Aankoopadvies - Dress/fashion watch (voorkeur onder 500 €)

Is dit wat voor je? Past precies in je budget.

1 like

Zo, nog eens goed doorgelezen en even antwoorden van iets anders dan een telefoon. Vergeet mijn Max Bill suggestie van hierboven, die vond je te steriel. Er komt een nieuwe suggestie.

Je kunt ook vintage Seiko gaan bekijken. Over het algemeen platter, en met minder brede wijzers. Jaren 60 voor de klassieke look, of zoals ik deed, jaren 70 voor de C-shape kasten.

Heb je helemaal gelijk in. Ik stoor me met name aan de mineraalglaasjes en de power-reserve metertjes.

Toch zou ik, als je het budget wat oprekt, zeer goed een Hamilton Intra-Matic aan kunnen bevelen.

In een zekere prijsklasse heb je gelijk, maar vlak het merk niet uit wanneer je je budget vijf keer over de kop laat gaan. :slight_smile:

Soort van also ran. Ik ken ze verder niet, maar als je het mooi vind moet je het doen. Het is alleen niet courant.

Ik vind Junghans vrijwel altijd te steriel ogen tenzij je de versies met Arabische cijfers op de wijzerplaat neemt.

Dit is bijvoorbeeld al een stuk sprekender. Ik hou er van.

Voor 880 Euro heb je de Archimede Klassik 200. Da’s een nagelnieuw ontwerp van Archimede, die de Klassik al jarenlang voeren in hun reeks, maar er nu een 200m waterdichte versie van hebben gemaakt met saffier en AR coating aan de binnenkant. Het horloge geeft een mooie mix tussen schoon Duits ontwerp en robuustere bruikbaarheid voor alledag.

Ik vind ze geweldig. Het is wel een iets robuuster horloge om de pols met 10,8mm dikte, maar de maat van 39mm x 45mm L2L is natuurlijk een allemansvriend.

Voor 140 Euro minder heb je de Klassik 36 Bicolor. Die is kleiner van stuk, en heeft ook een mooie combinatie van clean ontwerp en toch een wat sportieve inslag.

Archimede. Ik heb zelf twee Archimedes, een Flieger en een Klassik 39 in het sunburst bruin, en vind het erg goed gebouwde kasten die bijzonder fijn dragen.

Tja, als je Duits ontwerp wilt wat minder steriel is dan de gemiddelde Bauhaus stijl zou ik ook nog eens naar de Stowa Partitio kijken. Die zijn 740 Euro, en hebben een iets meer old-timey feel. Verder zijn het excellente wat sportievere horloges die tegen dress aanhangen, en wel erg rustig blijven.

Ik loer nog naar zo’n ding.

9 likes

Leest nou helemaal niemand wat TS wil. Die wil goud

3 likes

Die moet dan tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Goud moet je in mijn optiek links laten liggen tenzij je gewoon een 18 karaat geelgouden kast kunt aanschaffen. Voor 500 ballen goudkleurig, het spijt me om het te moeten zeggen, oogt goedkoop. En dat is wat TS nou ook weer niet wil.

Dus nee. Geen faux-goud. Bah.

Koop dan gewoon een Omega DeVille Tresor power reserve in geelgoud, klap 17.000 ballen op tafel en draag dan gewoon goud.

In alle overige gevallen: Gewoon met staal leren leven.

8 likes

Tissot le locle in het goud kan voor 500. Deze is echter wel 39.3mm (vond ik zelf ook wel net te groot). Overigens wel lekker dun, zeer dressy, uitstekende prijs/kwaliteit en tevens automatisch uurwerk (waarom quartz als je voor dit geld een prima automaat krijgt!).

1 like

Ik heb inderdaad de voorkeur voor goud. Bijna alle zilveren die ik zie vind ik niet mooi. Ik kan niet zo goed benoemen waarom. Misschien omdat ik chemische fabrieken ontwerp en het me aan manometers herinnert, maar dat kan ook wat vergezocht zijn.
Wellicht moet ik tegen mezelf in bescherming genomen worden en eens een Tissot die ik in TS noem proberen bij de juwelier. Alleen sommige gouden spreken me direct aan en sommige gouden laten me juist weer aan een maffiafilm denken.

De zoektocht is al wel leuk en misschien moet ik nog een beetje kijken wat ik echt wil, maar merk wel dat bepaalde types me sneller aanspreken. Ook zoek ik vooral een horloge wat ik zelf mooi vind en kwalitatief goed is. Het hoeft niet direct indruk te maken op kenners. Althans op dat punt ben ik nog niet haha.

