Aankoopadvies - Dress/fashion watch (voorkeur onder 500 €)

veel antwoorden op je vraag. maar jij komt er nooit uit. neem gewoon omega ranchero. succes met mission inposseble h.g. ed

Bedankt voor het vertrouwen. Ik ben gelukkig nog wel optimistisch. maar ik kijk nu ook wel iets breder dan roségoud met een witte dial. Dat is misschien niet helemaal ‘eerlijk’ met mijn eerste bericht, maar noemde vooral mijn voorkeur.

Ligt het aan mij of is een horloge van 10-11 mm wel heel dik? Misschien wil je ook wel het gevoel hebben dat je een horloge om hebt, maar ik neig toch wel naar een wat dunner horloger. Toch zie ik bij veel merken wel dat de horloges veelal boven de 10 mm dikte uitkomen.

Benieuwd naar reacties hierop. Voor mij valt 10mm wel mee, voor een automaat. Quartz valt soms dunner uit.
Maar staar je vooral niet blind op de nummers, het gaat om hoe het op je arm staat :wink:

1 like

Dik vind ik ook oncomfortabel dragen. Je mouw gata er op stropen. Met een automaat moet je echt goed zoeken wil je onder de 10mm blijven. Met de Mido (die ik eerder plaatste) zit je aan een heel dun horloge. Andere opties zijn de Thinline van Frederic Constant of Hamilton Thin. Met alle drie wel lastig om onder de € 500 te blijven.

2 likes

Helemaal met je eens hoor.
Maar zoals anderen ook aangeven,
automaat + dresswatch + dun=prijzig en/of vintage
dresswatch + quartz + dun = hoop meer opties voor je budget

Hamilton Jazzmaster Thinline is bijv. een mooie optie, 40mm diameter, 9mm dik en automaat, maar nieuw wel boven je budget (+/- 900 euro).

Kijk aan;
behoorlijk dressy, 39mm, 9,8mm dik, automaat voor 495:


Wel een stijl waar je van moet houden. Ik vind 'm te druk.

De Mido Baroncelli waar @Ojjz het over heeft is iets duurder, maar dunner en naar mijn mening mooier:
https://www.jomashop.com/mido-watch-m027-407-16-010-00.html

2 likes

Ik vind die Tissot best fraai, ook in bicolor. Enige wat ik jammer vind ik dat de teksten de (mooie) structuur op de wijzerplaat onderbreken.

1 like

@klaver7, weer iets Bauhaus:

3 likes

Yep, daar stoor ik me ook aan. Alsof die ruimte vrijgehouden is voor ‘plakmerken’.

Bedankt voor de reacties.
Ja, ik denk dat ik binnenkort toch eens wat horloges ga proberen bij verschillende juweliers. Ik heb hier nog een oude Swatch van rond de 10 mm dikte, maar dat vind ik toch vrij fors. Ik neig nu wel naar een wat dunner horloger, maar misschien verschilt dat inderdaad per horloge.

Die Hamilton vind ik wel mooi inderdaad. Die Tissot noemde ik ook mijn openingpost en wellicht ga ik die ook eens bij juwelier bekijken.

1 like

Sorry @klaver7 Helemaal overheen gelezen dat je de Tissot al noemde.

Wat betreft het gevoel van de hoogte is ook zeer afhankelijk van de kast+glasvorm.

Als het glas (nagenoeg) plat in de behuizing ligt en de zijkant van de kast is 10mm hoog, oogt dat als een behoorlijk forse/dikke dresswatch. Op het moment dat het ‘verticale’ stuk van de kastwand zeg 7 à 8mm hoog is, en het (saffier)glas steekt daar gebold nog 2mm boven uit, zal -ondanks dezelfde totale hoogte- het 2e type een stuk slanker aanvoelen én ook makkelijker onder een manchet schuiven.
Been there, done that met 2 duikhorloges, nagenoeg exact dezelfde hoogte van 12,5mm, alleen de eerste had z’n duikring nagenoeg gelijk met het glas en de 2e liet het glas veel verder uitsteken en droeg zodoende een stuk slanker.

1 like

Dat geeft niet hoor. Begrijp ik wel met de lange post. Ik bedoelde dat het wel horloges zijn die mij aanspreken qua stijl die je noemde.

Ja, dat zijn inderdaad belangrijke nuances. Ik werk nog steeds naar een selectie van meerdere horloges en ga dan wel afspraken bij juweliers. Ik kies nu liever grondig dan snel.

Nog een mooie optie, die volgens mij nog niet genoemd was; wél boven je budget, maar er zitten wat serieus dunne van 6mm tussen, maar ook versies van rond de 10mm.

