Ben enigszins nieuw in deze wereld. Via via ben ik bij een (grijze) handelaar uitgekomen die het horloge verkoopt dat ik wil, betreft een nieuwe Rolex Milgaus.
Ik ben zeer geïnteresseerd, aangezien dit model voor een leuke prijs wordt aangeboden. Echter weigert de handelaar de bon erbij te leveren, welke overigens wel is in te zien. Verder is het horloge wel compleet met alle originele papieren (doos, bestempelde garantiekaart).
Ik ben wat huiverig aangezien de bon niet wordt meegeleverd. Is dit normaal bij aankoop van dergelijke horloge bij een grijze handelaar? Of is mijn twijfel juist en kan je beter geen horloge kopen zonder bon?
Om welke grijze handelaar gaat het hier? Lijkt mij een vreemde zaak als hij wel een officiële KVK registratie heeft, maar geen factuur kan leveren. Zoek je toch lekker een andere? Milgauss is toch niet een heel populair model dus een goede prijs moet wel lukken.
Het is een grijze dealer, dus zo wordt er ook met de regels omgegaan. Als de AD een te hoge korting heeft gegeven, en dit uitkomt, kan hij zijn Rolex licentie verliezen. Bij tweedehandsverkoop zie ik overigens zelden dat de aankoopbon erbij zit.
Gebruik anders even de zoek functie op HF en wellicht kom je de handelaar hier tegen, vaak wel een goede indicatie of het al of niet kosjer is.
Verzekeringstechnisch is het wel handig wanneer je een bon hebt bij verlies of diefstal, ik had er een en toen deden ze nog moeilijk zonder bon lijkt me helemaal lastige zaak.
Als het aankoopbedrag is zo interessant is dat je het niet kunt weigeren kan je het ook gewoon even naast je neerleggen grijze handelaar zonder kvk registratie is toch gewoon hetzelfde als een marktplaats aankoop…?
Ik snap best dat de grijze dealer niet de originele bon meegeeft, ik zou wel een bon verwachten van jullie onderlinge deal. Zo gaat het iig bij mijn favoriete grijze rolex handelaart.
Inderdaad. Een originele aankoopfactuur heb ik nog nooit gezien bij een grijze handelaar. Wel kreeg ik altijd netjes een factuur van mijn aankoop bij deze dealer.
Als het horloge + garantiebewijs rolex + doos , enzovoort compleet is, dan heb ik geen bon van de grijze dealer nodig. De eventuele garantie verloopt gewoon via de officiële Rolex-dealers.
Enige wat je zou kunnen checken is het serienummer v/d Rolex mocht je twijfelen over diefstal of dergelijke.
Maar met de Rolex + garantiekaart van Rolex heb je wereldwijde garantie bij alle officiële verkoopkanalen. Deze grijze handelaar heb je enkel nodig om het horloge zo goedkoop mogelijk te bemachtigen
Sommige grijze dealers willen jou wel een bon van hun onderneming meegeven waar de verkoop op vermeld staat. Maar vaak wordt er dan ook een ID-bewijs van jouw kant gevraagd.
Wat bedoel je met “de bon”? De aankoopnota die de grijze handelaar heeft van de aankoop of de nota die jij zou moeten krijgen van de handelaar? Dat je niet de oorspronkelijke aankoopnota krijgt is in het grijze circuit normaal, maar je moet wel een factuur ontvangen van de handelaar, met daarop uitdrukkelijk de betaalde BTW. En een ingevulde & dus overdraagbare garantie. Als het iemand is die geen BTW bon levert, koop je feitelijk tweede hands. Dan moet je er wel van verzekeren dat hij de rechtmatige eigenaar is. Daarna is het voor de garantie en een eventuele verkoop niet echt van belang.