Aankoop via transactie EBay

All,

Ik ben momenteel in gesprek met iemand op marktplaats over de aanschaf van een horloge. Degene geeft openlijk aan onlangs verhuisd te zijn naar buitenland. Hij stelt nu voor de verkoop te doen via het eBay-aankoopprogramma.
Volgens de verkopende partij kan de koper op doe manier eerst het horloge bekijken en dan in 14 dagen beslissen wel of niet de deal te doen. Je geld komt op een tussenrekening bij eBay te staan voorlopig. Lijkt op het systeem van marktplaats waarbij je eerlijk oversteekt.

Wat denken jullie? Is dit tricky? Hebben jullie ervaring met dit systeem? Het gaat om serieus geld dus ik vind het niet categorie ‘uitproberen’.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en mening.

Gr Dave

1 like

No way. Gewoon niet doen. 99% kans op scam

3 likes

Ja, als je enige rust wil zou ik lekker verder kijken…

1 like

Ebay-aankoopprogramma? Ebay houdt standaard helemaal geen geld vast, je wordt in de maling genomen.

Bovendien, Marktplaats en kopers/verkopers in het buitenland… heb je nog meer alarmbellen nodig?

5 likes

Tja op vragen over ‘waarom zet je hem dan niet op marktplaats in eigen land’ wordt niet gereageerd. Verder antwoord hij wel netjes. Stuurt zelfs een kopie van zijn id-kaart. Ook zijn e-mail lijkt te kloppen. Ik was allang verder gaan zoeken als ik het horloge niet mooi zou vinden :thinking:

Hoeveel rode vlaggen heb je nodig?

9 likes

De fabeltjes zijn de wereld nog niet uit.
Goedgelovigen ook nog niet.:joy:

2 likes

Eens hoor!

Heb wel zijn buitenlandse telefoonnummer gekregen. Wie weet worden we wel matties! :sunglasses:

Tja… wat kan ik zeggen :grin:

Niet doen, die optie ken ik niet van Ebay…

Ebay houdt idd geen geld vast…er is wel aankoopbescherming via paypal…kijken naar de feedback status van de persoon, heb zo een deal gedaan met iem die 100 % score heeft, en dit werkte perfect, want die persoon wil niet zijn status van betrouwbaar opofferen…

Fotos van ID kaart is iets wat zo vaak op Radar oid geweest is, veelgebruikte oplichterstruc…

1 like

Waarom zou hij 8% eBay fee betalen als hij t zo kan verkopen. Vergeten lijkt me verstandig

Ook dit klopt niet

Als het aan te rijden is op een dag dan zou ik voorstellen om het horloge persoonlijk op te gaan halen. Zo niet er van af zien.

Kom op zeg, je gaat toch niet een dag rijden voor een scam?

1 like

Nou ja, als het horloge op Ebay staat en diegene heeft goede feedback, dan zou er op zich niets mis mee hoeven zijn. Het kan natuurlijk dat ie het zowel op Ebay als op Marktplaats aanbiedt.

Je moet je alleen afvragen waarom ie liever 10% commissie aan Ebay betaalt dan geen commissie op marktplaats.
Ook is het natuurlijk zeer verdacht dat hij niet meer in Nederland woont en dat hij een kopie van een ID kaart stuurt. Dat zijn 2 grote rode vlaggen.
Wellicht een gehacked Ebay account of iets of hij wil straks ook een kopie van jouw ID.

1 like

Kent dit forum een manier waarop onderstaand plaatje standaard bij dit soort topics geplaatst kan worden? :face_with_monocle:

image

6 likes

Als het werkelijk een scam is weet je dat al ruim voor je in de auto zit.

2 likes

Stuur hem jouw id kaart (of van je buurman, werkgever, burgemeester van je stad) en laat hem eerst het horloge opsturen. Betaal je m daarna