2 likes

Ik vind dit nog wel één van de mooiste die ik tot nu toe gezien heb. Echter, kan er verder weinig over vinden. Qua dikte twijfel ik nog en je kan hem niet proberen bij een juwelier. Hoe is de kwaliteit verder?

Die Seiko die je liet zien vond ik ook wel mooi met de dunne wijzers, maar als ik nu op de site kijk vind ik de meeste toch wat minder. Ik vind vooral de wijzers niets echt aanspreken.

De Certina DS-8 kan ook nog een optie zijn. Dunne wijzers ook, maar is wel iets saai. Kan het misschien niet goed beschrijven, maar doet me net iets minder, maar staat nog wel op mijn lijstje.
https://www.certina.com/nl/watch/ds-8/c0334511605100

1 like

Kwaliteit van Archimede is prima. De kasten worden door moederbedrijf Ickler gemaakt en zijn mooi afgewerkt, de uurwerken zijn vaak standaard ETA/Selitta uurwerken die weliswaar geen noemenswaardige decoratie krijgen, maar wel goed afgeregeld worden.

Vroeger hadden ze soms fletse glaasjes op modellen, maar ze luisteren veel en vaak naar hun klanten, en ik zie tegenwoordig dat ze ook goede glaasjes gebruiken, met AR coating en fatsoenlijk geslepen.

I approve.

Ja, de Klassik 200 is een tikje dikker dan de Max Bill horloges, maar 10,8mm is echt, echt niet dik, en al helemaal niet voor een horloge wat 200m WR heeft. Alles onder de 11 verdwijnt zo onder een overhemd, geen probleem.

De lug to lug lengte van 45mm gaat 'm compact laten dragen, en dus comfortabel, en de vorm van de bezel en het glas maken 'm overhemd-vriendelijk.

Maar goed, passen kan dus niet.

Je hebt wel 2 weken “wiederrufsrecht”. :slight_smile: Kortom: Bestellen, passen, en bij niet goed gewoon terug de doos in. Kost je hooguit verzenden.

Oké, bedankt voor de informatie. Ik ga er eens even over nadenken :slight_smile:

Ook al lijkt het niet echt op wat ik in mijn eerste post noemde, neig ik toch wel naar een Certina DS-1

Vandaag geprobeerd in een andere kleur bij de juwelier. Die was grijs sunburst met gouden wijzers en accenten, maar deze hierboven spreekt mij denk ik meer aan. Bovendien verwacht ik dat ik die ook in de toekomst langer mooi blijf vinden, maar dat is lastig voorspellen.
Ik deel overigens deze foto’s, want die van de originele site van Certina vallen me echt tegen. Glas heeft ook een mooie lichte Bolling.

3 likes

Ik heb inderdaad gekozen voor de Certina DS-1 met zwarte wijzerplaat. Ook vanwege het saffierglas, automaat sprak me toch wel aan, staal omdat het mooier blijft en ik denk dat dit een vrij tijdloos ontwerp is. Ik heb er nog geen zwart lederen band bij, maar twijfel nu nog wel om dat te doen.
Ook zit de band misschien iets te strak, maar bij mijn vorige horloge was het leder uitgerekt en stak de kroon nog wel eens in mijn hand. Je ziet daar nog wat van terug in mijn hand.

Op de foto’s kan je ook zien dat de dial iets bol is langs de randen en dat ziet er wat mij betreft wel chique uit. Ook is het licht mat zwart, maar om het mooi op de foto te zetten is lastig. Doordat het glas wel iets glanzend is lijkt het geheel nog wel mooi.

Gisteren af kunnen halen, hij loopt enkele seconden voor, maar zal binnenkort een test doen waarbij ik hem gelijk zet met de atoomklok (via internet) na een dag dragen en dan na 7 dagen kijken hoe ver hij gemiddeld voorloopt per dag.



17 likes

Prachtig horloge is het geworden, hoop dat hij langer mee gaat dan de DW! :wink: Hoe bevalt hij tot nu toe?
Ik had het topic helemaal gemist en net doorheen gegaan, hopelijk krijg je geen spijt dat je best ver van je initiele wensen af bent gegaan, haha!

Vee plezier ermee!

1 like

Bedankt!

Dat hoop ik ook. Hij bevalt goed. Tijd is snel af te lezen. Hoe de secondewijzer beweegt is prachtig. Ja en qua band geldt nog beetje wat hierboven staat en ik misschien een halve schakel nog voor een hele vervang, maar ga dit eerst proberen.

Nee, ik hoop ook dat ik er geen spijt van krijg uiteraard, want inderdaad wel wat afgeweken van mijn initiële wensen. Toch vind ik hem wel heel mooi en hopelijk blijft dat zo :slight_smile:

1 like