Aankoopadvies - Dress/fashion watch (voorkeur onder 500 €)

Afgelopen jaar ben ik meerdere keren op zoek gegaan naar een nieuw horloge en ik kom er maar niet uit. Ik vind veruit de meeste horloges niet mooi en wellicht heb ik een lastige smaak. Vandaar dat ik hier reageer, omdat ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben geen horlogecollector en hecht ook misschien wat minder waarde aan bekende namen of historie. Toch stel ik jullie mening op prijs en vind ik wellicht een mooi nieuw horloge. Ik ben namelijk niet op zoek naar een tweedehands horloge.

Ik heb 5 jaar geleden een Daniel Wellington Dapper gekocht zonder me erin te verdiepen.

Nu weet ik wel van het lezen hier dat dit niet de beste koop is en meer een modeaccessoire is. Ook lees ik dat je meer betaald voor de marketing dan de kwaliteit, ik ben dus wel benieuwd naar een vergelijkbaar horloge waar je wel betaald voor deze kwaliteit. Ik wil dus ook op zoek naar een kwalitatief wat beter merk. Vooral het glas was slecht. Ik had na korte tijd al een flinke kras op het glas al zijn er na al die jaren niet echt krassen bijgekomen. Het bandje is echter van dramatische kwaliteit voor mijn gevoel (en meerdere keren vervangen). De laatste keer was het bandje na erg korte tijd al lelijk (scheuren erin). Vandaar dat ik nu opzoek wil naar een nieuw horloge i.p.v. weer een nieuw bandje halen. Een ergernis was overigens de kroon die aan de onderkant uitstak en nog wel eens ergens (bijv. rand van mijn broekzak) achter bleef haken.

Toch vind ik nog steeds mooi:

  • De witte wijzerplaat (wel wat rustig, maar te druk vind ik ook niet mooi)
  • De kastkleur rosé goud die qua kleur die wel meer richting het goud ligt. Gelukkig gaat de kleur niet al te ver richting rosé anders vind ik het al snel wat vrouwelijker denk ik.
  • De blauwe smalle wijzers: ik merk dat ik brede wijzers vaak niet mooi vind. Bovendien bij de nieuwere Daniel Wellington horloges met gouden wijzers vind ik ze toch vaak ook weer vrouwelijk.
  • Het leren bandje
  • Redelijk dunne kast van 6 mm
  • Niet al te grote kast met 38 mm.

Bovenstaande heeft wel weer mijn voorkeur. De wijzerplaat mag ook wel een andere kleur zijn (blauw of zwart bijv, maar wit spreekt me wel het meeste aan). Leren bandje is haast wel een must, want de anderen spreken me eigenlijk nooit aan. Ik heb ook wel voorkeur voor een wat steviger glas en het liefst ook ontspiegeld als dat kan in dit budget.

Mijn budget is het liefst wel 500 € max en in het uitzonderlijke geval dat ik echt een bijzonder horloge kan vinden met goede kwaliteit kan het misschien naar de 1000 € gaan.
Nu had ik zelf al de Björn Hendal Varberg Chronograph gevonden
Afbeelding1

Deze vind ik ook erg mooi, maar hij lijkt wel te gaan richting vrij groot (44mm) en ik vind misschien de chronograph knoppen wat opvallend uitsteken. Wellicht heb ik er geen kijk op en hoort dit zo, maar dat spreekt iets minder aan.

Ik heb zelf al gekeken naar horloges met de stijl van Bauhaus. Daar wordt hier soms naar verwezen bij de Daniel Wellington, maar die vind ik meestal toch wel echt saai. Ik denk hier aan bijv. de Junghans Max Bill. De chronograph vind ik wel mooier, maar die is alweer een stuk duurder. Ook de Nomos valt hieronder (en qua prijs ook wel hoog). Ik kan het niet goed uitleggen, maar het is wat ‘steriel’ of zo. Dit komt misschien ook doordat de kast vaak van zilverkleur is.

Ik heb ook op de sites gekeken van onderstaande merken die ik hier soms genoemd worden als betaalbare kwaliteitsmerken. Dat is wel lastig, want ze hebben soms een flink aanbod. Ik laat dus mijn eerste indruk hier achter:

  • Tissot: Niet direct een horloge wat aan mijn bovenstaande wensen voldoet, maar de TISSOT LE LOCLE POWERMATIC 80 (zwarte band, grijze plaat) heeft op zich nog wel iets, maar ook weer niet bijzonder. Dit is wel één van de weinigen die op deze sites er positief uit sprong. Daarnaast ook de TISSOT TRADITION CHRONOGRAPH: het roségoud lijkt alleen wel heel erg rosé op de foto en hij lijkt ook vrij groot en dik.
  • Orient. Er springt niet direct iets eruit in positieve zin, maar wel meer dan de andere merken. Ik wil hier nog een keer uitgebreid naar kijken.
  • Seiko. Het doet me niet zoveel. Ook vind ik het logo soms vrij aanwezig en dat is misschien alleen erg omdat ik het logo niet mooi vind. De wijzers zijn ook vrij breed en dat spreekt me meestal niet aan.
  • Hamilton. Doet me ook niet zoveel. Sommige iets te druk, maar anderen ook weer te saai. Ik kan het niet goed uitleggen.
  • Citizen. Dit doet mij echt het minst. Ook al is het misschien kwaliteit, het oogt mij heel goedkoop en totaal niet bijzonder.
  • Certina: dit doet mij helemaal niets. Te lomp of te druk. Ik kan het niet uitleggen.

