met radium eruit halen en apart in afgesloten zakjes bewaren.
Ik heb ook heel veel oude onderdelen gekocht, maar in de praktijk heb je meestal niet wat je echt nodig hebt. Zeker met zakhorloges moet je vaak dingen op maat maken omdat je net niet de juiste maat hebt. Ik sluit niet uit dat je voor de paar zakhorloges die je hebt een setje matchende wijzers kunt vinden in deze doos, maar het is echt een speld in een hooiberg…
Mocht je tot koop overgaan, wees voorzichtig en neem goede voorzorgsmaatregelen. Ik dacht eerst dat het wel allemaal mee viel, maar toch door vele HF leden met parate kennis teruggefloten waardoor ik het nu niet zo ligt neem met radium.
Complete paniek is overbodig, maar radon gas en radium stof is naar spul
Wordt als oorzaak gezien van de meeste gevallen van longkanker na roken. En dan gaat het om van nature voorkomend radon. De radon van radiumonderdelen krijg je er dan nog bij!