3 likes

Jij ziet zo het verschil tussen gold plated en solid gold? Of is het een gevalletje, ik weet het dus zie ik het? :innocent:

1 like

Dat is een knaller zeg! :ok_hand::heart_eyes:

Als je gold capped hebt op een fatsoenlijke dikte, soit, maar dun capped, doublé en vermeil, dat vervaagd als een dolle. Dan zie je het verschil binnen een paar jaar draagtijd wel ja. En je voelt het iedere keer als je 'm pakt.

Het lijkt ook wel alsof het vaak geler is dan de metaalmix die ze voor gouden horloges gebruiken. Nu ben ik ook een grote fan van Roségoud, eerlijk gezegd, en minder van geelgoud.

Kijk, ik vind deze bi-color optie

veel minder mooi dan deze

Er zijn dus ook alternatieven die geen doublé gebruiken. Sterker nog, da’s stinkend eerlijke brons, die tweede. :slight_smile:

Er zijn meerdere bi-color opties mogelijk, zo is er ook een gouden bezel+wijzers. Dan krijg je geen schade aan de kast op termijn, en een bezel is makkelijk te vervangen.

image

Culminerend in deze die gewoon gecoat is.

image

Als je het horloge na vijf jaar dragen met een gerust hart weg knikkert, dan maakt het niet uit wie de kast bouwt. Maar als je een verguld horloge op lange termijn wilt dragen dan is het van belang wie de kast heeft gemaakt en hoe.

Over welke termijn ga je eigenaar zijn?

Omdat quartz in het ergste geval beter loopt dan een automaat in het allerbeste geval? Omdat ze stootvaster zijn, terwijl ze toch goedkoper zijn? En minder gevoelig voor magnetisme? Omdat je altijd, ook al ligt ie een week, een grab and go horloge hebt?

Quartz is in vrijwel alle opzichten superieur te noemen aan mechanisch.

1 like

Of goudkleurige Pvd… :scream:

1 like

Yup. Liever staal.

Ja, ik snap jullie overweging dat nepgoud misschien niet zo mooi blijft als echt goud. Wellicht dat ik daarom rosé goud ook mooier vind dan heel geel-gekleurd nepgoud. Al zien de meeste goudkleuren er op de foto ook wel anders uit (meestal minder mooi vind ik).
Op dit moment vind ik alleen de meeste stalen horloges écht niet mooi, dus moet wellicht eens goed op zoek gaan dan en heel anders gaan kijken dan hoe ik nu gedaan heb of inderdaad accepteren dat hij niet zo lang meegaat.

Je kan ook op zoek gaan naar een vol gouden vintage dressertje?

Zeker in 33-34 mm van een minder populair kwaliteitsmerk goed te doen (Tissot, Certina etc) binnen je gestelde budget. Met wat geluk ook 35-36mm.

1 like

Yup.

Dat. Alleen die zoektocht is natuurlijk wat bewerkelijker dan een nieuw horloge kopen. Wat doet het in waterdichtheid, moet er een beurtje bij, dat soort vragen.

Bezint eer ge de bestelknop indrukt. :slight_smile:

Da’s heel OK. Maar als ik over 50 jaar 10 horloges van 500 ballen zou verslijten, dan zou ik liever iets meer betalen (over 50 jaar ben je dus 5000 ballen kwijt) aan een service-baar horloge wat je langere tijd hebt.

Deze hangt uit Berlijn voor 1500 Euro aan de broek, heeft 18kt gouden kast (rosé) en een vintage Tissot uuwerkje wat te servicen is door iedere horlogeboer op de hoek.

Koop dat éénmalig en onderhoud 'm spik en span, de komende 40 jaar, en je hebt een leuk erfstukje in handen.

Dan verleg je het wel naar een iets grotere CapEx maar je bent daarna eens in de tien jaar een beurtje van max 200 ballen kwijt als je een beetje zuinig met dat ding bent.

1 like

Nee, ik hoef geen tweedehands of vintage. Het was meer dat ik op zoek was naar betere alternatieven van modemerken of plakmerken.

Het lijkt mij dat ik dan 3 opties heb:
Ik kan gaan voor één die mij aanspreekt zoals de Björn Hendal, maar wat wat Fate_Amenable_To_Change al zei dit is meer een ran-also dan een wat gangbaarder merk. Daarbij accepteer ik dan dat hij toch weer niet zo lang meegaat en misschien bandje snel scheurt en krassen op het scherm krijgt.
Of ik zoek een wat beter alternatief en ook in goudkleurig (maar geen echt goud), maar accepteer daarbij dat de kleur minder mooi blijft.
Of het wordt een stalen versie van een beter merk (wellicht de Tissot die ik noemde)

Ik neig zelf naar dat een horloge bij mij niet tien tot tientallen jaren mee hoeft te gaan. Ik wil alleen wel een beter scherm en beter bandje dan wat ik voorheen had.