Ik heb geprobeerd hierboven zoveel mogelijk informatie te geven wat mij bevalt, mijn wensen en mijn eisen. Misschien moet ik gewoon de Björn Hendal proberen, maar wellicht kom ik met jullie input op een nieuw prachtig horloge.

3 likes

Junghans Max Bill Damen wellicht?

7 likes

Je zou zeker eens bij Frederique Constant kunnen kijken. Kwalitatief goed en hebben ook veel dunnere modellen

6 likes

Corniche Heritage 40 C12005

Is er ook in 36mm , beide met saffierglas

7 likes

Ik lees dit met verbazing. Wat is er saaier aan een Nomos dan een DW?

6 likes

Bedankt voor de reacties. Misschien had ik iets duidelijk moeten zijn wat ik nog steeds aan de DW Dapper mooi vond, maar dat ik die nu na jaren wel wat rustig begin te vinden qua wijzerplaat. Vandaar dat ik wat meer keek naar de Björn Hendal. Echter een heel druk horloge met een cijferschijf op de kast e.d. of een drukke wijzerplaat is niet mooi en vandaar dat ik mijn voorkeur voor wat rustiger noemde.

Over de Junghans:
De Junghans noemde ik inderdaad al. De genoemde vind ik best redelijk al zou ik er dan een leren band bij doen. Ik ben niet helemaal weggeblazen en misschien dat ik zoiets met Romeinse cijfers wel mooier had gevonden. Toch vind ik het niet helemaal verkeerd.

Frederique Constant
Misschien kijk ik verkeerd, maar ik had op de site gekeken en de meeste (mooie) horloges waren 3500 euro of hoger?

Corniche Heritage 40 C12005
Zeker niet verkeerd en lijkt inderdaad erg op de Dapper en dat was ook wel beetje de vraag in het begin van mijn bericht dus goed gevonden. Toch vind ik hem wel iets saaiig, misschien omdat ik nu na 5 jaar de Dapper ook wel wat saai vind. Ik hou deze zeker in gedachten, maar misschien zoek ik nu meer wat zoals de Björn Hendal

Nomos en saai:
Sorry, ik ging misschien iets te kort door de bocht met Nomos is wat saai en enkel mijn Daniel Wellington te noemen. Ik wou aangeven dat ik mijn Daniel Wellington nu ook aan de wat saaie kant vind, maar dat dit wel mijn voorkeur heeft boven een heel drukke wijzerplaat en een rand eromheen met allemaal cijfers.
Ook een grijze kast heeft niet mijn voorkeur zoals ik eerder zei en dat maakt het voor mij om één of andere reden heel saai. Misschien voor jouw verbazing en kan ik het niet goed uitleggen, maar misschien dat het daarom voor mij ook zo lastig vinden is. Er zijn zeker wel wat Nomos horloges die er goed uitzien, maar dan gaat de prijs ook flink omhoog.

Is inderdaad ook direct waar ik aan dacht. En dan de quartz om de prijs te drukken en nauwlijks onderhoud te hebben. Slimline lijkt me dan er passend. Die is er ook in vele verschillende uitvoeringen. De perfecte met witte wijzerplaat en licht rose gouden kleur kast is wat duurder. Maar een andere is onder de 500 euro bij de bijenkorf met korting.

3 likes

Dat is een populaire mening onder snobs. Maar alle horloges zijn tegenwoordig mode accessoires.

Heb je al eens aan een Junghans Max Bill quartz gedacht?

Perfect merk, met goede kwaliteit soepele banden.

images

4 likes

Mocht je war complicaties of meer drukte op de wijzerplaat mooi vinden dan zou ik dress weghalen uit de titel. Die zijn normaal express saai uitgevoerd maar met een gouden of silveren kast.

1 like

Zeker de moeite om eens naar Oriënt te kijken. Mooie en kwalitatief prima horloges voor nette prijzen. Bijvoorbeeld deze Bambino die wat weg heeft van de hierboven geposte Frederique Constant. Wel rosé kast en minder clean dan de Junghans. Dan weer geen Romeinse cijfers. Leuke zoektocht!

6 likes

Orient Bambino Dresser


Chique elegant en eigentijds.

2 likes

Die eerste Frederique Constant is inderdaad wel mooi vind ik. Bedankt voor de tip.

Ook de Orient is niet verkeerd.

Toch neig ik nog wat meer naar de stijl van de Björn Hendal. Wellicht weet iemand nog een vergelijkbaar horloge in die stijl?

misschien staat hier iets voor je bij.

groetjes Lenno

2 likes

Ik heb met een soortgelijke zoektocht uiteindelijk deze Mido Baroncelli gekocht:

Tweedehands voor misschien net iets boven de €500 te krijgen en dan krijg je een mooi Zwitsers horloge, met saffier en een automatisch uurwerk.

14 likes

Tweedehands voor 200 euro plus minus

1 like

Here we go:











Allemaal onder de 500,-

7 likes

Of n automaat:

Herenhorloge 306V4S5 - Frederique Constant - Horloges (siebeljuweliers.nl)

image

1 like

Als horloge fan zou ik dat natuurlijk willen aanbevelen maar het is ver boven het aangegeven budget en er is meer omkijken naar. Ik heb niet het gevoel dat dat past bij Klaver7 als ik zo de gedachtegang lees.

1 like

Ik heb zelf net deze gekocht. Ontspiegeld saffierglas, automaat en onder je budget. Is er ook met een zwarte wijzerplaat

3 likes

Vind dit een fraai en beschaafd horloge en Certina-kwaliteit is :+1:.
[Certina DS-1 Powermatic 80

7 likes