Ik ben van plan om mijn eerste “echte” horloge aan te schaffen. Onlangs heb ik mijn oog laten vallen op een occassions Breitling Corsswind 13355 bij een juwelier. Echter geeft de juwelier aan dat de kroon van het horloge is vervangen. Nou vraag ik mij af of dat een belangrijk punt van aandacht is. Heeft zo’n vervanging een betekenis? bijv. omdat het horloge flink is ‘gebruikt’? Is het gebruikelijk dat een kroon wordt vervangend?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Mochten jullie nog tips hebben voor de aanschaf van een occassions Breitling, laat dat mij vooral weten!
De kroon, of beter het kroontje wordt uiteraard geregeld gebruikt. Als het een verguld typen is dan zal het goud er dus ook afsiijten na verloop van jaren. Als het een zilverkleurig model is dan heb je nog wel na lange tijd en veelvuldig gebruik wat slijtage aan het oppervlak zelf.
Wanneer de breitling een full service ondergaat dan maken ze hem weer prachtig nieuw en worden de kronen bijvoorbeeld indien deze slijtage vertonen mooi vervangen door nieuwe exemplaren . Net als de wijzers bijvoorbeeld .
Dus nee, ik vind het geen punt van aandacht als recent is gedaan tijdens een full service.
Die full service vind ik eerder een belangrijk punt als je hem koopt bij een juwelier… ik vind dat hij die dan net gehad moet hebben. Duur grapje als je het zelf moet laten doen op korte termijn.
Kijk ook naar het bouwjaar en de onderhoudshistorie van een uurwerk.
Gebruiksaanwijzing, chronometercertifiaat, doos e.d.
Een full service voor dit model kost je E750,-
Zulke bedragen moet je erbij optellen om zeker te weten dat je er jarenlang plezier van gaat beleven.
De vraag is dan of je dit ervoor over hebt.
Dank voor jullie reacties en tips. Inmiddels langs een aantal juweliers geweest en een aantal Breitlings gepast. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het geen Breitling wordt. De crosswinds die ik om heb gehad, zien er geweldig uit, maar op mijn pols is het toch wat te bling bling.
Met een andere band… veel minder bling. Hier mijn net gekochte Breitling Galactic 44 en dan niet met de stalen band (die erg bling is) maar de keflar band. Zo’n band scheelt echt een boel! Want inderdaad de stalen banden van Breitling zijn erg “schitterend”… geborsteld staal zou mooier zijn en ook de titanium band van de Aerospace is mooier.