Qua maat waar je het over hebt: ik denk ik onder de 35 mm wel heel klein vind als ik nu mijn Dapper zie van 39 mm. Die vind ik qua maat wel goed eigenlijk. Iets groter zou ook nog kunnen (misschien 40-41 mm), maar boven de 45 mm wordt denk ik wel groot. Al zou ik dat wellicht eens moeten proberen.

True.

Dit vind ik veel geld voor een dergelijke dresser. Hij is zeker mooi, maar dit moet goedkoper kunnen.
Zoiets moet te vinden zijn voor <500.

Ah, dan vervalt mijn bericht verder :rofl:

39mm voor een dresser kan, ik zou zeker niet groter gaan tenzij je enorme polsen hebt.

Zou zeker kijken naar een horloge met saffierglas (dat is het hardste glas).

Je kan natuurlijk ook een nieuw, mooier, comfortabeler bandje op een horloge zetten.

1 like

Beter glas.

Merk op dat er drie gangbare soorten glas zijn:

  • Mineral crystal – Deze zijn kut. Sterker nog, de kutste glazen. Moeilijk te polijsten, toch kras- en breukgevoelig. Niet doen.

  • Saffier – erg krasvast, en dus voor de meeste mensen slijtvast. Ze zullen wel ietsjes sneller versplinteren bij impact dan optie drie, maar dit is prima.

  • Acryl. Old skool. Plexi is sexy, maar het is zo zacht als boter. Aan de andere kant, je kunt ze goed netjes polijsten met een doekske met wat polijstreut, en ze zijn over het algemeen minder gevoelig voor breuk door impact.

Zowel optie 2 als 3 zijn erg acceptabele glazen.

Koop een willekeurig horloge, flikker het bandje in de kliko als het je niet bevalt en bestel iets van Colareb, Molequin, Rios of wat je maar bevalt. Horlogebanden kun je beter after-market naar smaak kopen dan in het goedkope segment de fabrieksband te gebruiken.

Niet voor een all-dial clean dress horloge. Dat slaat als een lul op een drumstel, da’s veuls te groot. Dan moet je in de horloges met een iets zwaardere bezel gaan zitten.

Neem nu mijn Nomos Ahoi. Typisch Bauhaus, all dial, geen noemenswaardige bezel. Ding is met 36mm behoorlijk aanwezig. De 38 en 42mm versies hiervan zijn echt te groot:

Zet daartegenover een Seiko SARB033 van 38mm, die had wel een tandje groter gemogen:

Dus als je vasthoudt aan Bauhaus, ga dan niet te groot.

Nee. Dat zijn plebejershorloges waar geen enkele zichzelf respecterende man mee gezien wil worden. Zelfs bij een Panerai zou ik de max grootte op 44mm stellen. :slight_smile:

Dit was een ongezouten mening. Mijn excuses daarvoor.

3 likes

Ja precies. Dat is nog wel een goede tip. Misschien kijk ik al te snel naar het bandje terwijl ik die ook kan vervangen voor een leren.

Dat is een goed punt, maar ik denk dat ik dat besluit dan 5 jaar op moet schuiven of zelfs 10. Ik sta nog in begin van mijn carrière, bezig met huis kopen (en daarna inrichten). Misschien heb je dan altijd wel een reden om het niet te doen, maar ik heb dat er nu gewoon niet voor over. Lastig.

Bovendien zo’n horloge moet je dan ook zeer lang bevallen? Misschien leer ik ook wel anders naar horloges kijken en wil ik over 5 jaar wel staal haha :wink:


Ik heb al veel geleerd van dit topic en kijk misschien al iets anders naar horloges, maar wat ik al in mijn eerste bericht zei ik ben geen horloge collector. Ik heb er op dit moment zeker geen 1000 euro voor over en voor een minder merk zelfs niet meer dan 500 €. Misschien is het daardoor een wat lastige zoektocht.
Die Björn Hendal is ook 44 mm en daarom lijkt die me wat groot al is dat ook niet echt een dress-watch. Wat iemand al zei misschien had ik topic aan moeten passen en ‘dress’ uit de titel weghalen, maar daar had ik toen geen rechten voor.

Een vintage Tissot / Longines / Omega is makkelijk te flipperen, die kun je verkopen om wat anders te kopen. Dat bedoelde ik met courant.

Die Varberg die je op het oog hebt is op dit forum geen stuiver meer waard zodra je 'm uit de stickers trekt. De meeste horloges schrijven wel af, maar dat soort merken gaat echt hard. Dan is marktplaats je enige hoop als je 'm zat bent.

Ik heb zelf geen ervaring met dit soort merken (Tissell), maar hoor op zich wel goede verhalen van hun bouw kwaliteit. Ze lijken ook een Europese dealer te hebben, dus geen gezeik met import zoals wanneer je je horloges uit China gaat halen (ook een optie trouwens!).

1 like