Aankoop tips? ~1k top tips gevraagd

Het voorjaar komt eraan en ik ben toe aan wat nieuws. Dit jaar heb ik tot zover mijn Seiko SRPL91 (beter bekend als Gene Kranz) en mijn Seiko SSC819 (de 39mm chrono met zwarte plaat) de deur uit gedaan.

Daarnaast betreft mijn huidige collectie nu een Grand Seiko SBGX261, en eigenlijk wil ik daar nog iets moois bij hebben. De GS pakt mij toch elke keer omdat ik daar onder indruk blijf van de afwerking, de diep zwarte plaat en de voor mij perfecte maat van 37mm. De GS geeft mij het beste prijs/kwaliteit gevoel. Daar waar andere kwamen (allen in de €300-€400 range) en weer gingen is de GS gebleven.

Dus, wat nieuws en wat moois voor naast de GS.
Daarom mijn vraag voor jullie; van welk horloge in de prijsklasse €800-€1400 blijven jullie onder de indruk? Van welk horloge denken jullie elke keer als je hem pakt of hier op HF voorbij ziet komen; ja, die klopt, die is zijn prijs meer dan waard!

(En mocht het nog enigszins als aankooptip bedoeld zijn; 35-38mm, nieuw of nette 2e hands)

5 likes

Squale 1521 militare.

Wel groter.

7 likes

Longines Spirit kan ik van harte aanbevelen. Er zijn nieuw soms mooie aanbiedingen op de oudere modellen. :slightly_smiling_face:

2 likes

Die zijn mij ook opgevallen ja, 37mm, champagne plaat… past prima naast een zwarte GS. Zal me er eens in verdiepen.

Ik heb dat zelf met de bekendere Christopher Ward modellen (C60, C63, Twelve) en met de Longines Conquest en Hydroconquest (op blauwzoeken staat ern Hydroconquest bij Bare Watches voor €600,- te koop).
Zeker tweedehands zijn deze modellen qua prijs erg toegankelijk en een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding.

2 likes

+1 voor de Squale 1521.
Draagt aanmerkelijk kleiner dan je zou denken en vooral bijzonder comfortabel. Zit daarnaast goed in elkaar, merk met mooi stukje geschiedenis en ziet er leuk uit.:shark: :person_shrugging: :+1:

4 likes

Dit vind ik fantastisch binnen dit budget.

Qua duikhorloge vind ik mijn Gemak Superman heritage een erg mooie optie in 39mm.

Maar het hangt er vanaf. Wil je juist een lichte plaat naast de GS? En moet het sportief zijn, GADA, of juist wat netter? Ik vind iets als een 35 of 38mm Nivada Antarctic Glacier super cool.

16 likes

Voor mij is dat mijn Oris BCPD Cervo Volante. 2e hands lukt dat in jouw budget wel (q-watches heeft nu bijvoorbeeld een grijze variant staan). Ze hebben ook een nieuwe oranje kleur, spreekt mij persoonlijk minder aan. Daarnaast hebben ze in dezelfde 38mm kast ook een Tuxedo variant, die is zelfs nieuw een stukje goedkoper dan Cervo Volante nieuw. Dus dat lukt misschien nog wat makkelijker.

15 likes

@Fate_Amenable_To_Change kom er maar in

2 likes

Eigenlijk wilde ik de Nivada voorstellen omdat dat juist iets is wat ik zelf niet heb, maar inderdaad, de Kuoe die @APMV noemt is ook een fantastisch horloge voor de helft van het budget van 1400. Je zou rond de 750 Euro betalen inclusief importkosten en zo.

Geweldig horloge. Heel erg tof.

Maar ik heb hier nog eens over nagedacht:

Is het antwoord eigenlijk niet gewoon "budget oprekken en er voor rond de 1900 een tweede SBGX bij scoren?

Ik heb dit koppel, en ben er zeer blij mee. Zo blij dat er een derde onderweg is. Die laatste is dan de titanium baby snowflake, en kost wat meer, maar voor een klein beetje boven je budget zou je zo maar een champagne of blauwe bij kunnen scoren.

Ook een optie, als je een mooi exemplaar kunt vinden, is een Credor Signo. Ik heb na import zo’n 1200 ballen op deze stuk geslagen:

Fantastisch horloge met een fantastisch uurwerk er in.

7 likes

Ben al een tijdje superverknocht aan m’n bronze Yema FSM Navygraf. Case van 38,5 mm en brons. Bezel zonder inlay en ook helemaal brons. Heerlijk bol safierglaasje welke niet zou misstaan in een ziekenfondsbrilletje. Met 30% korting rechtstreeks op de Yema website te bestellen.

1 like

Ja dit zijn prachtige opties. Zou ook nog naar de SBGX063 kunnen kijken om meer in het budget te blijven. Stof tot nadenken…

Trouwens, dit is het duikertje waar ik het over had, mocht je echt wat sportievers willen.

Ook nog een optie, is een King Seiko niks voor je?

1 like

Die Nivada Glacier heb ik ook al paar keer in ‘Wat wil je dragen’-topic geplaatst. Prachtig.

Naast mijn SBGX263 ben ik heel erg tevreden over mijn Traska Commuter. Iets andere uitstraling met meer gebrushte delen en wat lume. Nog een SBGX zou ik niet doen. Hoe mooi dan ook.

Hier een Commuter met lichte dial in combinatie met je donkere SBGX.

5 likes

37mm, prachtige afwerking, toch net weer andere vormentaal dan de GS. En met metalen band, dus altijd de optie om af te wisselen met leer. In diverse kleuren wp (chocoladebruin, zie foto; kersrood, zilver, gebrushed donkerzilver, antraciet). Ik grijp deze het vaakst de laatste maanden

4 likes

King Seiko is ook zeker wat voor mij. Jouw SJE in het blauw vergt dan nog wat doorsparen, en anders online eens zoeken naar de SPB281J1 bijvoorbeeld.

Een lichte plaat heeft denk ik wel de voorkeur.

2 likes

Ook een goeie als optie met lichte plaat, mooi naast jouw voormalige zwarte GS.

Hij wordt dus nog met veel plezier gedragen :slight_smile:

1 like

Kijk ook eens bij Formex. In deze prijscategorie originele designs en technologie, plus uitstekende kwaliteit en afwerking. Er zit een hoge afschrijving op vanwege naamsonbekendheid, dus dit model (heb ik nieuw geloof ik €1600 voor neergelegd, elke euro waard overigens) kun je rond de €1000 licht gebruikt vinden. Ze maken onderdelen voor veel duurdere merken, en dat zie je af aan hun eigen producten.

5 likes

:ok_hand:

1 like