Ik ben momenteel in gesprek met iemand op marktplaats over de aanschaf van een horloge. Degene geeft openlijk aan onlangs verhuisd te zijn naar buitenland. Hij stelt nu voor de verkoop te doen via het eBay-aankoopprogramma.
Volgens de verkopende partij kan de koper op doe manier eerst het horloge bekijken en dan in 14 dagen beslissen wel of niet de deal te doen. Je geld komt op een tussenrekening bij eBay te staan voorlopig. Lijkt op het systeem van marktplaats waarbij je eerlijk oversteekt.
Wat denken jullie? Is dit tricky? Hebben jullie ervaring met dit systeem? Het gaat om serieus geld dus ik vind het niet categorie ‘uitproberen’.
Tja op vragen over ‘waarom zet je hem dan niet op marktplaats in eigen land’ wordt niet gereageerd. Verder antwoord hij wel netjes. Stuurt zelfs een kopie van zijn id-kaart. Ook zijn e-mail lijkt te kloppen. Ik was allang verder gaan zoeken als ik het horloge niet mooi zou vinden
Ebay houdt idd geen geld vast…er is wel aankoopbescherming via paypal…kijken naar de feedback status van de persoon, heb zo een deal gedaan met iem die 100 % score heeft, en dit werkte perfect, want die persoon wil niet zijn status van betrouwbaar opofferen…
Nou ja, als het horloge op Ebay staat en diegene heeft goede feedback, dan zou er op zich niets mis mee hoeven zijn. Het kan natuurlijk dat ie het zowel op Ebay als op Marktplaats aanbiedt.
Je moet je alleen afvragen waarom ie liever 10% commissie aan Ebay betaalt dan geen commissie op marktplaats.
Ook is het natuurlijk zeer verdacht dat hij niet meer in Nederland woont en dat hij een kopie van een ID kaart stuurt. Dat zijn 2 grote rode vlaggen.
Wellicht een gehacked Ebay account of iets of hij wil straks ook een kopie van jouw ID.